הטייסים הבריטיים בחברת הלואו קוסט ריינאייר הצביעו בעד קבלת הסכם השכר שהוצע להם על ידי הנהלת החברה. על פי ההערכות, ההחלטה של ההנהלה הגיעה בעקבות הכוונה של צוותים מבלגיה, פורטוגל, צרפת ואיטליה, לשבות בין יום לשלושה ימים כבר מהשבוע הקרוב, והרצון שלה למנוע עד כמה שניתן ביטולי טיסות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מטוס של ריינאייר ב וילנה ליטא אחרי שנחת נחיתה כפויה ב מינסק בלארוס ושם נעצר פעיל אופוזיציה רומן פרוטסביץ' שהיה בטיסה
מטוס של ריינאייר ב וילנה ליטא אחרי שנחת נחיתה כפויה ב מינסק בלארוס ושם נעצר פעיל אופוזיציה רומן פרוטסביץ' שהיה בטיסה
מטוס ריינאייר
(צילום: EPA)
הצוותים הפורטוגלים תכננו לשבות בין ה-24 ל-26 ביוני, הצרפתים בין ה-25 ל-26 ביוני והאיטלקים ב-25 ביוני. בנוסף, גם הצוותים מספרד שקלו לשבות לפחות ארבעה ימים בחודש הקרוב ועוד יומיים בתחילת יולי.
חלק מארגוני העובדים טוענים כי הסיבות לשביתה המתכוננת נובעות מכך שריינאייר לא מכבדת חוקים שונים במדינות, כמו למשל שכר מינימום לעובדים בבלגיה, או תשלום על שעות נוספות לדיילים.
מנכ"ל ריינאייר, מייקל אולירי, אמר בשבוע שעבר כי ההאשמות הללו הן "קשקוש מוחלט. אנחנו מצייתים לחוקים השונים, יש לנו הסכמי עבודה עם איגודי הטייסים והדיילים".
בדיוק לפני שנתיים הסכימו הטייסים הבריטים לספוג קיצוץ בשכרם, שהיה אמור להיות זמני, על מנת לשמור על מקום עבודתם לאור הכאוס הכלכלי שגרמה מגפת הקורונה.
אולירי אמר בינואר השנה כי ההנהלה החלה בשיחות עם איגודי העובדים במדינות השונות בהן יש לה טייסים על מנת להאיץ חתימה על הסכמים חדשים לתקופה של בין שנה לשנתיים. כשנשאל כמה טייסים כבר הסכימו להצעה החדשה, אמר המנכ"ל כי "למעלה מ-70% מהטייסים חתמו על הסכמים חדשים".

בינתיים: מאבקים דומים באל על

כזכור, גם באל על מתמודדים בשבועות האחרונים עם עיצומים לא רשמיים של הטייסים, שלא מתייצבים לטיסות שאינן תוכננו מראש, ובכך גורמים לביטולן. החברה עתרה לבית הדין לעבודה על מנת שיקבע כי הטייסים צריכים לשוב לעבודה סדירה. בהחלטתה קבעה השופטת אריאלה גילצר כץ כי "הצדדים יקיימו הסכמי העבודה בתום לב ויקיימו לוח טיסות סדיר של המבקשת", ובמקביל יקיימו מו"מ במשך שבועיים וידווחו כל שלושה ימים לבית הדין על ההתקדמות.
אם המו"מ לא יצלח יחזרו הצדדים לבית הדין והוצאת צווים נגד הטייסים תישקל מחדש. הנהלת אל על מסרה בתגובה כי היא "מברכת על החלטת בית הדין להמשך הידברות אינטנסיבית תוך קיום לוח טיסות כסדרו".
2 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
הטייסים טוענים כי הפחיתו 30% משכרם בזמן הקורונה על מנת לסייע לחברה, וכעת לאחר סיום המגפה והתאוששות החברה הם דורשים לחזור לשכרם המלא. בנוסף דורשים הטייסים ייצוג נפרד בפני ההנהלה וההסתדרות, ולא כחלק מנציגות העובדים הכלכלית של עובדי אל על.
כאמור, טייסי אל על אינם מתייצבים לאותן טיסות שאינן מתוכננות מראש, אלא נוספו ללוח הטיסות לאור הביקושים הגדלים. מדובר בשיטת עבודה קיימת לפיה פעלו החברה והטייסים במשך שנים, כאשר הטיסות שנוספות ללו"ז נחשבות לטייסים כשעות נוספות. כעת טוענים הטייסים כי אינם מחויבים לשעות הנוספות.