הרכב רוב חברי הוועדה שתמליץ על תקציב הביטחון לחמש השנים הקרובות נקבע, כך לפחות מסתמן. בראש הוועדה, כפי שפורסם ב-ynet, יעמוד יעקב נגל, כאשר לצדו יהיו מומחים בתחום הביטחון, אבל רק כלכלן בכיר אחד. על כך קובלים במשרד האוצר כשהחשש הוא שהוועדה תאשר את סכומי כסף מופרזים לתקציב הביטחון לחמש השנים הקרובות.
רשימת חברי הוועדה הצפויים: תת אלוף במילואים אפי איתם, האלוף במילואים עמיקם נורקין, תת אלוף במילואים מהן פרוזנפר, לשעבר היועץ הכספי לצה"ל, האלוף במילואים יעקב עמידרור וראש אגף התקציבים באוצר לשעבר קובי הבר. בסך הכל תמנה הוועדה שישה חברים בכירים ועוד שישה נציגים מגופים ממשלתיים וכלכליים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
בקרב גורמים ממשלתיים בכירים קיים זעם רב כי אין אף אישה בין חברי הוועדה המרכזיים. לצד זה, נבדקים ניגודי עניינים אפשריים לגבי שניים מהמומלצים להיות חברי הוועדה ויתכן שיאלצו לפרוש מעיסוקיהם האחרים הנוכחיים. גורם בכיר באוצר ציין כי כמה מחברי הוועדה היו מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו ועלולים להיות מושפעים ממדיניותו לאורך השנים.
לוועדה ככל הנראה יצטרפו גם המשנה לנגיד בנק ישראל או בכיר אחר מהבנק המרכזי, מנכ"ל משרד הביטחון או נציגו, מנכ"ל משרד האוצר או נציג אגף התקציבים, יו"ר המועצה הכלכלית ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה פרופ' אבי שמחון או נציגו, נציג המל"ל, ראש מל"ל לשעבר ופרופ' לכלכלה מאחד המוסדות האקדמיים. ראש הממשלה טרם חתם סופית על כתבי המינוי בשל הצורך לברר את ניגוד העניינים.
הוועדה צפויה להתחיל לעבוד בראשית חודש יולי לאחר איסוף חומרים רלוונטיים על תקציבי הביטחון בשנים האחרונות ממשרדי האוצר והביטחון.
כזכור, בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט התגלו מחלוקות בנוגע לתקציב הביטחון, ולבסוף הם הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ציבורית שתבחן את תקציב הביטחון לשנת 2024. הוועדה תהיה אחראית על בחינת צרכי מערכת הביטחון, גובה התקציב הנדרש, מקורותיו, סדרי עדיפויות, בניין כוח והתעצמות.
ההחלטה הגיעה לאחר סירובו של שר האוצר לאשר עסקאות נשק גדולות ללא דיון מעמיק ובחינה של צרכי מערכת הביטחון. סמוטריץ' טען כי יש צורך בבקרה הדוקה יותר על תקציבי הביטחון וכי יש לוודא שהכספים ינוצלו באופן מיטבי.
ועידת האנשים של המדינה 2024 - בדרך לצאת מהמשבר
(צילום: סנטרל הפקות)