פרויקט התחדשות עירונית רחב היקף באור יהודה: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות אדריכלית דניאלה פוסק, הודיעה היום (ג') כי אישרה להפקדה תוכנית פינוי בעיר, הכוללת 852 יחידות דיור חדשות לצד שטחי ציבור ומסחר ושטחים פתוחים. מדובר בתוכנית שחלה על שטח כולל של כ-34 דונם בשכונה הוותיקה קריית גיורא, שקודמה כחלק ממדיניות התחדשות עירונית לכלל השכונה ב-2013 ביוזמת משרד הבינוי והשיכון.
התוכנית, שקודמה על ידי הרשות המקומית והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ממוקמת במתחם "המלבן" - בין הרחובות יוסף חיים במזרח, דוד אלעזר במערב, השוק בדרום והעצמאות בצפון. בשכונה זו מקודמות תוכניות רבות לפינוי בינוי שחלקן כבר מאושרות.
התוכנית כוללת הריסה של 13 בניינים בני 4 קומות עם 155 דירות ישנות בשטח ממוצע של כ-70 מ"ר שהוקמו בשנות ה-60 של המאה הקודמת ומצבן הפיזי ירוד, לטובת הקמה של 15 מגדלים בני 8-23 קומות; וכן פינוי של "שוק הפריקסטים" המשתרע על שטח של כ-2,200 מ"ר ונחשב בעבר לשוק מרכזי אולם לאורך השנים הפך לאזור הזקוק למתיחת פנים. מדובר במבנה ארעי זמני של פחונים שהוקם גם הוא בשנות ה-60, והתוכנית מציעה מתווה להמשך העסקים שיפונו בתוך ההתחדשות העירונית.
1 צפייה בגלריה
פרויקט המלבן אור יהודה התחדשות עירונית
פרויקט המלבן אור יהודה התחדשות עירונית
פרויקט המלבן באור יהודה
(הדמיה: משרד גלור תכנון ואדריכלות בע"מ)
עוד הוחלט במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי משרד גלור תכנון ואדריכלות, כי מתוך כלל יחידות הדיור, כ-170 יחידות דיור יהיו קטנות במטרה ליצור תמהיל מגוון באזור שיאפשר מגורים גם לרווקים, גרושים, קשישים וכדומה. הבינוי לאורך הרחובות המרכזיים ילווה בחזיתות מסחריות ושטחים לצורכי ציבור. בהיבט התחבורתי, ברחוב העצמאות מתוכנן ציר תחבורה ציבורית "מהיר לעיר".
מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, ד"ר אדר' חוה ארליך, מסרה: "מדובר בתוכנית משמעותית, המייצרת כיכר עירונית שתהיה מוקד עירוני חדש באחד הרחובות הראשיים של העיר. כמו כן, התוכנית מטפלת בפינוי שוק עירוני מוסדר למחצה, ונותנת מענה לצורכי הציבור בתוכה ומסביבה".
מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, הוסיף: "המתחם המתוכנן הוא חלק מהתוכנית השכונתית לקריית גיורא, שהוכנה לפני שנתיים על ידי הרשות הממשלתית ועל ידי העירייה. הרשות משקיעה בתכנון ובארגון התושבים מעל 12 מיליון שקל".
מעיריית אור יהודה נמסר: "אור יהודה נמצאת בתנופת פיתוח עם הקמה של שכונות חדשות, הקמת מתחם תעסוקה ומסחר Opark והשקעה וקידום מתחמי התחדשות עירונית ברחבי העיר. לתוכנית מתחם המלבן יש השפעה על איכות חיי התושבים המתגוררים במקום ועל חידוש מבני המגורים הישנים. לתוכנית יש השפעה גם בהיבטים הציבוריים עם הגדלת שטחי הציבור ושטחים מסחריים".