חברת שטראוס רוכשת את השליטה במשק ויילר מנתיבות, יצרנית הטופו הגדולה בישראל. ל-ynet ולממון נודע כי שטראוס, המפיצה את מוצרי ויילר מאז 2019, סיכמה עם בעלי משק ויילר על כניסה לשותפות (כ-51%). שווי החברה מוערך בעשרות מיליוני שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העסקה כפופה לאישור הממונה על התחרות, שבודקת כעת את ההשלכות של רכישת יצרנית הטופו הגדולה בארץ על ידי שטראוס.
לאחרונה החלה תנובה להתחרות בשטראוס בתחום החלב ורכשה יצרנית טופו ושמה א.י.ן תעשיות, בעלת המותגים טופו שיזן וטופו, והיא מחזיקה כיום ב-27% משוק הטופו בישראל. ויילר, המובילה, מחזיקה ב-60% מהשוק ומיצרת טופו מסויה וטופו ייחודי מחומוס, בעל ערכי חלבון גבוהים.
את משק ויילר הקימו אילן ספריאל, גלעד צרי ודוד ויילר, הבעלים לשעבר של מחלבת צוריאל שנרכשה על ידי טרה. ב-2011 הקימו השלושה חברה חדשה, צירפו שותף חדש, דודי פרידמן, ורכשו ציוד ואת המחלבה בנתיבות, שבעבר הופעלה על ידי שטראוס למוצרי חלב, בעלת כשרות בד"ץ.
ככל שיותר צרכנים עוברים לתזונה מעורבת של תחליפי חלב ובשר, כך גדל הביקוש לטופו, שהמחלבות רואות בו מנוע צמיחה ומוצר משלים
הידע לייצור טופו היה בידי המייסדים עוד מימי צוריאל, והם אף יצרו טופו תחת המותג. שטראוס מפעילה כיום במתקן הייצור של משק ויילר קו ייצור למעדן תחליף החלב שלה, אונלי.
מחזור המכירות השנתי של שוק הטופו בישראל מגיע לכ-60 מיליון שקל. הפוטנציאל הגדול הטמון בטופו הוא קצב הצמיחה שלו, שגדל מדי שנה, וב-2020 זינק ב-64%. ככל שיותר צרכנים עוברים לתזונה מעורבת של תחליפי חלב ובשר לצד "הדבר האמיתי", והמעבר של חלק מהציבור לצמחונות-טבעונות ולמוצרים עתירי חלבון הנחוצים לפעילות ספורטיבית, כך גדל הביקוש לטופו, שהמחלבות רואות בו מנוע צמיחה ומוצר משלים.
לפני כשנה נכנסה שטראוס לראשונה לתחום תחליפי החלב כשקיבלה את הזיכיון להפצת תחליפי החלב של אלפרו, מותג שהיה בעבר בידי חברת שסטוביץ.
מוצר הטופו משלים את משקאות החלב והמעדנים שמשווקת אלפרו. שטראוס רואה בכניסה לתחום תחליפי החלב מהלך אסטרגי, ולראיה בונה כעת מפעל חדש בצפון הארץ, ליד מחלבות שטראוס באחיהוד, בהשקעה של 150 מיליון שקל ועל שטח של 4,000 מ"ר. המפעל אמור לייצר חלב צמחי טרי ומוצריו.
ההשקעה הגדולה של שטראוס בתחליפי החלב היא הצהרת אמון שלה בצמיחה עתידית משמעותית בתחום. בנוסף, נכנסה באחרונה שטראוס לתחום חדש נוסף - ארוחות מוכנות קפואות, ביניהן גם מנות לצמחונים המכילות טופו. בהשקה אמר מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור, כי הצרכן כיום מחפש פתרונות אלטרנטיביים.