מחירי הדירות אתמול המשיכו לטפס, בהתאם לציפיות בשוק על רקע המלחמה המתמשכת והשלכותיה על ענף הבנייה, והשלימו עלייה שנתית של 3.4% בחודשים אפריל-מאי השנה. לעומת זאת, מדד מחירי הדירות החדשות הציג ירידות, אולם הסיבה לכך היא, ככל הנראה, המלאי הגבוה של דירות לא מכורות בידי קבלנים, שכדי למכור אותן ממשיכים לספק הטבות מימון עמוקות.
רוכשי הדירות כבר הבינו שהמחירים רק ימשיכו לעלות, ונראה כי בניגוד לתחילת השנה החלו לפנות יותר ויותר לשוק הדירות מיד שנייה. זאת על רקע ההבנה שהמחסור בידיים עובדות עלול להוביל לעיכובים במסירת דירות חדשות, ולמרות הרצון לרכוש נכס עם ממ"ד בעקבות ירי הטילים המתמשך.
בהתאחדות הקבלנים תלו את עליות המחירים בסביבת הריבית הגבוהה וקראו אתמול לנגיד להוריד אותה לאלתר. "הגיעה השעה להתחיל להוריד את הריבית. נגיד בנק ישראל, שהצליח במשימה שלו להביא להתכנסות האינפלציה לתוך גבולות היעד הממשלתי, חייב להסיט כעת את הגה המשק לכיוון שיאפשר חזרה לצמיחה בהמשך השנה", אמר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
סרוגו הוסיף כי "הורדת הריבית חשובה כעת לכל חלקיו של המגזר העסקי, אך אצלנו, בענף הבנייה, מדובר בתחילתו של חבל הצלה. לקריאה הזו צריכים להצטרף כל מי שרואים בעצמם דורשי טובתם של תושבי ישראל. השפעתו השלילית של המשבר בענף הבנייה והתשתיות עושה עכשיו דרכה לכל בית אב בישראל. היא חותכת הכנסות למדינה בעת הקשה הזו, מונעת מתן פתרונות דיור למי שמחכים להם כבר מעל שנה וחצי, ומחסלת חברות בנייה ישראליות שמפרנסות מאות אלפי ישראלים".
עוד טען כי "המשך עליית מחירי הדיור זה רק ה'בקרוב' למה שנראה בהמשך, אם לא יטופל המחסור בכוח אדם בענף, ותינתן תשובה לזינוק בעליות חומרי הגלם, היעדר תקציבים לקידום בנייה בכלל ובפריפריה במיוחד. כמובן שלא נוכל לעמוד במשימות השיקום הענקיות שעוד לפנינו".
"המשך עליית מחירי הדיור זה רק ה'בקרוב' למה שנראה בהמשך, אם לא יטופל המחסור בכוח אדם בענף, ותינתן תשובה לזינוק בעליות חומרי הגלם, היעדר תקציבים לקידום בנייה בכלל ובפריפריה במיוחד"
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, היה אתמול מעט יותר אופטימי והסביר כי "מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1% בלבד, מה שמביא את קצב האינפלציה השנתי לעמוד על 2.9%. אם תימשך מגמת ההתמתנות, אולי עוד נחזה בהורדת ריבית עד סוף השנה", אמר. "עם זאת, הנגיד יצטרך לשים לב למצב הביטחוני השברירי".
לגבי מדד מחירי הדיור, הוא הוסיף כי "למרות המלחמה, המדד ממשיך את המגמה שהסתמנה מתחילת השנה של המשך עליית מחירים בשוק הדיור, אשר גם קצב העסקאות בו בסימן עלייה מתמשכת מתחילת השנה. להערכתנו, גם ברמת הריבית הנוכחית, קצב המכירות בשוק לא ייחלש והמגמה בשוק הנדל"ן למגורים תמשיך להיות מאופיינת בביקושים גבוהים, היצע נמוך יחסית ומחירים בקו עלייה. המגמה זהו תלך ותצבור תאוצה במהלך השנה".

מדד תשומות הבנייה זינק פעם נוספת

השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, התייחס לירידה במדד הדירות החדשות: "מדד מחירי הדירות החדשות הוא מדד שבו כל עסקה מקבלת משקל שווה. כלומר, אם בחודש מסוים מכרו דירות זולות יותר, אז לכאורה המדד יראה ירידה. גם שיעור העסקאות בתמיכה ממשלתית ירד באפריל-מאי ועדיין יש ירידה, כנראה מכרו יותר דירות חדשות זולות מאשר דירות חדשות יקרות. לכן אין לכך השפעה על התחזית לעליית מחירי הדירות, שבאה ממקום של הקטנת היצעים ועיכובים באתרי הבנייה. כמו כן, מפברואר עד היום הקצב של עליית מחירי הדיור השנתי קפץ פי יותר מ-3 - מ1.1% שנתי ל-3.4% שנתי, זה מראה שמחירי הדירות הרימו ראש, גם בשוק היד השנייה".
מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, התייחס לעלייה במדד תשומות הבנייה. "מדד תשומות הבנייה זינק פעם נוספת ב-0.4%, כאשר ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד בבנייה למגורים ב-1.2%. מדובר במכה קשה לרוכשי הדירות. ניתן לראות שקצב עליית המחירים רק הולך וצומח, והצפי הוא לעליית מחירי הדיור באחוז דו ספרתי שאמור לעלות עד סוף השנה. נראה שבדומה לתקופת הקורונה, קצב עליית המחירים רק החל והוא צפוי להתעצם בהמשך השנה".
עינב סבינצר, מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ובהתאחדות יועצי המשכנתאות, ציינה כי "ההתמתנות באינפלציה, כמו גם הירידה בשער הדולר, יכולה להוות בסיס להורדת הריבית על ידי הנגיד בהמשך השנה. אולם, ייתכן שהוא יהיה זהיר עם הורדת הריבית ויחכה לראות התייצבות במצב הביטחוני, וגם יוודא שמדד מחירי השכירות לא יעלה בחודשים הבאים בעקבות המחסור בדירות וההאטה בבנייה בשל המלחמה".
לדבריה, "אם מגמת ההתמתנות במדד המחירים לצרכן תימשך, ובהמשך לכך גם האינפלציה בארה"ב תהיה במגמת התמתנות, ישנה אפשרות שנחזה בקרוב בירידת ריבית. יצוין כי בחודש יוני נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.74 מיליארד שקל, כלומר חלה עלייה של 18.5% לעומת השנה שעברה. הורדת הריבית תגביר את היכולת של רוכשי הדירות לקחת משכנתאות, ובעקבות זאת יגדלו הביקושים לדירות, מה שיוביל לעלייה ברכישות וייתכן גם לעלייה במחירי הדירות".