"הבלגן חוגג, לצערי אני צריך להודות בזה. המלחמה הזאת תפסה אותנו לא מאורגנים מספיק ועם יותר מדי רשויות שמטפלות באותו הנושא עצמו. אחת התוצאות היא לדאבוננו שדווקא מפונים הם הנפגעים העיקריים מהמצב שנוצר, והם לא יקבלו את הכסף שהובטח להם גם 40 יום אחרי שפרצה המלחמה". כך אמר היום (שלישי) ל-ynet גורם ממשלתי בכיר מאוד.
הסיפור הוא עצוב ומדאיג במיוחד. במשך שנים אמורה הייתה הממשלה להכין מערך מיוחד למקרה שמלחמה שתפרוץ תחייב לפנות עשרות ואולי מאות אלפי אזרחים מהגבולות ליישובים אחרים. התוכנית הוכנה בעלות של עשרות מיליוני שקלים, אולם בשעת האמת התברר שכל המערך שתוכנן לא היה מוכן כנדרש, ולמעשה קרס לחלוטין.
4 צפייה בגלריה
מלחמת עזה מפונים מ קיבוץ בארי עוטף עזה ב מלון
מלחמת עזה מפונים מ קיבוץ בארי עוטף עזה ב מלון
מפונים מקיבוץ בארי במלון
(צילום: שלו שלום)
כך, כאשר התברר שפינוי עשרות אלפי תושבים עדיף שיתבצע למאות בתי מלון והארחה, ולא כפי שתוכנן בעבר - בחוסר היגיון גם לדעת בכירים במשרדי האוצר והביטחון - למוסדות ציבור, מתנ"סים ובתי ספר, התוכנית המקורית בעצם חוסלה בבת אחת, וכך הכל השתבש.

האחריות עברה בין משרדים, ומי שצריך לקבל כסף נפגע

משרד הפנים, שהיה אמור להיות אחראי על פינוי התושבים בשעת חירום, תוך שימוש במאגרי המידע שלו על כל תושבי המדינה, פרש למעשה תוך זמן קצר מהאירוע, כמעט בלית ברירה, והתוצאות לכך ניכרות גם בימים אלה.
במקומו, משרד התיירות "נכנס לאירוע" בסיפור פינוי עשרות אלפי המפונים מאזורי הגבולות, כשראשיו ממש התנדבו ואפילו לחצו, אבל אין להם בכלל רקע מתאים לפעילות המורכבת הזאת וגם לא את רשימות המפונים המלאות, מקומות שהייתם וכמה בני משפחה יש בכל משק בית.
4 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
שר הפנים, משה ארבל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כפי שפרסמנו ב-ynet בתחילת השבוע, התוצאה העצובה מאוד בשטח היא שמסיבה זו לא מקיימת עדיין הממשלה, באמצעות הביטוח הלאומי, את החלטתה הנכונה לתמוך במפונים שאינם שוהים בבתי מלון. תכנית זו היא בעלות נמוכה בהרבה מאשר תשלום לבתי המלון, תכנית שאותה מעודד החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, שלא מוכן שכספי המדינה ישולמו ללא בקרה גם למי שהם לא מגיעים.
מדובר בהחלטת ממשלה להעביר תשלום של 200 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד לכל יום של שהות מפונים בהוראת פיקוד העורף שלא בבית מלון. עלות השהות של משפחה בחדר בבית מלון עשויה להגיע לכ-45 אלף שקל בחודש, ולכן, הסביר החשב הכללי, ההפרש בעלות הוא עצום לעומת מי שאינם שוהים במלון.
המצב שנוצר מכל הבלגן הזה הוא אבסורד מוחלט כיום: למשרד התיירות אין עדיין רשימות מדויקות היכן שוהים המפונים, כמה בני משפחה נמצאים בכל אתר ולמה הממשלה צריכה לדאוג עבורם בתחומי הרווחה, הבריאות והחינוך.
4 צפייה בגלריה
שר התיירות, חיים כץ
שר התיירות, חיים כץ
שר התיירות, חיים כץ
(צילום: אוהד צויגנברג)
בעקבות חוסר הידע הבסיסי, ומכיוון שקיים חשש שחלק (קטן) מהמפונים הצהירו אי אמת, כאילו שהם לא שוכנו בבתי מלון כדי לקבל את הסיוע המובטח למפונים שלא שוכנו על ידי המדינה במלונות, נאלץ משרד התיירות בימים האחרונים לשכור את שירותיה של חברה שתברר עבורו ב-400 המלונות ברחבי הארץ מי שוהה בהם ומי לא. יצוין שמשפחה עם שני ילדים אמורה לקבל 18,000 שקל לחודש אם אינה שוהה במלון.

ההחלטה להפנות לבתי מלון הייתה נכונה, הביצוע לא

כאמור, לפני שנים נהגתה בממשלה תוכנית בשם "מלון אורחים". לפי התוכנית, במקרה של מצב בטחוני שיצריך לפנות אלפי תושבים תחת אש, המעבר יתבצע במהירות האפשרית לבתי ספר, מתנ"סים ולמבני ציבור. לצורך כך אף תוכננה במסגרת פס"ח (פינוי, סעד, חללים) תחת משרד הפנים, היערכות של אוטובוסים, התקנת מזרונים, שירותים ומקלחות למפונים ועוד פרטים רבים שעובדו במסגרת תוכנית מאוד מפורטת. במסגרת התוכנית, לאורך השנים נקבע בהחלטת הממשלה כי מתקני הקליטה יהיו קודם כל בתי ספר ומוסדות ציבור, אך בהמשך גם, ככל שיתאפשר, אכסניות, פנימיות ובתי מלון.
מה שקרה ביום האסון, ב-7 באוקטובר, הוא שהתקבלה החלטה מהירה בממשלה שבגלל פרוץ המלחמה הקשה וביצוע הטבח והירי המקיף, יהיה צריך לפנות מיידית את כל תושבי 25 היישובים שבמרחק של 4-0 ק"מ מגבול הרצועה.
מאחר שהיה ברור שתיירים השוהים בישראל יפנו תוך זמן קצר מאוד את בתי המלון ויעזבו את הארץ, הוחלט שלא יהיה צורך לפנות אזרחים, בהם קשישים, נשים וילדים קטנים, למבני ציבור שאינם מתאימים לשהיית משפחות, וכך לחייב את המפונים לישון על מזרונים בבתי ספר, ולהגיע למוסדות שאין בהם מקלחות ותנאי אירוח מינימליים לימים רבים.
לפיכך החליטה הממשלה לפנות את תושבי אזורי הגבול לבתי מלון. בהחלט מדובר בהחלטה טובה ונכונה, שעל ממליציה נמנה גם משרד הביטחון, באמצעות רח"ל (רשות חירום לאומית).

"תיבת נח" שלא יצאה לפועל

אולם, במקביל הייתה עדיין קיימת תוכנית מערך פס"ח - פינוי, סעד, חללים – גורם שאמור היה לנהל את מערך הקליטה של המפונים. לפס"ח יש התקשרויות עם כל הרשויות המקומיות, מצב שהיה מועיל מאוד באיתור פיזור התושבים המפונים. אולם, כאשר התברר שהפינוי נעשה לבתי מלון, במשרד הפנים, על פי גורמים ממשלתיים, לא היו מוכנים עוד להפעיל את הנוהל שנקרא "תיבת נח" - מערכת לניהול המפונים - גם בשל חוסר בכוח אדם לכך, כפי שהעיד גורם בכיר מאוד במשרד הפנים.
מרגע שהתקבלה ההחלטה לפנות את עשרות אלפי התושבים מיישובי עוטף עזה לבתי מלון ולבתי הארחה, ולא למבני ציבור, במשרד הפנים הודיעו כי לא יכולו להיות אחראיים והם לא מוכנים לנהל את האירוע. בשלב הזה התנדבו במשרד התיירות, שבאין תיירים נותר ללא תעסוקה, לטפל באירוע ולנהלו לצד רח"ל, רשות החירום הלאומית שבמשרד הביטחון.
מאז הימים הראשונים של המלחמה מנהלים במשרד התיירות חמ"ל חדש מיוחד, בשיתוף התאחדות המלונות. בתוך ימים הוצא מכרז מרכזי, בהוראת החשב הכללי באוצר, וכך נחתמו חוזים עם כל בית מלון ובית הארחה, שמפנים אליהם אזרחים.
השינוי הזה בא לאחר שבימים הראשונים פעלו בשטח עשרות סוכנים שנקבו עבור הממשלה במחירים גבוהים לאירוח בבתי המלון וגבו, כפי שהתברר לחשב הכללי באוצר, עמלה של 25%. בשבוע השני למלחמה משרד התיירות נטל את המושכות ומאז הנוהל מתבצע במחירים מופחתים, וכמובן ללא עמלה של הממשלה.
מה שהתברר עד מהרה הוא שלא היה קיים כלל מאגר מידע על כל המפונים, שדרוש היה למבצע המיוחד. משרד הפנים, שיש לו את המאגר של "תיבת נח" פרש מהאירוע. לכן משתמשים כעת במערכת בשם "ביחד", שאותו מפעיל מערך הדיגיטל הממשלתי, לזיהוי ואיתור כל המפונים.
כעת מתעכב עדיין עוד ועוד התשלום של אלפי שקלים למפונים שאינם שוהים במלונות. רבים מהמפונים לא מסרו עם הגעתם לבתי המלון פרטים אישיים, וחלקם, כטענת גורמים ממשלתיים, ניסו להתחמק ממסירת הפרטים וטענו גם שאין בידיהם תעודות זהות, כיוון שנאלצו לברוח מהבית.
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: AFP)
החשד שהתעורר במשרדי האוצר והתיירות ובביטוח הלאומי הוא שיש אלפי מפונים שנמצאים בבתי מלון והצהירו שהם לא שם - כדי שיוכלו לקבל את המענק של 200 ו-100 שקל ליום. מדובר בהיקף המוערך בעלות של עשרות מיליוני שקלים לממשלה.
בימים האחרונים שכרו במשרד התיירות חברה שתוודא מי בדיוק נמצאים בכל בתי המלון והתקווה כעת היא שעד סוף השבוע תסתיים מלאכת הזיהוי של כל התושבים שבמלונות, ויהיה מידע על התושבים שהיו זכאים להתפנות מהיישובים השונים ואינם שוכנים בבתי מלון, כדי שאלה יוכלו לקבל את המענק המיוחד.

"ברגע האמת הכל קרס"

גורם ממשלתי בכיר שהיה מעורב בעבר בהכנת תוכנית הפינוי למקרה של מלחמה אמר לנו: "15 שנה המדינה נערכה למצב החירום. נעשו המון תרגולים, שולמו המון משכורות. ברגע האמת הכל קרס. הכינו מערכת מחשב בשם 'תיבת נח', כדי לנהל באמצעותה את שמות ופרטי כל המפונים, אלא שבשעת האפס המערכת לא הופעלה וכך לאף משרד ממשלתי אין מידע על מי שנמצא ואיפה, מבין המפונים. בלי פרטים על משקי הבית ומספרי תעודות הזהות קשה מאוד לנהל את כל המענים בבתי המלון, גם בהיבטי רווחה והקמת מערכות חינוך זמניות. אפילו גני ילדים לא ניתן לפתוח כי לא יודעים איפה וכמה ילדים מצויים בכל ישוב".
עוד אמר הגורם במשרד ממשלתי המעורב במערך הפינוי: "זה ביזיון. היו מערכים שלמים של היערכות לחירום, מומחי ביטחון וניהול עורף ויועצים, שהרוויחו מאות אלפי שקלים לאורך שנים – ובסוף הדברים הכי בסיסיים לא היו קיימים".
עוד אמר הגורם: "לשכור חדרי מלון למפונים זה קל. אבל מרוב שכולם עשו תרגיל ועוד תרגיל, אף אחד לא הפעיל את השכל ושאל מה יהיו הצרכים של המפונים אחרי שיועברו למלונות, ואיך ניתן להם מענה. בשורה התחתונה, ממשלה שלמה, עם כל מני צוותים שאין ביניהם שום תיאום, רודפת עכשיו אחרי מספרי תעודות זהות של 125 אלף מפונים מהדרום והצפון, ולאף אחד אין מושג מי נמצא איפה".
גורם שהיה מעורב בהכנת התוכניות בעבר ציין כי כבר ב-2007 הומצאו התוכניות למקרה החירום "אולם הממשלות היו עסוקות בעניינים דחופים יותר, כולל ממש לאחרונה, ופשוט לא טיפלו בדברים הכי בסיסיים. עכשיו כולם משלמים את המחיר".
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "ועדת פס"ח עליונה פעלה ופועלת. מתווה 'מלון אורחים' לא הופעל על פי החלטת ממשלה בכדי להיטיב עם אוכלוסיית המפונים ולהימנע משהיה בבתי ספר במקום במלונות. החלטת הממשלה להעביר את הסמכות לפינוי למשרד התיירות התקבלה על בסיס המלצת החשב הכללי באוצר, שהציג מתווה שיחסוך תשלום עמלת סוכני נסיעות וייצור פיקוד ושליטה עם התאחדות המלונות על כמות חדרי המלון בכל הארץ".
עוד אמרו במשרד הפנים, כי "כל מידע שיבקשו רח"ל ומשרד התיירות באופן רשמי מרשות האוכלוסין יעבור בצורה מסודרת לוועדה למסירת מידע ויועבר באופן מידי תוך שמירה מלאה על הוראות חוק הגנת הפרטיות. משרד הפנים ממוקד בביצוע המשימות שהוטלו עליו ותמיד נכון לסייע למשרדי ממשלה המבקשים זאת. טובת אזרחי ישראל מעל הכל".
ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "משרד התיירות סיים את הכנת הרשימות ויש בידיו את כל הנתונים על המפונים במלונות. לאור הבעיות שהתעוררו בתחילת הפינוי, משרד התיירות, בהובלת השר חיים כץ, בשיתוף התאחדות המלונות, הקים חמ"ל לשיבוץ המפונים בחדרי אירוח. המהלך מנע פינוי לבתי ספר, ביטל את התיווך של סוכנים פרטיים שגזרו קופון של עשרות מיליוני שקלים ויצר אחידות בשירות למפונים. ביוזמת השר כץ יינתן רטרואקטיבית מענק יומי לאלו המעדיפים להתארח אצל משפחה, חברים או לשכור דירה באופן עצמאי. המענק ישולם לזכאים השבוע. במקביל, ממשיך המשרד לתרום מניסיונו ומפעיל חמ"ל אזרחי כדי לשפר את איכות האכלוס במלונות, תוך איחוד קהילות ומתן מענה לצרכי המפונים".