לאורך השנים רוכשי הדירות חיפשו נכס להשקעה או למגורים לפי קריטריונים קבועים כגון מחיר, נגישות, קרבה למקומות עבודה וקהילתיות. מגפת הקורונה שינתה את התמונה, כאשר ישראלים רבים החלו להתעניין בבתים עם גינה או בדירות עם מרפסת. למרבה הצער, גם מלחמת חרבות ברזל טרפה את הקלפים וחידדה קריטריון מרכזי אחד על פני קריטריונים אחרים - הימצאות מרחב מוגן בנכס או בבניין.
סקר שערכה חברת אלדר שיווק נדל"ן בקרב 500 רוכשי דירות בקיץ השנה העלה כי הפרמטרים החשובים ביותר עבורם הם קרבת הדירה למתחמי תעסוקה, מסגרות חינוך לילדים וממ"ד בדירה בעקבות המלחמה. למקום הרביעי ברשימת השיקולים הגיעו תנאי התשלום, שבדומה לממ"ד מעולם לא נכחו בראש טבלת השיקולים. אך לנוכח הצעות המימון של הקבלנים הפכו לפקטור מרכזי. נושא חללי העבודה המשותפים בפרויקט, שבתקופת הקורונה כיכבו בראש הטבלה כשיקול מרכזי בעקבות המעבר לעבודה מהבית הגיע רק למקום השמיני בטבלה, עם פחות מ-2% מהנשאלים.
"לפני המלחמה הקריטריונים המסורתיים והיציבים, שלפיהם זוגות צעירים ומשפרי דיור בחרו את מקום המגורים שלהם, היו לרוב מחיר הדירה ויכולת החזר המשכנתה, נגישות תחבורתית וקרבה למרכזי תעסוקה, חיי קהילה, פנאי ותרבות, שטח ומפרט הדירה כולל מרחב, קרבה למוסדות חינוך איכותיים לילדים, סביבה קהילתית ופארקים ירוקים. אבל אחרי ה-7 באוקטובר הקריטריונים הללו עברו שינוי משמעותי". כך מתארת ליאת דנינו, משנה למנכ"לית חברת אלמוגים, את תמונת המצב בשטח.
לדבריה, "במשרדי המכירות אנו עדים לכך, שלמרות חשיבות השיקולים הללו או הפוטנציאל לעליית שווי הנכס, בסופו של יום הרוכשים רוצים לגור בסביבה שתעניק להם ביטחון, שקט ושלווה. משפרי דיור מתעניינים בנושא הביטחון הרבה יותר מקרבה להורים או למקום העבודה, ומיותר לציין שהממ"ד (מרחב מוגן דירתי) הפך למוצר בסיסי והכרחי. תחושת הביטחון בפרויקט ובסביבתו הפכה לשיקול המרכזי, ורק לאחר מכן ייקבעו שיקולים דוגמת קרבה למשפחה ולחברים, גודל הדירה, הנגישות לעבודה והחינוך".
באשר למשקיעים, העדפותיהם שונות במקצת. "קהל יעד זה עדיין יהיה מושפע מגורם תשואת ההשכרה ופוטנציאל עליית הערך של הנכס", היא מסבירה. "לכן הם מחפשים בעיקר אחר אזורים עם ביקוש גבוה לשכירות ובאזורים מתפתחים עם צפי לעליית ערך עתידי. גם הקרבה למרכזים מסחריים ותעסוקה חשובה להם לא פחות, מאחר שמיקום אסטרטגי משפר את האטרקטיביות לשוכרים".
יוני בראל, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אזורים, מציין גם את תנאי המימון, שבתקופה האחרונה ניתנים על ידי הקבלנים כדי לשחרר דירות לא מכורות מהמדפים, כשיקול משמעותי: "תנאי מימון נוחים הם גורם מכריע וקריטי עבור רוכשי דירה פוטנציאליים. רוב היזמים מבינים את נקודת הכאב, ומציעים פתרונות מימון ותנאי מכירה מותאמים", הוא אומר. "בעקבות המלחמה התעוררה מגמה של ביקוש לדירות חדשות וממוגנות עם ממ"ד שמעניקות תחושת ביטחון. בנוסף, רוב הרוכשים, בין אם אלה זוגות צעירים, משפחות או מצמצמי דיור, מעדיפים דירות מאובזרות ומרוהטות".
תחושת ביטחון
גם יפה סדן, סמנכ"לית השיווק והמכירות בקבוצת יוסי אברהמי, מציינת את הממ"ד כשיקול משמעותי, אבל מוסיפה שיקולים חדשים : "במציאות הביטחונית כיום, הדרישה הנפוצה ביותר בקרב רוכשים היא מרחב מוגן קרוב ונגיש, ממ"ד או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) משותף. תחושת הביטחון היא צורך אקטואלי היום יותר מתמיד. העדפה נוספת היא רכישת דירה בבניין עם עירוב שימושים, שיקל על חיי היומיום".
סדן מסבירה כי כמו פעם, גם נושא הנגישות התחבורתית חשוב לרוכשים, אולם בימים אלה הסיבה נעוצה במדיניות של מוסדות התכנון לצמצם תקני חניה. "בתל אביב, למשל, בעקבות צמצום תקני חניה, יש חשיבות רבה לקרבה לתחבורה ציבורית", היא אומרת. "למשל, רוכש דירה במתחם נגה בתל אביב בואכה יפו הסכים לוותר על חניה צמודה בשל הקרבה של הפרויקט לאמצעי תחבורה ציבורית רבים".
מרינה שפינדל, סמנכ"לית מכירות בחברת קטה גרופ, מחזקת את הדברים: "עבור משפחות רבות, המלחמה הבהירה את הצורך בדירה חדשה עם ממ"ד או בשכונה חדשה עם קהילה איכותית שתורמת לתחושת הביטחון הכללית. לאחרונה ערכנו סקר רוכשים בנושא על ידי פירמת המחקר Vcell, שמצא כי שכונה איכותית (40%) וקרבה למוסדות חינוך ותרבות איכותיים (36%) הן הסיבות העיקריות המשפיעות על ההחלטה לרכישת דירה. מחיר נמוך (31%) הוא הפרמטר השלישי בחשיבותו בסל השיקולים. פרמטרים נוספים שצוינו: תחושת קהילתיות (19%) ונגישות לתחבורה ציבורית (18%). 3% בלבד ציינו כי ישנה חשיבות לקרבה למשפחה".
עדית פרידמן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת באשדר, מוסיפה כי "רוכשי דירות כיום מבינים שכבר עכשיו, וביתר שאת לאחר המלחמה, צפויה עליית מחירים, ואנחנו מרגישים את זה במשרדי המכירות. השינוי המפתיע הוא שרבים מאותם רוכשים מעדיפים לקנות דירות עם מועד אכלוס רחוק. אם בעבר רוכשי דירות חדשות העדיפו מועד אכלוס מוקדם ככל האפשר, ועשו מאמץ רב למציאה מהירה של קונה לדירה הישנה שלהם, הרי שכיום אנו חווים מגמה הפוכה, בה הרוכשים מעדיפים למכור את דירתם הישנה במועד מאוחר יותר וליהנות מעליית המחירים הצפויה. ישנם רוכשים שיכולים להרשות לעצמם לדחות את המעבר לדירה חדשה, פונים לפרויקטים עם מועד אכלוס רחוק, מקבעים היום את מחיר הנכס ודוחים את מכירת הדירה הישנה למועד מאוחר יותר".
לעומתם, ישנם הרוכשים שחייבים מעבר מיידי. לגביהם, אומרת פרידמן כי הם "מחפשים פרויקטים המציעים הלוואת קבלן לשנה, המאפשרים להם להיכנס לדירה החדשה היום ולשלם 70% רק בעוד שנה, וכך גם הם דוחים את מכירת הדירה הישנה. המלחמה הביאה עמה שיקול משמעותי נוסף לתהליך קבלת ההחלטות של רוכשי הדירות: הצורך לרכוש דירה מחברה גדולה, אמינה ובעלת גב כלכלי איתן. הרוכשים מבינים שבעתות מלחמה חלק מהחברות עלול להיקלע לקשיים ולא לעמוד בהתחייבויות כלפי הרוכשים בשל בעיות תזרים, מצוקת עובדים בענף ועוד. לכן יעדיפו לבחור בחברה שבה הם בוטחים, כזו שיש לה יכולת מוכחת לסיים את הפרויקט ולהעניק להם את המפתח לביתם החדש".
גם אלי ביתן, סמנכ"ל שיווק בחברת פרץ בוני הנגב, מציין את איתנות החברה היזמית או הקבלנית כשיקול משמעותי: "לפי מה שאנו שומעים מלקוחות במשרדי המכירות שלנו, פרמטר חשוב הוא האיתנות הפיננסית של היזם שממנו הם רוכשים, והיותה של החברה היזמית גם המבצעת מהווה מכפיל כוח בעיניהם. בנוסף, הם מעדיפים לרכוש דירות בשכונות חדשות, שבנייתן כבר מתקדמת או שהן כבר מאוכלסות חלקית. בשכונות כאלה הם מקבלים כבר מרכזים מסחריים, מוקדי בילוי ופנאי, מוסדות חינוך וציבור, ריאות ירוקות וגינות ציבוריות ועוד, והן מקנות לרוכשים ולכל המשפחה תחושת ביטחון ויציבות".
מחפשים קהילה
לפעמים המציאות שנוצרה בעקבות המלחמה משנה גם את השיקולים "הרגילים" של הרוכשים. רויטל קררי, סמנכ"לית שיווק בחברת דר נופרים, מספרת: "נתקלנו לאחרונה במספר רוכשים שפונו מאזורים קרובי גדר בצפון, זוגות צעירים שאין ברשותם עדיין דירה, והחליטו להעתיק את מקום מגוריהם לשכונת גבעת אלונים בקריית אתא. השיקולים היו קרבה לטבע, חיי קהילה, חינוך איכותי ומקומות תעסוקה.
לדבריה, "לצדם הגיעו גם משפרי דיור מהצפון, שגרו בצמודי קרקע באזורים שעדיין נמצאים בלחימה. מדובר בקהל חדש, שמשנה את מקום מגוריו בעקבות המלחמה ורואה באזור מטרופולין חיפה אופציה רלוונטית למגורים ומקום עם קהילה חזקה, מרחבים ירוקים וקרבה לצירי תנועה ראשיים, מקומות בילוי ומסחר. בימים אלו החלו גם עבודות על הקמת הרכבת הקלה 'נופית' סמוך לשכונה".
שרה אילין, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת שרביב שבונה פרויקט מגורים בשכונה זו, סבורה גם היא שפרמטר הקהילתיות הפך לשיקול משמעותי מאוד דווקא בתקופת המלחמה: "קהילתיות היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על בחירת מקום המגורים. שכונה קהילתית היא שכונה שמרגישים בה שייכות, ומוצאים בה כבר מהתחלה את המקום הטבעי".
"קהילתיות היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על בחירת מקום המגורים. שכונה קהילתית היא שכונה שמרגישים בה שייכות, ומוצאים בה כבר מהתחלה את המקום הטבעי"
חנה שוורץ, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת אבני דרך, אומרת כי "בדיוק כפי שאנשים החלו לחפש בשנים האחרונות את הרווחה ואיכות החיים בעבודה, כך גם כשהם מגיעים הביתה. זוגות צעירים ומשפרי דיור מחפשים להשתייך לקהילה. ובמיוחד בימים אלה של מלחמה מתמשכת, הצורך התעצם ואנשים מחפשים בעצימות גבוהה יותר לגור בסביבות קהילתיות תומכות, שמציעות תחושת יציבות ונגישות לשירותים חיוניים".
לדבריה, "בעת הזו רוכשי הדירות שמים דגש מיוחד על ביטחון ובטיחות אישית. לכן אחד השיקולים המרכזיים ביותר עבורם הוא לוודא שהדירה ממוקמת באזור בטוח, כאשר ישנה חשיבות לקרבה לשירותים קהילתיים, כמו מוסדות חינוך ובריאות, וכן נגישות תחבורתית נוחה, שיכולה להקל על תנועת האנשים בעיתות חירום. השקט הנפשי והביטחון של המשפחה הפכו לפרמטרים מכריעים, ואנו עושים כל מאמץ להבטיח שהפרויקטים שלנו מספקים את המענה המתאים לכך".
ארז גולדשטיין, בעלי קבוצת גולדשטיין, מספק דוגמא: "פנתה אלינו משפחה צעירה מחו"ל שעלתה לישראל וחיפשה דירה בשכונה עם בתי ספר טובים וקהילה תומכת לילדים. אך הסיבה שהכריעה את הכף לרכישה שבוצעה הייתה דווקא פארק ירוק וגדול הסמוך לדירה. הפארק לא רק סיפק מקום משחק ובילוי לילדים, אלא גם אפשר להורים להרגיש חלק מקהילה מגובשת ופעילה. במקביל, מרפסת רחבה עם נוף לפארק הייתה נקודת מכירה חשובה שהשפיעה על ההחלטה".
נגישות זה שם המשחק
אלמנט חשוב נוסף בבחירת דירה קשור לתכנון שלה ולתכנון הבניין, לאחר שהסגרים בתקופת מגפת הקורונה העלו את המודעות לנושא. יקי רייסנר, יו"ר בעלים רייסדור, מסביר כי "בתקופה הנוכחית, שבה המדינה עוברת שינויים כלכליים ואי ודאות, הרוכשים מתמקדים במספר פרמטרים עיקריים כדי להבטיח את שביעות רצונם בעת חתימת חוזה לרכישת דירה חדשה. מרביתם שמים דגש על תכנון הדירה ומחפשים חללים גדולים ומרווחים".
אדריכל עופר רוסמן, מבעלי סטודיו XS ויועץ למנהל התכנון בסטודיו המחקרי IPLAN, מחזק את הדברים: "השיקולים של רוכשי דירות השתנו באופן משמעותי בשנים האחרונות, כאשר המחיר הוא רק אחד הגורמים המשפיעים על ההחלטה. אם בעבר מודעות הנדל"ן התמקדו בעיקר במספר החדרים, כיום זהו הפרט הפחות חשוב והדגש העיקרי הוא יעילות הדירה - תכנון פנימי חכם, המאפשר ניצול מקסימלי של החלל וגמישות בשימוש. כיום, כשהמחיר לכל מ"ר כה גבוה, רוכשים מחפשים דירות שאין בהן בזבוז מקום על חללים מיותרים, אלא תכנון המותאם לצורכי החיים של המשפחה הישראלית המודרנית".
לי רום אוקנין, סמנכ"לית שיווק בקבוצת צרפתי שמעון, מוסיפה כי "לרוכשי הדירות כיום יש דרישות מדויקות וברורות מאוד באשר לדירה שהם רוצים לקנות ולסביבתה. בניית שכונות חדשות, לצד ריבוי כלי הרכב לכל בית אב, גורמים להגדלת העומס בערים, ולכן שיקול הנגישות התחבורתית הוא פקטור משמעותי בשיקולים. במרכז הארץ וגם בפריפריה מיקום שכונה בסמוך לצירי תנועה ומחלפים, שמאפשרים יציאה וכניסה קלות מהעיר, מעניק יתרון בשיווק הדירות".
כך למשל, היא מדגימה כי "רוכשים בפרויקט שאנו בונים בשכונת פארק הים בבת ים ציינו במפורש כי הקרבה לקו האדום של הרכבת הקלה הייתה שיקול חשוב ברכישה, לצד הנוף לים הנשקף מדירתם. רוכשים מעדיפים לרוב נוף כחול או ירוק, שמעניק להם חוויה של קרבה לטבע בתוך הסביבה האורבנית. שיקול נוסף הוא המרחב החיצוני בתוך יחידת המגורים. כולם רוצים גינה, אך יש מספר מועט של דירות גן בכל פרויקט, ולכן גודל ועיצוב המרפסת גם זוכים לתשומת לב".
אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלי קבוצת ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מציין את הנגישות כגורם שהיה תמיד משמעותי, אבל כעת משחק תפקיד משמעותי יותר: "מילת המפתח בבחירת הדירה היא אלטרנטיבה. מי שרוצה לגור במרכז הארץ, בוחן את האלטרנטיבות סביב גוש דן ונותן משקל לשני פרמטרים עיקריים, נגישות תחבורתית וסביבת המגורים. ככל שמדובר בשכונות גדולות ועצמאיות, הכוללות את כל השירות לתושב בשכונה עצמה, תעסוקה, מסחר, מוסדות חינוך ותרבות, פארקים וקהילתיות, אז הביקושים יהיו גבוהים יותר".
אסרף מספר כי "אנחנו רואים זאת היום בשכונות חדשות בלוד וברמלה, שהפכו למעגל ביקוש אטרקטיבי לזוגות צעירים שרוצים לגור במרכז. בדרום אנחנו רואים את זה בשכונות החדשות באופקים. מי שגר בדרום, רואה באופקים אלטרנטיבה לבאר שבע, כביש כחלון החדש מאפשר לגור 12 דקות נסיעה מהמטרופולין הדרומי, המחירים נוחים יותר, ויש גם הטבת מס והזדמנות לגור בשכונות חדשות גדולות ועצמאיות, הכוללות את כל השירותים לאזרח".
יצחק סער, סמנכ"ל השיווק בחברת אורון נדל"ן, מוסיף כי "המיקום והקירבה לצירי תנועה מרכזיים ולרכבת הקלה הפכו להיות שיקול קריטי בקרב זוגות צעירים ומשפחות, כשהם בוחנים את רכישת הדירה החדשה שלהם. אנחנו רואים זאת בפרויקטים שלנו באור יהודה, בדרך השלום ובבת ים, שבהם הקרבה לצירי תנועה ולתחנות עתידיות של המטרו והרכבת הקלה משמעותיים במיוחד".
לדברי אתי לנצ'נר, מנהלת השיווק בחברת ינוב, "הרוכשים מחפשים כיום תכנון פונקציונלי, שיתאים לצרכים המשתנים של כל משפחה, וסידור הדירה בהתאם. אי אפשר לא לציין את הביקוש למרפסות גדולות או לחצר כמרחב חיצוני הצמוד ליחידת הדיור, המקנה אפשרות למשחק עם הילדים, להתאווררות ולאירוח".
איכות הבנייה
לצד שיקולי המחיר, המיקום, החינוך והנגישות, נקודה חשובה נוספת שהחלה להוות פקטור משמעותי בבחירת דירה קשורה באיכות הבנייה. כיום המודעות לנושא גברה, כפי שמספרת טלי שרון, סמנכל"ית שיווק ומכירות בקבוצת רם אדרת: "בשנים האחרונות אנחנו שמים לב שיש חשיבות הולכת וגדלה לנושא איכות הבנייה ולהקפדה של החברה הקבלנית על נושאי הבטיחות. מדובר בשני נושאים הקשורים זה בזה, שכן הקפדה על בטיחות ונהלים מבטיחה גם איכות בנייה טובה יותר. המודעות הגוברת של רוכשים לנושא של ליקויי בנייה ואחריות הקבלן עולה בשיחות המכירה ומהווה שיקול, ובהמשך הרוכשים גם יבחינו כמה כוכבי בטיחות יש לכל חברה".
ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל, מציין שהטכנולוגיה והאפשרויות להדמיית הדירה החדשה מראש באיכות גבוהה ולפרטי פרטים שינתה את השוק: "הרוכשים היום מנהלים את חייהם דרך הטלפון. מדובר בדור שרגיל לרכוש כמעט הכול באמצעות הסמארטפון, ודורש לראות את המוצר הסופי לפני רכישתו. לרוכשים היום יש דרישות, ובצדק, לחוות ולראות בצורה מדויקת מה הם רוכשים. הטכנולוגיה מאפשרת לנו להראות מה בדיוק מקבל הרוכש, מה שמעניק לו יותר ביטחון ברכישה. כבר לא צריך לדמיין איך תיראה הדירה, אלא לראות ולחוש איך ייראו החיים בבניין ובסביבתו, ואנו מנגישים להם את זה, מתוך אמונה שהדבר יגביר את המכירות ויזרז את תהליך קבלת ההחלטה".
אבי אפללו, מייסד משותף ומנכ"ל Simplex 3D, מתייחס אף הוא לטכנולוגיה שמאפשרת לבחון מה ייבנה מסביב: "אנחנו רואים מגמה הולכת וגוברת של קונים שרוצים לדעת מה מתוכנן סביב הדירה שהם רוכשים. אם בעבר התעניינו הדיירים בעיקר במפרט הדירה, הרי שהיום לעיתים היזם מוכר את הסביבה יותר מאשר את הדירות עצמן. ככל שהמודעות לפיתוח הסביבתי גוברת, הבנייה נעשית צפופה יותר וכוללת עירוב שימושים, מגורים לצד מסחרי, והן הדיירים והן הרוכשים או המשכירים מכירים בחשיבות הסביבה להחלטת הקנייה".
רקפת להב, סמנכ"לית שיווק בקבוצת אלמוג, מספרת כי אחד השיקולים המרכזיים בהם היא נתקלת במשרדי המכירות הוא הרצון להימנע מרעש ולשפר את איכות החיים: "בפרויקט שבנינו בשוהם לפני מספר שנים, שהוקם בקו ראשון לפארק, הופתענו לגלות שהיו לא מעט רוכשים שהעדיפו את הדירות שפנו לתוך השכונה דווקא, על פני הדירות עם הנוף הפתוח לפארק, משום שחששו מרעש בלתי צפוי ותנועה ערה מדי של תושבי השכונה. יש רוכשים שלעולם לא יגורו למשל בקרבת בית ספר או אשכול גנים בגלל הרעש".
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, מוסיף כי "לא רק העיר או השכונה, גם הרחוב הספציפי ולעיתים אפילו הבניין או חלק ספציפי ברחוב, מהווים שיקול. דוגמא לכך היא קרבה לבתי כנסת, שיקול קריטי במיוחד לקהל דתי וחרדי. בירושלים יש בית כנסת בשם 'שטיבעלך' בשכונת קטמון, ויש רוכשים בפרויקטים סמוכים שהקרבה אליו היוותה שיקול מרכזי ברכישת הדירה. שיקול נוסף הוא האופי הקהילתי של האזור. ציבור דתי, למשל, עשוי להעדיף קהילה דתית מסוימת, ואילו צעירים חילוניים עשויים לחפש קהילות של אנשים דומים להם ויש כאלה שדווקא מחפשים סביבה הטרוגנית".
דריסת רגל
לצד היתרונות או החסרונות המיידיים בשכונה או הדירה, יש גם מי שמסתכל קדימה ובוחן את הטווח הארוך. שימי מלכה, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת יובלים, מסביר: "רוכשי דירות רבים מגיעים מוכנים היטב לשלב רכישת הדירה, לאחר שהבינו את המסגרת התקציבית שלהם ואת השפעת הריבית במשק. הם הפנימו שדריסת רגל ראשונה בשוק הדיור תאפשר להם לנצל בהמשך הזדמנויות שאותן יוכלו למקסם, ולכן הם בוחנים כל פרט קטן, מעיצוב הדירה ועד ניהול הבניין כולו, האם האזור צפוי לעבור השבחה של התחדשות עירונית ועוד".
אורטל ליבר, סמנכ"לית שיווק בחברת רוטשטיין, מוסיפה: "אחד הגורמים המשפיעים ביותר הוא מיקום עם פוטנציאל עליית מחירים ושיפור בתשתיות ובשירותים לציבור, בדגש על גני ילדים ובתי ספר. הרוכשים מבנים שעליהם לקבוע את רמת החיים שלהם בהתאם למיקום וגודל הדירה. הם צריכים להחליט האם הם מעדיפים שכונה שקטה וקטנה יחסית או קרבה למרכזי תעסוקה ובילוי; האם הם מוכנים להדק את החגורה, למשל ברמת עיצוב וגימור הבית מעבר למפרט, או שמעדיפים להשקיע יותר בדירה כבר מהיום הראשון. זוגות צעירים בעיקר מחפשים לגור בשכונה עם משפחות נוספות, במקום שבו ניתן להכות שורשים, עם פארקים, גני שעשועים ופעילויות לילדים ונוער".
"האזור שבו קונים את הדירה מכתיב לא רק את עלותה, אלא גם עלויות נוספות שיש לקחת בחשבון כמו יוקר המחיה (למשל ארנונה, ועד בית, מחירים בסופר), הוצאות על דלק או תחבורה ציבורית כדי להגיע למקום העבודה, עלויות של גנים באזור ועוד"
מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, מעריך כי נכון להיום שיקולי המימון גוברים על כל השאר: "כיום השיקולים של רוכשי הדירות בישראל מושפעים מאוד מהפן המימוני. לעומת התקופה שהייתה לפני 5 שנים, ניתן היום לראות את השיקולים הכלכליים ויכולת ההחזר לטובת משכנתה גוברים על גודל הדירה ועל מיקום הנכס. ניתן להניח שרוב הישראלים שרוכשים דירה יזדקקו למשכנתה. אך אם בעבר נטילת משכנתה הייתה התחייבות רצינית, הרי שליטול אותה בימים אלה של אשראי גבוה בשיעור 5%-4% מחייבת בדיקה מקיפה יותר של הנתונים, לנוכח אי הוודאות העתידית לגבי נתוני התעסוקה והדיור".
"האזור שבו קונים את הדירה מכתיב לא רק את עלותה, אלא גם עלויות נוספות שיש לקחת בחשבון כמו יוקר המחיה (למשל ארנונה, ועד בית, מחירים בסופר), הוצאות על דלק או תחבורה ציבורית כדי להגיע למקום העבודה, עלויות של גנים באזור אם יש ילדים קטנים ועוד", אומר משה פלדמר, ראש אגף פיתוח עסקי בלאומי משכנתאות. "יש לקחת בחשבון שבאזורים עם ביקוש גבוה, כגון מרכזי ערים, מחירי הדיור גבוהים יותר והתקציב הנתון יספיק לרכישת דירה קטנה יותר, אשר אינה תואמת את הצרכים המשפחתיים".
לדבריו, "במקרה זה כדאי לבחון רכישת דירה גדולה יותר באזורים או בערים עם ביקוש יותר נמוך. זה יאפשר לרכוש דירה יותר זולה וליטול משכנתה יותר נמוכה מהבנק, מה שיקל על ההחזר החודשי. לצורך כך מומלץ לקבל אישור עקרוני למשכנתה עוד בטרם חתימת הדירה. החלטה משמעותית נוספת היא האם ללכת על דירה חדשה מקבלן או דירת יד שנייה. לרוב דירה חדשה אינה מוכנה מיידית, ויש להמתין מספר שנים עד שתושלם בנייתה ויהיה ניתן להיכנס אליה. לעומת זאת, ברכישת דירה מיד שנייה אפשר לקבל מפתח לדירה בתוך חודשים ספורים. צריך לקחת בחשבון שעד הכניסה לדירה חדשה תצטרכו לשלם גם משכנתה וגם שכירות".
ומה לגבי משקיעי נדל"ן ותושבי חוץ? לדברי חגית לאניאדו, יועצת לשיווק ואסטרטגיה, "משקיעים יחפשו דירות שיכולות להציע תשואה טובה על ההשקעה, אם באמצעות שכירות או דרך העלייה בערך הנכס. הם יתמקדו במגמות עתידיות ובפוטנציאל להעלאת ערך של האזור, נגישות תחבורתית טובה וקרבה למרכזים כלכליים, כגון אוניברסיטאות, ערים עם ריבוי חברות הייטק ועוד, כאשר הדגש הוא על אזורים עם ביקוש גבוה לשכירות. תושבי חוץ המחפשים דירה בישראל עשויים להתעניין באזורים עם קהילת תושבי חוץ גדולה או קרבה למוקדי תיירות ותרבות. הם יתמקדו באופי הקהילה, איכות החיים והשירותים המוצעים סביב הנכס. דירות עם נוף, מרפסות גדולות וגישה קרובה לים או לאזורים תיירותיים יהיו בעדיפות גבוהה".
הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "ידיעות הנדל"ן" של "ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 06:00, 27.09.24