הפיקוח על הבנקים הודיע כי בכוונתו לאפשר לאפליקציות העברות כספים כמו ביט ופייבוקס להתחיל לגבות עמלות על העברה וקבלת כסף - בשימוש שנתי (קלנדרי) גבוה מ-25 אלף שקל, החל מ-1 בינואר 2025. אחרי שנתיים, ב-2027, הבנקים יוכלו לבקש מהפיקוח על הבנקים לאשר להם גביית עמלה גם על שימוש שנתי נמוך יותר.
לפי בנק ישראל, "בניתוחים מקדימים שערך הפיקוח על הבנקים נמצא כי נכון להיום, הרוב המוחלט של הלקוחות אינם מגיעים לרף זה וימשיכו לקבל את השירות ללא עלות".
1 צפייה בגלריה
ביט פייבוקס
ביט פייבוקס
ביט פייבוקס
יחד עם זאת, יש בהחלט לקוחות פרטיים, לא עסקיים, שכן יחלו לכאורה לשלם עמלות - שכן מספיק שצרכן מעביר 2,100 שקל בביט או בפייבוקס מדי חודש כדי שישלם עמלה. למשל, הגבול העליון של העברה אחת בביט הוא 3,600 שקל. לא מעט צרכנים משלמים כך מדי חודש: תשלומי שכ"ד, תשלומים לגנים ולמטפלות ותשלומים לימי הולדת, וועדים.
גם אם מדובר באחוז זניח בקרב הלקוחות, אין ספק שיש יותר לקוחות כאלה בביט שהיא שליטת השוק, כך שהיא עשויה להיות המרוויחה העיקרית מהמהלך.
בבנק ישראל לא הגיבו לשאלת ynet כיצד הגיעו ל-25 אלף שקל? (ייתכן שביט הכתיבה את הסטנדרט משום שמדובר בחצי מתקרת הסכום השנתי המותר להעברה בביט).
כמו כן, לא ברור איך חברה יכולה לבנות תוכנית שנתית לפי עמלה שאולי תשולם ואולי לא תשולם בסוף השנה. הרי לקראת סוף השנה לקוחות יכולים למתן את ההעברות ולהימנע משתלום עמלות.
בנוסף, לא ברור מתי הלקוחות ישלמו את העמלה אם היא מחושבת על בסיס שנתי - בתחילת השנה הקלנדרית הבאה?
ייתכן שהתוצאה תהיה שלקוחות מהסוג הזה יימנעו מתשלום עמלה בכך שהם יחלקו את העברות הכספים שלהם בין האפליקציות.

פייבוקס השיקה שירותים חדשים? גם עליהם אפשר יהיה לגבות עמלה

כדי לקדם את גביית העמלות, הפיקוח על הבנקים פרסם היום (ד') להערות הציבור טיוטת עדכון לכללי הבנקאות (שירות ללקוח) (עמלות), התשס"ח-2008, שקובע את התנאים והמגבלות לגביית עמלות באפליקציות תשלומים.
כמו כן נכתב שם שהאפליקציות יוכלו לגבות דמי מנוי ל"שירות מיוחד". כלומר, תתאפשר גביית עמלה על שירותים מיוחדים שיינתנו ללקוחות של אפליקציות התשלום שיחפצו בכך, מעבר לשירותי העברת וקבלת תשלומים. בטיוטת העדכון נכתב כי: "הסעיף התווסף במטרה לאפשר גמישות עסקית והוספה של שירותים חדשים ובעלי ערך ללקוחות שיבחרו להצטרף אליהם. גביית העמלות בגין שירותים מסוג זה תתאפשר בכפוף לאישור המפקח על הבנקים".
אין ספק כי הבנקים דחקו בבנק ישראל לאפשר להם לגבות את העמלות האלה. שני השירותים, של בנק הפועלים (ביט) ובנק דיסקונט (פייבוקס), נמצאים במודעות שיא בציבור ורוב הישראלים משתמשים בהם, כך שיש להם גישה לפרטיהם של מיליוני לקוחות, אך כיוון שאינם גובים עמלות הם נחשבים הפסדיים.
פייבוקס השיקה לאחרונה שירותים דמויי חשבון בנק עבור לקוחות שרוצים להקים קופה משותפת – מחוץ לבנקים, בתקווה שזה יהיה מנוע צמיחה. כעת בנק ישראל יאפשר לה לגבות לכאורה עמלות על שירות זה.
בפרק שהתווסף, בנושא אפליקציות תשלומים, נכתב כי "גביית העמלות תתאפשר לגופים הנותנים שירותי תשלום, על רקע העלויות הכרוכות במתן שירותים אלו". מבנק ישראל נמסר כי: "השינוי הינו לצד כניסתו לתוקף של חוק העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלומים, המאפשר קישוריות בין אפליקציות תשלום ויעודד כניסה של שחקנים נוספים לשוק, שכניסתם לשוק תלויה במודל העסקי ובהכנסותיהם ממתן שירותים אלו. כך ניתן יהיה להמשיך ולעודד חדשנות טכנולוגית והמשך התפתחות של שירותים פיננסיים ללקוחות".