תוכנית ראשונה להתחדשות עירונית בבית שאן יוצאת לדרך: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון החליטה להפקיד תוכנית פינוי בינוי, הכוללת 210 יחידות דיור ב-5 מבני מגורים של עד 10 קומות, כ-2,700 מ"ר עבור שטחי מסחר ו-90 חדרי מלון.
התוכנית, המקודמת על ידי הרשות להתחדשות עירונית בשיתוף עיריית בית שאן, משתרעת על שטח כולל של כ-18 דונם וממוקמת ברחוב ירושלים הבירה בכניסה לעיר, דרומית לגן הלאומי עתיקות בית שאן ובסמיכות למרכז העסקים הראשי של העיר (מע"ר). היא כוללת מתחם מגורים הכולל קומת מסחר חזיתית כלפי רחוב ירושלים הבירה וכיכר עירונית.
2 צפייה בגלריה
מתיחת פנים. בית שאן
מתיחת פנים. בית שאן
מתיחת פנים. בית שאן
(צילום: עמידר)
כיום מצויים במתחם 5 מבני מגורים בני 3 קומות עם 40 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית, שנערכה על ידי משרד דרמן ורבקל אדריכלות, מציעה כי 20%-30% מכלל יחידות הדיור יהיו דירות קטנות בשטח של עד 80 מ"ר. עוד 35 יחידות דיור יהיו קטנות מאוד בשטח של 55 מ"ר באזור הכיכר העירונית.
ברשות הממשלתית ציינו כי "התוכנית מהווה דוגמא לקידום התחדשות עירונית בערים בסיכון סיסמי, ובמקומות בהם אין היתכנות כלכלית לפינוי בינוי וקיים חשש שערכי הקרקע וכוחות השוק אינם יכולים להוות מנוף כלכלי מספק להתחדשות. הצלחתה ומימושה יהוו בסיס לקידום תוכניות נוספות בעיר ובערים בעלות מאפיינים דומים".
נזכיר כי כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בסוף 2023 המהלך לקידום ההתחדשות העירונית בפריפריה בסבסוד ממשלתי יצא לדרך בהיקף של כ-10 מיליארד שקל. במסגרת המהלך, מתוכננות להיבנות 37 אלף דירות חדשות במקום 14,300 יחידות דיור ישנות ב-110 מתחמי פינוי בינוי ב-8 ערים בדרום הארץ ובצפונה. זאת לאחר שהרשות הממשלתית איתרה עשרות מתחמים, הכוללים למעלה מ-1,000 מבנים המתאימים לקידום מיזמי פינוי בינוי.
2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית ירושלים הבירה בית שאן
התחדשות עירונית ירושלים הבירה בית שאן
מתחם ירושלים הבירה בבית שאן
(הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות)
המהלך קודם כשנה לאחר שהוועדה הבין-משרדית לעידוד התחדשות עירונית בפריפריה הגישה לממשלה את המלצותיה, המלצות שהתעכבו בעקבות פירוק הממשלה הקודמת. סבסוד כלל המתחמים שאותרו יהיה כרוך, כאמור, בתקציב של כ-10 מיליארד שקל לתקופה של כ-10 שנים במסגרת תוכנית רב שנתית. במסגרת ההמלצות מ-2022 מדובר היה בכ-570 מתחמים ובתקציב של כ-6.5 מיליארד שקל. כעת, כאמור, מדובר במעל 1,000 מתחמים שאותרו, כך שהתקציב הדרוש טיפס בהתאם.
המתחם בבית שאן הוא השני שמגיע להפקדה מתוך 10 היישובים בסיכון סיסמי מוגבר (מתחם יעקב מלול בקריית שמונה הופקד להתנגדויות הציבור). בנוסף למתחם ירושלים הבירה, מקדמת הרשות תכנון של 25 מתחמים ביישובים אלה, מתוך 110 המתחמים שאותרו. הערכות הן שכדי להגיע לכדאיות כלכלית בפרויקט, תידרש השלמה על ידי המדינה בהיקף של כ-30 מיליון שקל למימושו, כאשר ההערכה המדויקת תלויה במשתנים שטרם נקבעו כגון היקף התמורות לדיירים, היקף החניה התת קרקעית וכדומה.
מנכ"ל הרשות, אלעזר במברגר, מסר: "התוכנית למתחם ירושלים הבירה בבית שאן מסמלת את כניסתה של העיר לעידן ההתחדשות העירונית. מדובר בבשורה לא רק לתושבים במתחם שיקבלו דירות חדשות, ערוכות לסיכון של רעידות אדמה ובעלות ממ"דים, אלא גם לשאר תושבי העיר, שייהנו מהקמה של מבני מסחר, בתי מלון וגינות ציבוריות אשר יחדשו את הרחוב הראשי. מתחם ירושלים הוא הפרויקט הראשון אך לא האחרון, ואנו עובדים בימים אלה על קידום שכונות נוספות בעיר במסלול זה".
יו"ר הוועדה המחוזית צפון, בועז יוסף, ציין: "אישור התוכנית מעורר תקווה גדולה להתחדשות העיר מחד ובמתן מענה לאיום רעידות אדמה. בית שאן היא אחת מ-10 רשויות שיושבות על השבר הסורי-אפריקני, וכל פרויקט התחדשות מאפשר לתושבים להתמגן מפני איום רעידות אדמה. כולי תקווה שתוכנית זאת תגרור אחריה תוכניות התחדשות נוספות שיביאו לצמיחה ושגשוג של העיר".
מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי פרץ, הוסיפה: "מדובר בתוכנית חשובה למחוז, שכן היא מהווה בשורה לעיר וכלי נוסף לחיזוק הערים בסיכון הסיסמי. היא מייצרת כניסה מחודשת לעיר, הכוללת פתרון דיור מגוון ואיכותי, לרבות מרחב ציבורי פעיל הכולל שטחי מסחר המאפשרים תנועת הולכי רגל במפלס הרחוב במרחב מוצל, המותאם לתנאים האקלימיים בבית שאן".