לשכת הוצאה לפועל חיפה העניקה לאחרונה פטור מלא מחובות לבת 49 המתמודדת עם סכיזופרניה הנמצאת בתהליך גמילה מאלכוהול. הרשמת לילך לגזיאל אורבך קבעה שלנוכח מצבה הרפואי המורכב יש לאפשר לה לצאת לחיים כלכליים חדשים ונקיים מחובות.
מדובר בגרושה ואם לשניים שעלתה בשנות ה-90 מקזחסטן. בשל מחלת הסכיזופרניה שממנה היא סובלת הוכרה כנכה בביטוח הלאומי, והיא מקבלת קצבה חודשית של כ-5,000 שקל. בעבר התמכרה לטיפה המרה ולדבריה כיום היא מצויה בתהליך גמילה. בין לבין היא נקלעה לחובות כבדים שבגינם פנתה לפני כשנתיים ללשכת ההוצאה לפועל, בתקווה לקבל הפטר ולצאת לחיים חדשים.
1 צפייה בגלריה
חוב חובות פשיטת רגל דאגה אילוס אילוסטרציה
חוב חובות פשיטת רגל דאגה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בדצמבר 2022 נפתחו הליכי חדלות הפירעון בעניינה מבלי שהושת עליה צו תשלומים, אלא שעד מהרה ביקש הנאמן לבטלם. לטענתו, נודע לו שהחייבת מרוויחה כסף מעבודה ומחזירה חובות שלא במסגרת ההליך, באופן העולה כדי העדפת נושים אסורה ומצדיק את ביטול ההליך.
ואכן, במאי האחרון התקיים דיון בלשכת ההוצאה לפועל שאימת את גרסת הנאמן. החייבת העידה שם שהיא מתקיימת מקצבת ביטוח לאומי בלבד – באופן הפוטר אותה לפי הפסיקה מחובת תשלום חודשית – אלא שבאותה נשימה הודתה כי היא עובדת "פה ושם" בניקיון, ופורעת באמצעות ההכנסות מהן חלק מחובותיה, בין השאר לחנות לממכר מזון לחיות.
ואולם הרשמת לגזיאל אורבך קבעה שאין בהודאת החייבת משום הצדקה לבטל את הליך חדלות הפירעון בעניינה, או להתנות את ההפטר שיינתן לה בעמידתה בתוכנית תשלומים.
אשר ליכולת ההשתכרות נקבע שההכנסות שכביכול הוכחו – כ-500 שקל בחודש – אינן מצדיקות הטלת צו תשלומים. יתרה מכך, החייבת סיפרה שלא עבור כל עבודת ניקיון היא מקבלת כסף, וכי קיימים מקרים שבהם היא מנקה בחינם עבור אנשים שנותנים לה אוכל, מפני ש"לא נעים לה".
"מלבד הקצבה שעליה מסתמכת היחידה, לא מצאתי כי קיימת הכנסה ממשית/ודאית או יציבה אשר ממנה ניתן לגזור צו תשלומים. מדובר בסכום מוערך של 500 שקל, שהינו סכום מזערי, שאין לבסס עליו חובת תשלום", כתבה הרשמת.
ומה בנוגע לתשלום עבור מזון חיות המהווה לכאורה העדפת נושים פסולה? הרשמת קבעה שאין בכך כדי להצדיק פגיעה בחייבת, שעה שלא הוכח גובה הסכום ששולם, ואף לא ברור מתי נוצרו החובות הללו – טרם תחילת הליך חדלות הפירעון או לאחריו.
מסקנת הרשמת הייתה כי החייבת לא התנהלה בחוסר תום לב מתוך כוונה להעדיף נושים או להסתיר כספים מנושיה. היא ציטטה מעדות החייבת ביחס לחקירתה אצל הנאמן – שם הודתה שהיא כביכול כשירה לעבוד ומרוויחה כסף – שכסכיזופרנית היא "שומעת קולות" וש"הליך הגמילה מוציא אותה מריכוז, שפיות ואיזון", כך שאין לתת משקל לדבריה. בפועל, היא נכה שרוב כושר עבודתה נשלל ואין צפי לשיפור המצב, כך שמוצדק לפטור אותה מחובותיה לאלתר. הרשמת קיבלה טענה זו, והורתה על מתן הפטר מלא לחייבת.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד אמילי דהן ויזמן עוסקת בחדלות פירעון • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין