בית משפט באוסטרליה קנס היום (רביעי) את חברת אובר ב-21 מיליון דולר אוסטרלי (14 מיליון דולר אמריקני) אחרי שאיימה שתחייב לקוחות בדמי ביטול, שבפועל מעולם לא גבתה, והפריזה בהערכות תעריפים של חלק מהנסיעות בשירות המוניות שלה.
בית המשפט קבע כי הסניף האוסטרלי של אפליקציית שיתוף הנסיעות האמריקנית, הפר למעשה את חוק הצרכנים על ידי הטעיית לקוחות בין השנים 2017 ל-2021 בכך שהם הוזהרו כי יחויבו בדמי ביטול על נסיעות, וכן על שימוש באלגוריתם שלא דייק בהערכת תעריפי הנסיעות בשירות המוניות עד אוגוסט 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
אפליקציית אובר
(צילום: shutterstock)
לאחר פסק הדין כתבה החברה באתר שלה כי היא מתנצלת בפני האוסטרלים "על הטעויות שעשינו, ומאז ביצענו שינויים באפליקציה באופן יזום".
השופט מייקל יו אובריאן אמר כי באמצעות אספקת מידע לא מדויקת באפליקציה, אובר למעשה יכולה הייתה לגרום לצרכנים שלא לבטל את הנסיעות שלהם כדי לא לספוג את אותו ה"קנס" (דמי הביטול), וגם להירתע מביטולי נסיעות עתידיים.
נציבות התחרות והצרכנות האוסטרלית, שהגישה את התביעה נגד אובר, הגיעה כבר לסיכום עם החברה על כך שתשלם קנס של 26 מיליון דולר אוסטרלי, אבל השופט אובריאן אמר כי הראיות שסופקו על ידי שני הצדדים "לא מספיקות בעליל", והוא זה שיחליט על שיעור הפגיעה בצרכנים ומכך גם על גובה הקנס.
על פי הראיות, פחות מחצי אחוז מלקוחות אובר לא ביטלו בסופו של דבר את הנסיעה בעקבות החשש מאזהרת החברה על דמי ביטול. כמו כן, האלגוריתם של אובר אמנם ייקר את הנסיעות בשירות המוניות של החברה ב-89% מהפעמים, אך מדובר בשירות לא שכיח, שכן פחות מאחוז מסך כל הנסיעות של אובר היו דרכו.
יחד עם זאת, השופט אמר כי הקנס הנמוך שקבע לעומת ההסדר שהגיעו אליו הצדדים אינו אמור להראות איזושהי התחשבות באובר, אלא הוא עדיין צריך להרתיע חברות שמפרות את חוקי הצרכנות באוסטרליה.
"העונש מאותת בבירור לעסקים שהטעיית צרכנים לגבי עלות מוצר או שירות היא עניין רציני שיכול להוביל לקנסות משמעותיים", אמרה יו"ר נציבות התחרות והצרכנות באוסטרליה, ג'ינה קאס-גוטליב.