מקדונלד'ס מוציאה את העגבניות מההמבורגר

מחירי העגבניות עלו, ההיצע הצטמצם ובמקדונלד'ס ישראל מוותרים באופן חלקי על עגבנייה בכריכים שנמכרים ברשת. הרשת פרסמה הודעה באפליקציה ובנקודות המכירה ש"עקב מחסור זמני בעגבניות, ייתכנו שינויים במספר פרוסות העגבנייה במוצרים". מקדונלד'ס ישראל משתמשת לרוב בפרוסה או שתיים פר כריך.
לפני מספר חודשים הרשת ויתרה על פוטטוס בשל בעיית שילוח מהולנד. כעת היא מחסירה מהצרכנים עגבניות.
3 צפייה בגלריה
ההודעה של מקדונלד'ס
ההודעה של מקדונלד'ס
ההודעה של מקדונלד'ס
(צילום מסך)

המחיר גבוה בעיקר בסניפים העירוניים

לפי סטורנקסט, מחירי העגבניות ברשתות השיווק הם הגבוהים ביותר בשנים האחרונות. יש עלייה מממוצעת מ-5.72 שקלים לק"ג ב-2010, ל-7.36 שקלים לק"ג ב-2022, ל-7.84 שקלים לק"ג בשנה שעברה וכעת: 8.56 שקלים לק"ג.
את המחיר הגבוה ביותר ברשתות השיווק מצאנו בסופר יודה בת"א: 22.90 שקל לק"ג עגבניות מסוג מובחר (פרימיום). בסניף רמי לוי בשכונה שנמצא ברחוב סמוך - המחיר של עגבניות פרימיום שנמכרות שם יורד ל-12.90 שקל, ולמרות שמדובר בחיסכון של 77% זה עדיין מחיר גבוה. בימים כתיקונם, בתוך הערים, מחיר ק"ג עגבניות מגיע ל-9.90-5.90 שקלים - תלוי ברשת. אגב בביקור באוסטריה לאחרונה, מחיר העגבניות בווינה זהה למחיר הזה - 13-12 שקל לק"ג.
בסניף קרפור סמוך לסופר יודה ורמי לוי בשכונה, מצאנו ק"ג עגבניות ב-14.90 שקל. שם מכרו תערובת של עגבניות חממה סוג א' או מובחר לצד עגבניות תמר עם פגמים, שלרוב משמשות לכאורה לתעשייה. גם בשופרסל שלי סניף בורוכוב גבעתיים מצאנו עגבניות ב-12.90 שקל לק"ג, אבל בעוד שברמי לוי בשכונה ובסופר יודה מדובר בעגבניות אשכולות אדומות בוהקות מסוג א' או פרימיום, בשופרסל העגבניות נראו מעט צהבהבות.
3 צפייה בגלריה
מימין מחיר עגבניות סוג א' ופרימיום בסופר יודה בת"א לעומת המחיר בסניף רמי לוי בעיר
מימין מחיר עגבניות סוג א' ופרימיום בסופר יודה בת"א לעומת המחיר בסניף רמי לוי בעיר
מימין: מחיר עגבניות סוג א' ופרימיום בסופר יודה בת"א לעומת מחיר עגבניות זהות ברמי לוי בעיר
(צילומים: מירב קריסטל)
לעומת זאת, ברשתות הדיסקאונט המחירים נעים סביב 9.90-7.90 שקלים לק"ג. את המחיר הנמוך ביותר מצאנו באמצעות אתר השוואות המחירים CHP ברשת ויקטורי, שמציעה בחלק מהסניפים ק"ג עגבניות במבצע: 90 אג' בלבד, בקנייה מעל 100 שקל ובהגבלה של עד 3 ק"ג.

הרשתות ייבאו מטורקיה - החקלאים ויתרו על שתילות. התוצאה: המחירים גבוהים

הסיבה למחירים הגבוהים היא ימי החום הממושכים שגורמים לירידה בכמות הפרי והסתמכות המדינה על יבוא בשנים האחרונות, שהביאה מגדלים רבים לעקור את שתילי העגבניות שנהגו לשתול סביב ספטמבר או להימנע משתילתם, אחרי שגידולם הפך לפחות משתלם. חקלאי אמר ל-ynet: "את רוב העגבניות שותלים בנגב ופעמיים בשנה: פעם בפברואר ופעם בספטמבר.
"המגדלים החליטו בשנים האחרונות להפסיק את שתילות ספטמבר, שהן קשות יותר, בגלל יבוא ללא מכס ויבוא עם מכס זניח בתקופה הזאת של השנה בשנים קודמות, שהביא לכך שלא כדאי לגדל עגבניות בתקופה הזאת. הרשתות היו מביאות עגבניות ב-2 שקלים לק"ג (עבורן - לא עבור הצרכן מ.ק) מטורקיה וירדן. ב-2 שקלים ברור שאתה לא יכול להתחרות וגם לא ב-5 שקלים לק"ג. לכן המגדלים החליטו שאת השטחים שלהם הם שומרים לגידולים רווחיים יותר והיקף השתילות למועדי ספטמבר ירד. לא כדאי לשתול במועדים אלה כי אין יבול מספק אם הלילות חמים. יש גם וירוס שפוגע בעגבניות שהוריד את כמות הגידולים בארץ".
משרד החקלאות מפרסם מחירים סיטונאים של עגבניות וגם שם רואים את ההתייקרות. שימו לב שלרוב, רשתות השיווק מחזיקות גם חברות סיטונאיות ומשלמות מתחת למחירי הסיטונאות הרשמיים.
3 צפייה בגלריה
מחיר העגבניות בקרפור. מערבבים סוגים
מחיר העגבניות בקרפור. מערבבים סוגים
מחיר העגבניות בקרפור. מערבבים סוגים
(צילומים: מירב קריסטל)
לפי אתר משרד החקלאות, המחיר הסיטונאי של עגבניות אשכולות מסוג מובחר (כפי שמצאנו בסופר יודה ב-22.90 שקל לק"ג לצרכן וברמי לוי בשכונה ב-12.90 שקל לק"ג לצרכן) עומד היום על 13.64 שקל לק"ג לסוג מובחר ו-9.03 שקלים לק"ג לסוג א'. לשם השוואה, המחיר הרבעוני הממוצע של סוג א' הוא 5.49 שקלים לק"ג. כלומר הסוג הזה נמכר אך לאחרונה במחיר נמוך בכ-64%.
גם עגבניות חממה התייקרו בכ-61%: מסוג מובחר נמכרות ב-10.94 שקלים לק"ג מחיר סיטוני, כשסוג א' ומטה נמכרים לקמעונאים ב-6.45-4 שקלים לק"ג. הממוצע של סוג א' ברבעון האחרון מגיע לכ-4 שקלים וסוגים נחותים יותר: נמכרו בפחות מכך.
עגבניות תמר נמכרות כעת במחיר סיטוני של 14 שקל לק"ג למובחר ו-12 שקל לק"ג סוג א'. המחיר הממוצע הרבעוני של סוג א' הוא 5.86 שקלים לק"ג. כלומר המחיר עלה בכ-105% לעומת המחיר הממוצע ברבעון.

הפתרון? שהצרכנים יקנו פחות וסבסוד של המדינה

איך מורידים מחירים? יבוא מטורקיה בלתי אפשרי כרגע וכאמור: גם גרם לנזקים למגדלים הישראלים. יבוא מירדן אפשרי אך כרגע תחת איום כולרה. יש פתרונות לטווח רחוק שהם: סבסוד של המדינה את מגדלי העגבניות בעונת השתילה הנוכחית הפחות רווחית.
פתרון מיידי הוא להזרים לשוק עגבניות שמיועדות לתעשייה (לרסק עגבניות למשל). פתרון נוסף, שהוא הטוב ביותר בכל מצב, זו התנהגות צרכנית חכמה: קנייה במבצע בלבד והימנעות מקנייה עד שהמחיר יירד, או צמצום קנייה – לקנות למשל 5 עגבניות בשבוע במקום 10. לפי חקלאים המחסור יסתיים ברגע שמזג האוויר יתקרר.
חקלאי אמר ל-ynet: "המחיר לצרכן כרגע גבוה ביחס לשאר השנה אבל אין פה דרמה. המחירים הגבוהים שאנחנו רואים בתוך הערים הם לעגבניות פרימיום או עגבניות מגי ודומיהן. הצפי הוא שהמחיר ימשיך להיות בטווח הגבוה עד סוף ספטמבר, הוא לא הולך להשתנות בחודש הקרוב. בשל המחסור שכבר ממילא כאן, המלצנו לאפשר לייבא ללא מכס, המכס הוא ממילא 60 אג'".
ובמקום להסתמך על יבוא: איך מחזירים את המגדלים לשתול גם בספטמבר? "משרד החקלאות יזם מהלך בו כל מגדל שיגדיל את הייצור בתקופה הנוכחית - יקבל 70 אג' לק"ג. מוך 400 מגדלים שיש בארץ, 160 מגדלים הגישו בקשות לתמיכה – שזה יפה ומפתיע אבל לא מספיק. יש עוד בעיה: אין פועלים, אין מי שיקטוף.
"חייבים לעודד ייצור כי הדרך היחידה להוריד מחירים זה לייצר בעודף. התעשייה יכולה לקלוט את העודף. בעבר היו תמיד עודפים בארץ. בשיא, שהיה ב-1997 אם אני לא טועה, השמדנו 120 אלף טונות עגבניות. והיה גם ייצוא. וישראלים קנו אז שפע עגבניות – כולן תוצרת הארץ".

מחירי האבוקדו התרסקו

לעומת עגבניות, שימו לב מה קורה למחירי האבוקדו. הם נמוכים יחסית לתחילת העונה. מגדל אמר ל-ynet: "אנחנו בתחילת ואפילו טרום עונה ואנחנו מקבלים 6-4 שקלים לק"ג בלבד. למרות זה אנחנו לא צועקים, אבל כדאי לפרסם גם כשזול. גם לצרכנים המחיר נמוך: 16-7 שקלים לק"ג בממוצע ובמבצע: 4.90 שקלים לק"ג.
"הסיבה היא שהמדינה נתנה מענקים לנטיעות והיה כדאי לייצר – גידול קל ללא ריסוסים וכוח אדם. הוא צריך הרבה מים אבל יחסית זה גידול קל, שפחות מושפע מהחום. יש כמויות גדולות של אבוקדו גליל".