בשיתוף אתר "המקצוענים"
התקנת דק בבריכה היא התקנה שדורשת תכנון, סדר ובחירת חומרים מדויקת, הואיל ומדובר על סביבה לחה במיוחד שדורשת תחזוקה וטיפול מתאים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
איך בוחרים את העץ המתאים ביותר, מהם היתרונות והחסרונות של סוגי הדקים השונים ומה כדאי לדעת לפני שמבצעים הזמנה? לפניכם המדריך.

הפופולרי והעמיד ביותר לתנאי חוץ: דק איפאה

עץ האיפאה הוא עץ חזק, דחוס ועמיד למים. לכן, לא פלא שזהו סוג העץ הפופולרי ביותר בענף בניית הדקים. העץ, בעל שומניות טבעית המעניקה לו הגנה לזמן ארוך ומקטינה משמעותית את הצורך בתחזוקה שוטפת.
כלומר, אם תבחרו בעץ איפאה, תצטרכו לחדש אותו רק לאחר 3-4 שנים.

דק סינתטי: יקר יחסית, אך לא דורש תחזוקה

הדק הסינתטי, עשוי משבבי עץ המעורבבים בדבק. בשונה מסוגי הדק העשויים מעץ, הוא מורכב מלוחות מסותתים. אפשרויות העיצוב הרבות שלו והעובדה שהוא קיים במגוון גדול של צבעים, תאפשר לכם גמישות רבה והתאמתו לסגנון העיצוב האהוב עליכם.
התקנתו נסתרת, בעזרת ברגים פנימיים, מה שהופך את הגימור שלו לבטוח יותר, בסביבה שבה דורכים עליו עם רגליים יחפות. בנוסף, הגימור הרבה יותר נקי ומוקפד מאשר התקנה של דק מעץ טבעי.
בשונה מעץ טבעי, שמצריך תחזוקה בתדירות גבוהה יחסית (אחת לשנה כשמדובר בעץ זול, ואחת לכמה שנים כשמדובר בסוג עץ גושני עמיד יותר), הרי שדק סינתטי כלל לא מצריך תחזוקה והוא עמיד לשנים ארוכות.
אמנם הוא יקר יותר להתקנה, אך לטווח ארוך אין עלויות נוספות של חידוש, ובחישוב כולל לא בטוח שהוא באמת יותר משאר האפשרויות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מגן מפני החלקה: דק במבוק לבריכה

היתרון הבולט בבחירת דק העשוי מבמבוק, הוא החספוס שלו, אשר מונע החלקה. הדבר חשוב במיוחד בסביבת בריכה בה מסתובבים יחפים ועם רגליים רטובות. לדק מסוג זה, יש שני צדדים – האחד, חלק והשני מחורץ.
בהנחה שיש לכם ילדים ותרצו לספק להם משטח הליכה בטיחותי ולמנוע נפילות, בחרו להתקין את הדק על צידו המחורץ.
הדק עשוי משבבי במבוק דחוסים שהופכים אותו לאידיאלי להתקנה מסביב וליד הבריכה.
בדומה לדק הסינטטי, גם דק הבמבוק כמעט ולא דורש תחזוקה מלבד שימון אחת לשנה, אשר שומר על המראה החלק והיפה של העץ. בנוסף, הוא אינו סופג מים וזה הופך אותו לעמיד לטווח ארוך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ההכנה שקודמת להתקנה

מתחילים בקונסטרוקציה: השלד של הדק חשוב והוא יכול להיות עשוי מעץ (האופציה המוזלת יותר) או מברזל. הקונסטרוקציה תותקן בתוך האדמה ותכוסה בשכבה של זפת, שתמנע ממנה ריקבון ותאטום אותה בצורה טובה למים.
בסביבה הרטובה של הבריכה, זה חשוב מאוד למניעת נזקי המים לאורך זמן. בהתקנה של קונסטרוקציה מברזל, לא רק שהשלד יהיה חזק יותר, אלא שגם אין צורך להוסיף את שכבת האיטום.
אלמנט קטן נוסף ולא פחות חשוב, הוא השימוש בברגים המתאימים לדק. חשוב להקפיד על ברגים העשויים מנירוסטה. זאת, משום שהם עמידים למים ולא נוטים להחליד או להישבר לאחר תקופת זמן ממושכת.

בתוך או מעל הקרקע: הסוד טמון בסוג הבריכה

סוג ההתקנה ומורכבותה ייקבעו בהתאם לסוג הבריכה שלכם. אם למשל הבריכה שלכם מותקנת בתוך הקרקע, על הדק להיות בגובה קצה הבריכה. לעומת זאת, אם הבריכה מותקנת מעל הקרקע (מסוג INTEX), יהיה צורך בשלד בעל הגבהה מתאימה, הנקרא גם קונסטרוקציה כפולה, אשר הגישה אליו תהיה בעזרת מדרגות תואמות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטיפים שישמרו על הדק בכל עונות השנה

כדי לשמור על יופיו של הדק ועל מנת שהוא יחזיק מעמד שנים ארוכות יותר, כדאי להקפיד על תחזוקה תקופתית. ראשית, לצורך מניעת בלאי מואץ, מוטב לשמור על הדק נקי. שנית, בהתאם לסוג העץ, הקפידו לחדש אותו באמצעות ליטוש, צביעה ואיטום עם שכבת גימור אחת לשנה (או יותר, אם מדובר בעץ גושני איכותי יותר).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התקנתם דק המשלב בתוכו מדרגות? וודאו שהותקנו פסים מונעי החלקה במיקומים הקריטיים של הכניסה והיציאה מהבריכה.

כיצד מתבצעת התקנת הדק?

בשלב הראשון, יגיע המתקין לצורך תכנון ומדידות הבריכה והשטח שסובב אותה. במסגרת התכנון, בעל המקצוע ייקח בחשבון את תעלות הניקוז, את השיפועים ואת מיקום תשתית החשמל והמים שסביב הבריכה.
בשלב זה, תחליטו אם אתם מעוניינים בתוספות אפשריות: קירוי, מעקות תמיכה, עמודי תאורה וכן הלאה.
בשלב השני, תבוצע ההתקנה. ישנן שתי שיטות התקנה מובילות: דק מוגבה או דק בגובה הקרקע. הבחירה, תלויה בסוג הבריכה ובדרכי הגישה.
התקנה של דק מוגבה תהיה מורכבת יותר, ותדרוש מהמתקין להתאים את הקונסטרוקציה שתקנה את היציבות המרבית לדק.