ועדת הכספים אישרה הבוקר (ב') את העלאת התגמולים אותם מקבלים שורדי השואה בכל חודש מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד לשוויון חברתי בשיעור של 2.45%. העדכון יחול באופן רטרואקטיבי החל מחודש אפריל 2022, זאת בהתאם להחלטת ממשלה 273 מחודש אוגוסט 2021 שהועברה על ידי ממשלת ישראל ה-36, שבה נקבע כי עדכון תגמולי נכי רדיפות הנאצים ונכי המלחמה בנאצים ייעשה בהתאם לשיעור ולאופן עלייתם של תגמולי נכי צה״ל גם בשנת 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המהלך הזה מגיע על רקע שורה של מהלכים שאושרו בשנה האחרונה, ושנועדו להגדיל את ההקצבות עבור שורדי השואה החיים בישראל. בין השאר הוגדל המענק השנתי ב-300 מיליון שקל, כך שהמענק עבור כל שורד גדל ב-2,500 שקל. בנוסף, הוגדלה השלמת הכנסה במיליארד וחצי שקל בשנה, שמתוכם זכאים ומנוצלים כ-300 מיליון ש"ח לשורדי השואה (תשלום חודשי של 480 שקל).
בתוך כך נחתם גם הסכם מול ממשלת גרמניה עבר ניצולי שואה סיעודיים - 200 מיליון שקל בשנה, ולכל שורד 1,200 שקל בחודש חודשי ו-14,400 שקל בשנה. בנוסף, ניתן מענק קורונה שנתי (מוארך מידי שנה) - 1,200 אירו לשורד לשנה (4000 שקל).
בתוך כך, ב-2020-2022 בשיתוף עם ממשלות רומניה ובולגריה אושרה ההכרה בגטאות פתוחים. במסגרת המהלך הזה אושרו סדר גודל של כ-1.5 מיליארד שקל לשורדים.
בנוסף, לאחר הסכם עם גרמניה, אם שורד שואה זכאי גם לשעות סיעוד נוספות (ברמה 3.5 ו3.5.5), הוא יקבל עוד כ-1,200 שקל בחודש, ובחישוב שנתי יקבל סה"כ 27,000 שקל. יצוין כי מי שהוכר כיוצא גטו פתוח קיבל פיצוי רטרואקטיבי של 100 אלף שקלים ויותר.
שר האוצר אביגדור ליברמן: "אני שמח שאחת מההחלטות שעוברות בימים מורכבים ושנויים במחלוקת אלו היא תוספת של 140 מיליון שקל למען ניצולי השואה. סדר העדיפויות חייב להיות ברור - ראשית החובה שלנו להבטיח שניצולי השואה יוכלו לחיות כאן בכבוד בשנותיהם המאוחרות. אני רוצה להביע את תודתי האישית לניצולי השואה על הנחישות והאומץ שאתם מפגינים יום יום. המדינה חייבת להשאיר את הנושא הזה מחוץ לשיח הפוליטי ולעשות כל שביכולתה כדי להמשיך ולתמוך ולסייע לניצולי השואה".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "בשנה האחרונה עבדנו מסביב לשעון במטרה לעבות את התקציבים שמועברים לשורדים והשורדות בישראל. ואכן הצלחנו לגייס סה"כ למעלה כ-2.7 מיליארד שקלים לטובת שורדי השואה, הן מתקציבי ממשלת ישראל והן מתקציבים שגייסנו מהעולם בשיתוף עם ועידת התביעות. המשמעות היא שאלפי שורדים בישראל קיבלו השנה תוספת משמעותית להכנסות שלהם. במקביל לשיפור מצבם הכלכלי של השורדים והשורדות פעלנו כל העת על מנת לשפר את השירותים שניתנים להם בדגש על הבאת השירותים עד לביתם של השורדים: מנציגי קופות חולים שמגיעים עד אליהם, דרך פסיכולוגים ועד למתנדבים שפוקדים את בתיהם על בסיסי שבועי קבוע. התוספת שניתנת עתה היא צעד קטן וחשוב אך אסור שהקצב הגבוה שבו עבדנו לטובת שורדי השואה ייעצר בתקופת הממשלה המיועדת".