"אנחנו נמצאים בתקופה אחרת היום, בעקבות עליית הריבית ועוד כמה גורמים. המגמה בשוק היום התהפכה, זה כבר לא הימים שאנשים אמרו שהם קונים דירה כי הם מפחדים שמחר המחיר שלה יעלה. הכוח היום עבר לרוכשים והם חייבים להבין את זה". כך אמר היום (שני) מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן. על פי פרידמן, העלאות הריבית של בנק ישראל שינו את המשחק, וחשוב שרוכשי הדירות והציבור הרחב יפנים את המצב החדש.
בכנס פסגת הנדל"ן של מרכז הנדל"ן באילת הוסיף מנכ"ל משרד השיכון כי "אנשים חייבים להסתכל סביב ולהבין את המצב. הריבית עלתה, ויש עוד המון דברים מסביב למחיר הדירה שעלו גם. דמי תיווך על דירות עלו, מס רכישה עלה, גם למשקיעים אבל גם לרוכשי דירות יחידות שצריכים היום לשלם סכומים גבוהים יותר בגלל המחירים הגבוהים, גם שכר טרחה לעו"ד זה לא מעט כסף היום. וזה הכול מחוץ למשכנתא. אנשים חייבים להבין את הסביבה ולראות שהם בודקים טוב טוב את ההכנסות שלהם, את היכולות שלהם, לפני שניגשים לעסקת רכישה. גם דירות חדשות וגם בשוק היד שנייה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
(צילום: מירי שמעונביץ)
פרידמן פנה לרוכשים וציין: "תקנו דירות במימון ובמינוף שאתם יכולים לעמוד בו. תבדקו גם מה הריבית אומרת, אבל קחו בחשבון גם מה יהיה עם עלייה נוספת בריבית". הוא הפציר ברוכשים להיות חכמים יותר ולפעול בצורה נכונה מול המוכרים: "תתמקחו על כל ברז בדירה חדשה, על כל מטבח ועל כל דבר. זה הזמן לעשות את זה. הכוח עבר לרוכשים, ועכשיו צריך להיאבק על כל שקל ושקל. להכול יש היום משמעות אחרת עם הריבית שעולה. מחפשים דירה בשכונה מסוימת? תעשו סקר בין כל הקבלנים ותראו מי מציע יותר דברים, מה הקבלן מוכן לתת".
פרידמן גם דיבר על נתוני השוק, התחלות הבנייה וההיצע, ונשמע אופטימי: "יש התחלות בנייה גבוהות והן ימשיכו לעלות. אני מכיר את הנתונים. יש היצע, יש 50 אלף דירות לא מכורות. גם המכרזים כבר לא נסגרים במחירים שנסגרו בעבר. מה שיקרה לדעתי בהמשך זה שיהיו מכרזים שלא ייגשו אליהם, אבל בהמשך ייגשו במחירים נמוכים יותר כי הקבלנים חייבים להמשיך ולהניע את המערכת ולעבוד".
עוד אמר פרידמן כי המצב הנוכחי בשוק יגרום לשינוי נוסף - האצת תהליכי התחדשות עירונית, וזאת בעקבות זווית בלתי צפויה: "חלק ממשפרי הדיור בבניינים הרלוונטיים להתחדשות עירונית תמיד עמדו בפני שתי בחירות - או לשפר דיור ולקנות דירה, או לקדם התחדשות עירונית - הליך ארוך ומייגע. היום יותר ויותר משפרים מבינים שהם לא יכולים לקנות דירה ולכן בוחרים בדרך השנייה, למרות שהיא ארוכה יותר. להערכתי נראה את זה בשטח".

"לא תהיה הקפאה חסרת אחריות של תמ"א 38"

בכנס היה אפשר לשמוע גם בכירים נוספים מענף הנדל"ן. מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, התייחס למשל לפרויקט המטרו והתחדשות עירונית: "לא תהיה הקפאה חסרת אחריות של תמ"א 38 ברחבי המטרו. עיקרי ההמלצה שלנו כוללים הקפאה במתחמי הליבה של המטרו שבו לא יוצאו בו היתרים בשנתיים הקרובות. אין הגבלות כלל מ-300 מטר ומעלה מליבת התחנה. בטווח שבין 100 ל-300 מטר - יתקיים דיון פרטני בכל פרויקט".
במברגר התייחס גם ליעדי הרשות לאחר הבחירות והמלצותיו לממשלה שתקום: "בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 ניתנו מעל 450 היתרים לביצוע תמ"א 38, שכוללים למעלה מ-12 אלף יחידות דיור. ניהלנו קרב במועצה הארצית לתכנון ובנייה, שבסיומו הבאנו להארכת התמ"א עד אוקטובר 2023. אנו מייצרים היום רשת תוכניות חלופיות של תמ"א 38, באמצעות חברות שמייצרות מפות עירוניות המסמנות מבנים שמתאימים להתחדשות עירונית וקובעת לגביהם את זכויות הבנייה".
2 צפייה בגלריה
פרויקט תמ"א 38 ברמת גן
פרויקט תמ"א 38 ברמת גן
פרויקט תמ"א 38 ברמת גן
מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית הוסיף כי "ההמלצה שלנו לממשלה הבאה היא לבצע הסדרים של פינוי בינוי על תמ"א 38. אנחנו רוצים להוריד את הרוב הדרוש להסכמה לקידום פרויקט תמ"א ל-67%. אנחנו רוצים גם הסדרים מיוחדים לציבור הקשישים בישראל. הסכמי המסגרת שחתמנו בשנה האחרונה עם 12 רשויות מובילות בפינוי בינוי בישראל. על כל היתר בנייה שהם הוציאו הם קיבלו מענקים על ההיתרים".
עוד דובר בכנס היה האדריכל יובל יסקי, מנכ"ל ובעלים יסקי אדריכלים, שהתייחס לחשיבות המגמה של עירוב השימושים בבנייה החדשה (מגורים יחד עם משרדים ומסחר): "הבשורה של עירוב שימושים היא במידה רבה מימוש ההבטחה של התחדשות עירונית במלוא מובן המילה, כי היא לא עוסקת רק בהגדלת צפיפות, אלא עוסקת בתוספת שימושים כלומר של אינטנסיביות עירונית. היא מוסיפה תעסוקה, מסחר, שטחי ציבור ורווחה על אותה יחידת קרקע ששימשה קודם לכן למגורים בלבד".
לדבריו, "המגמה הזאת למעשה מתמרצת את הרשויות: זו תוספת הכנסה לעירייה, זה משפר את השירותים ומנגיש אותם לקהל גדול יותר ללא צורך להגדלת המוביליות שלהם – כלומר מפחית את העומס על התשתיות. אני יודע שנהוג לראות את עירוב השימושים ככורח, כדרישה של הרשויות. התושבים נרתעים מזה, ולכן גם היזמים נרתעים מזה משום שיש תפיסה מיושנת שהעירוב מוריד את ערך הנכסים. אבל אני מציע שלא נראה את זה ככורח, אלא כצורת המגורים העתידית. זו הזדמנות בעיניי".