ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') הטבות מפליגות במס הרכישה לעולים חדשים שיקנו דירות בישראל. שיעור המס החדש, שנועד לעודד את העלייה לארץ בצל המלחמה המתמשכת והאנטישמיות הגואה בעולם, נמוך באופן ניכר ממס הרכישה שמשלמים ישראלים ותיקים. מדובר בהטבה כמעט חסרת תקדים במס, שתגרום לאובדן מיסים של מיליוני שקלים לקופת המדינה - דווקא כאשר הגירעון בתקציב עולה.
על פי התקנות החדשות, עולים חדשים ישלמו מס רכישה של 0.5% בלבד על החלק שבין כשני מיליון שקל עד כשישה מיליון שקל מסכום הדירה. מדובר למעשה בהטבה גם על רכישת דירות גדולות ויקרות. בכך אישרה ועדת הכספים תיקון לתקנות מיסוי מקרקעין, המתייחס להטבות שלהן זכאים עולים חדשים ברכישת נכס מקרקעין בישראל.
1 צפייה בגלריה
חיפה, עלייה שנתית של 3.6%
חיפה, עלייה שנתית של 3.6%
הטבות חסרות תקדים לעולים חדשים
(צילום: אלעד גרשגורן)
על פי התיקון, עולה שירכוש זכות בדירת מגורים יחידה לא ישלם מס בגין חלק השווי שעד המדרגה הראשונה שנקבעה בחוק מיסוי מקרקעין לצורך שיעורי מס רכישה במקרה של דירה יחידה - 1,978,745 שקל נכון לשנת 2024, על חלק השווי העולה על סכום המדרגה ועד לסכום של 6 מיליון שקל, בהתאם למדד בשנת 2024 העולה ישלם מס רכישה של 0.5% בלבד ועל חלק השווי שמעל לסכום של 6 מיליון, לפי מדד 2024, ישלם מס לפי שיעורי מס הרכישה הרגילים הקבועים ברכישת דירה יחידה. יצוין שההטבה המדוברת לא תינתן, אם שווי הזכות הנמכרת היא בדירות פאר ששוויין מעל 20 מיליון שקל, לפי מדד 2024.
התיקון לתקנות נועד, כאמור, לטייב את הטבת המס הניתנת לעולים. עד לאישור התיקון, שילמו עולים חדשים מס רכישה של 0.5% על חלק השווי שעד למדרגה הראשונה, ו-5% מעל למדרגה הראשונה, בין אם היה מדובר בדירת מגורים יחידה או בדירה נוספת. מצב זה יצר עד כה מציאות שבה ההטבה לא הועילה לעולים שרכשו דירה יחידה, ומצד שני נוצרה הטבה משמעותית לעולים הרוכשים דירה נוספת, וזאת בניגוד למדיניות הממשלתית להגדלת נטל מס הרכישה על משקיעים במטרה להביא לירידת מחירי הדיור.
כעת תוקנה ההטבה, כך שעולים הרוכשים דירה יחידה ישלמו מס מופחת - ועולים הרוכשים דירה נוספת ישלמו את שיעורי המס הרגילים. עם זאת, נקבע כי עולה הרוכש זכות בבית עסק יוסיף לשלם את שיעורי המס המופחתים שהיו נהוגים עד כה. עוד נקבע כי מי שעלה לארץ לפני תחילתן של התקנות, יוכל לבחור שיחולו לגביו הוראות התקנות כנוסחן לפני התיקון או הוראות החוק כנוסחן אחרי התיקון, לפי בחירתו. עם זאת, עולה שרכש דירת מגורים שחלו עליה הוראות התקנות כנוסחן לפני התיקון, לא יוכל לבקש שיחולו עליה הוראות החוק כנוסחן אחרי התיקון, וזאת כדי למנוע כפל הטבות.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר היום כי "מדינת ישראל מחבקת את העולים. במיוחד בעת הזאת, אנחנו כמדינה צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי להקל על עולים חדשים מרחבי העולם ששבים הביתה. היום עשינו עוד צעד חשוב למען העולים ולמען מדינת ישראל. אני מודה לרשות המיסים, לשר העלייה והקליטה אופיר סופר על עבודתו החשובה וליו"ר ועדת כספים משה גפני על ההתגייסות למען הצעד הצודק".
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, בירך על אישור המהלך: "מדובר בבשורה שתסייע לעולים הרבים להסתגל בארץ, ותעודד מתעניינים בעלייה לקבל החלטה ולעלות ארצה. מאז תחילת המלחמה, העלייה לישראל נמשכת וההתעניינות גוברת. משרד העלייה והקליטה פועל במלוא המרץ להקל על העולים בתחומים שונים, כולל סיוע בדיור, לימודי עברית, מעטפת קהילתית ולימודים אקדמיים".