כ-8 שנים לאחר שרכשה את הקרקע – קבוצת גבאי מוציאה לפועל פרויקט פינוי בינוי בחוות יפת שבשכונת כפר שלום בתל אביב. זאת לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו אישרה השבוע את התוכנית להפקדה. מדובר בתוכנית המשתרעת על פני 27 דונם, בין הרחובות שדרות עזרא קורין, מוצא וששת הימים בדרום-מזרח העיר, וכוללת הקמה של 581 דירות חדשות.
1 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי חוות יפת כפר שלם תל אביב
פרויקט פינוי בינוי חוות יפת כפר שלם תל אביב
פרויקט פינוי בינוי חוות יפת כפר שלם תל אביב
(הדמיה: קוביה)
השטח ממוקם במתחם הידוע בתור "חוות יפת", הכולל 22 דונם. שאר השטח שייך לעיריית תל אביב. בחוות יפת מתגוררים כ-75 משקי בית, שבמסגרת הפרויקט יקבלו דירות חדשות, כאשר שווי הפיצוי מוערך בכ-180 מיליון שקל. תושבי החווה הם חלק מכ-800 מתיישבי כפר שלם, לשעבר הכפר הערבי סלמה, שאת חלקם המדינה יישבה בבתי הערבים שברחו משם ב-1948, ואחרים פלשו לנכסי השכונה. חוות יפת היא חווה משפחתית בתוך כפר שלם, שהוקמה על ידי יפת וג'מילה כהן ז"ל, שעלו ארצה מתימן בשנת 1949 ויושבו בשכונה יחד עם עולים חדשים נוספים.
קבוצת גבאי רכשה את הקרקע מידי חברת אזורים בשנת 2015 תמורת כ-100 מיליון שקל. בשנים האחרונות פעלה הקבוצה להגדיל את זכויות הבנייה במתחם, בהתאם לתוכנית המתאר העירונית של תל אביב (תא 5000). היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-1.4 מיליארד שקל.
חברת אזורים החזיקה בקרקע בעשורים האחרונים, ובשנת 2014 הגישו נגדה תושבי חוות יפת תביעה, שבה טענו כי החברה לא עמדה בהבטחותיה לתת להן דירות בפרויקט שהיא בונה בשכונה בתמורה לפינוי המתחם. התביעה לא קודמה בבית המשפט, וכשנה לאחר מכן היא מכרה, כאמור, את הקרקע.
במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי אדריכל עידו דאובר ממשרד דאובר אדריכלים, הקבוצה תפנה ותהרוס מבנים בלתי מוסדרים בתחום התוכנית, תאחד בין שני מגרשים, תקים מסחר בחזית לאורך שדרות ששת הימים, תוסיף שטחים ירוקים ותפתח מעברים עבור הציבור, תוך חיבור בין צפון-דרום ומזרח-מערב. באופן זה, יפונו ויהרסו כ-80 מבנים ארעיים לא מוסדרים על שטח של כ-12 דונם, שחוסמים כיום צירים מרכזיים בשכונה.
בין המבנים שיוקמו: 2 בניינים בני 3 קומות, בניין אחד בן 10 קומות, 3 בניינים בני 16 קומות ו-2 מגדלים בני 24 קומות. כ-10% מכלל הדירות החדשות יוקצו עבור דיור בר השגה לתקופה שלא תפחת מ-25 שנה. כמו כן, יוקמו בית כנסת ומוסדות ציבור בשטח כולל של 1,105 מ"ר; שטחי מסחר בהיקף של כ-1,500 מ"ר; וכן 500 מקומות חניה תת-קרקעיים. בסך הכול יתווסף למתחם כ-21 אלף מ"ר בנוי.
אלי גבאי, מבעלי קבוצת גבאי, מסר כי "הטיפול בקרקע ובבעליה נעשה במשך שנים רבות. מדובר בעתודת קרקע משמעותית במרכז הארץ, ובאמצעות קידום שינוי ייעוד, נוכל לחולל מהפך של ממש שיגרום ליצירת רצף אורבני וישנה את פני האזור לבלי היכר בעשור הקרוב".
קבוצת גבאי נוסדה על ידי שמשון גבאי בסוף שנות ה-80 ומחזיקה ב-1,400 יחידות דיור בביצוע ב-14 פרויקטים ברחבי הארץ. בנוסף, הקבוצה מחזיקה נכסים מניבים בהיקף של למעלה מ-850 מיליון שקל ועשרות פרויקטים בהיקף של כ-20 אלף יחידות דיור בשלבי תכנון ובנייה מתקדמים בתל אביב, רמת השרון, הוד השרון, מודיעין, נתניה, פתח תקווה, בת ים, רמת גן, אור יהודה, רחובות, אשדוד, אשקלון, שדרות ועוד.