כשדליה הראל קיבלה לאחרונה את השולחן שרכשה מאמזון ב-300 דולר, היא שמה לב שחסרים בו חלקים ‏חיוניים ושאי אפשר להרכיב אותו. היא לא יכלה לבקש החלפה ולקבל אותו בזמן סביר למשרד שירות גילוי ‏וטיפול בכינים שלה בניו יורק, כי המוצר לא היה במלאי.
הראל (48), שקונה באופן קבוע מגבות ומוצרים ‏אחרים מאמזון לעסק שלה, אומרת שכשיצרה קשר עם שירות הלקוחות, היא הופתעה לגלות שתקבל החזר כספי מלא – בלי שתצטרך להשיב את השולחן. ‏"זה חסך לי הרבה כאבי ראש", היא מספרת. "וכך יכולתי להשתמש בחלקי השולחן כדי ליצור מדפים ‏מאולתרים במשרד שלי בברוקלין".‏
2 צפייה בגלריה
לקוח מחזיר מוצרים בסניף של אמזון בניו ג'רזי
לקוח מחזיר מוצרים בסניף של אמזון בניו ג'רזי
לקוח מחזיר מוצרים בסניף של אמזון בניו ג'רזי
(צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)
זיכוי על מוצרים ללא צורך בהחזרתם הוא אחת המדיניות הכי פחות מפורסמות של רשתות הקמעונאות ‏הגדולות בארה"ב. לפי אנליסטים, לא מדובר במדיניות גורפת אלא בהחלטות נקודתיות שנעשות בעיקר ‏כשמדובר בפריטים בעלות נמוכה או כאלה עם ערך מכירה חוזרת מוגבל. עם זאת, חלק מהקונים ‏באינטרנט מספרים שקיבלו אישור להשאיר ברשותם גם מוצרים יקרים יותר.
החזר כספי ללא החזרת מוצר הוא כלי שיותר ויותר קמעונאים משתמשים בו כדי לשמור על שביעות רצון ‏הלקוחות ברכישות מקוונות ולצמצם עלויות משלוח, זמן טיפול והוצאות תפעוליות אחרות שמתנפחות בגלל ‏החזרות מוצרים.‏
חברות כמו אמזון, וולמארט וטארגט החליטו שחלק מהפריטים פשוט אינם שווים את העלות או הטרחה של ‏קבלתם בחזרה. למשל, חולצת טי-שירט שעולה 20 דולר, אך החזרתה תעלה 30 דולר בעלויות משלוח וטיפול. ‏מדובר גם במוצרים לשימוש חד פעמי, כמו חבילת קשים מפלסטיק – שקשה למכור מחדש – או בתרופות ‏ותוספי מזון, ששיווקם מחדש עלול לעורר בעיות בטיחותיות.‏

‏מדיניות אפופת מסתורין‏

בעוד הנוהג הקמעונאי לאפשר ללקוחות להשאיר את הסחורה ולקבל את כספם בחזרה אינו בדיוק סוד ‏מסחרי, אופן הפעולה שלו אפוף מסתורין – משום שהחברות אינן ששות לפרסם את הנסיבות שבהן הן ‏מנפיקות החזרים כספיים ללא החזרת מוצר, מחשש להונאות. עם זאת, גם אם המותגים אינם מספקים ‏פרטים על מדיניות כזו באתרי האינטרנט שלהם, תופעת ההחזרים הכספיים ללא החזרת מוצר מתרחבת, ‏לפחות בחלק מהמגזר הקמעונאי.‏
אמזון, שלפי מומחי התעשייה נוקטת בשיטה הזו כבר שנים, הודיעה באוגוסט שתרחיב את האפשרות ‏למוכרי צד שלישי, שאחראיים לרוב המכירות בפלטפורמת המסחר המקוון שלה. במסגרת התוכנית, מוכרים ‏המשתמשים בשירותי ההפצה של החברה בארה"ב יכולים לבחור להציע ללקוחות החזר כספי רגיל עבור ‏רכישות מתחת ל-75 דולר, בלי שיצטרכו להחזיר את מה שהזמינו.‏
באופן פומבי, אמזון שיווקה את ההחזרים הכספיים ללא החזרת מוצר באופן ישיר יותר למוכרים ‏בינלאומיים ולאלה שמציעים מוצרים זולים. מוצרים שיימכרו באתר של אמזון, שיאפשר ‏לקונים אמריקנים לרכוש מוצרים זולים שנשלחים ישירות מסין, יהיו גם זכאים להחזרים כספיים ללא ‏החזרת מוצר, לפי מסמכים שהגיעו לידי ‏AP‏.‏
בהודעה של ענקית הקמעונאות המקוונת, היא מסרה שהיא מציעה החזרים כספיים ללא החזרת מוצר ‏במספר קטן מאוד של פריטים – כ"שירות נוח ללקוחות". החברה הוסיפה שהיא מקבלת משוב חיובי ‏ממוכרים על התוכנית החדשה שלה, שהסמיכה אותם לומר לאפשר ללקוחות להשאיר ברשותם חלק ‏מהמוצרים ולקבל החזר כספי מלא, אך היא לא סיפקה פרטים נוספים.‏
זיכוי מלא ללא החזרה נעשה לא רק באמזון: בינואר העניקה וולמארט אפשרות דומה לסוחרים שמוכרים ‏מוצרים בזירת המסחר המקוונת הצומחת שלה, והשאירה למוכרים לקבוע מגבלות מחיר ולהחליט אם ‏וכיצד הם רוצים להשתתף בעלויות המשלוח.‏
חברות המסחר המקוון הסיניות שיין ו-‏Temu‏ אומרות שגם הן מציעות החזרים כספיים ללא החזרת מוצר ‏במספר קטן של הזמנות, וכך גם טארגט, אתר הקניות אוברסטוק ו-‏Chewy‏ – חנות מקוונת למוצרי חיות ‏מחמד, שלדברי חלק מהלקוחות עודדה אותם לתרום מוצרים לא רצויים למקלטים מקומיים לבעלי חיים.‏

‏מחליטים מי זכאי – ומתי

ככלל, קמעונאים ומותגים נזהרים בתדירות שבה הם מאפשרים ללקוחות להשאיר פריטים בחינם. רבים ‏מהם מפעילים אלגוריתמים כדי לקבוע למי כדאי להציע את האפשרות ולמי לא. לדברי סנדר שיימיס, מנכ"ל ‏חברת הלוגיסטיקה ‏goTRG‏, האלגוריתמים מעריכים גורמים רבים, ובהם עד כמה אפשר לתת אמון בקונה ‏על סמך דפוסי הרכישה וההחזרה הקודמים שלו, עלויות המשלוח והביקוש למוצר שנמצא בידי הלקוח. ‏באופטורו (‏Optoro‏), חברה שעוזרת לייעל החזרות עבור בסט ביי, סטייפלס וגאפ, אומרים שקמעונאים ‏מעריכים את הלקוח לאורך זמן – ועל סמך היסטוריית הרכישות שלו, הם מציעים החזרים כספיים ללא ‏החזרת מוצר, כמעין הטבת נאמנות לא רשמית.‏
הקניות המקוונות צמחו בשיעור חד במהלך מגפת הקורונה, כשצרכנים שהיו מרותקים לבתיהם צמצמו את ‏ביקוריהם בחנויות והסתמכו על אתרים כמו אמזון לרכישת מוצרים יומיומיים. חברות קמעונאיות דיברו ‏בשנים האחרונות על כך שההחזרות הפכו יקרות יותר לטיפול בגלל הנפח הגדל, האינפלציה העולה ‏ועלויות העבודה.‏
לפי התאחדות הקמעונאות הלאומית, ב-2023 החזירו צרכנים אמריקנים סחורה בשווי 743 מיליארד דולר, ‏שמהווה 14.5% מהמוצרים שרכשו – עלייה חדה ביחס להחזר של 10.6% ב-2020.‏

חלק מהקמעונאים דווקא מקשיחים את מדיניות ההחזרות

מנגד, בשנתיים האחרונות, קמעונאי הסחר האלקטרוני סובלים מגל של החזרת סחורות, וחלק מהם דווקא ‏הקשיחו את מדיניות ההחזרות הליברלית שנקטו במשך השנים כדי לעודד הזמנות מקוונות. לפי בדיקה של ‏חברת ‏ReBound‏, שמטפלת בהחזרות לקמעונאים, בינואר 2023 זינק ההחזר של סחורות ב-20% לעומת ‏ינואר 2022.‏
הסיבה המרכזית לעלייה המשמעותית בהחזרות נובעת מכך שקונים ברחבי העולם החלו להקפיד יותר על ‏מה הם קונים בעקבות יוקר המחיה והמצב הכלכלי הקשה, והתחרטו על חלק מהקניות שביצעו.‏
2 צפייה בגלריה
סניף זארה בתל אביב
סניף זארה בתל אביב
זארה. מקשיחה את מדיניות ההחזרות
(צילום: יריב כץ)
בשנה שעברה, כ-14% מההחזרות היו הונאה, שעלתה לקמעונאים 101 מיליארד דולר בהפסדים, לפי דוח ‏משותף של התאחדות הקמעונאות הלאומית ו-‏Appriss Retail‏. הבעיה נעה מצורות הונאה קלות – כמו ‏קונים שמחזירים בגדים שכבר לבשו – לתחבולות מתוחכמות יותר של נוכלים שמחזירים סחורה גנובה או ‏פריטים שנרכשו בכרטיסי אשראי גנובים.‏
כדי להרתיע מהחזרות מופרזות, חלק מהקמעונאים, ובהם ‏H&M‏,זארה ו-‏J. Crew‏, החלו לגבות מלקוחות ‏דמי החזרה בשנה האחרונה. אחרים קיצרו את חלון הזמן להחזרות. כמה אתרי קניות, כמו הקמעונאית ‏הקנדית ‏Ssense‏, איימו לסלק מהפלטפורמות שלהם מחזירים תכופים אם יחשדו בניצול לרעה של המדיניות ‏שלהם.‏
רק אתמול פורסם ב-‏ynet‏ שזארה ישראל אינה מאפשרת להחליף פריטים – אלא רק להחזיר, לרכוש מחדש ‏את הפריט הרצוי ולקבל זיכוי על הפריט הלא רצוי – וגם זאת לאחר 14 ימים.‏