כמה אתם משלמים לבזק על סיבים אופטיים? מתברר שההכנסה החודשית הממוצעת של בזק מלקוחותיה זינקה ב-28% תוך פחות מ-4 שנים.
חברת בזק פרסמה אתמול (ד') את דוחות הרבעון הראשון של 2024, לפיהם ההכנסה הממוצעת מלקוח אינטרנט עלתה בכ-6% ל-127 שקל בחודש. לפי סיכום שנת 2023, אותו פרסמה לא מזמן, ההכנסה הממוצעת של בזק מלקוח הייתה 123 שקל בחודש "בלבד", כלומר יש פה עלייה של 4 שקלים ללקוח לעומת 2023. גם המחיר הזה, שיקף עלייה של 7.8% לעומת 2022, אז ההכנסה מלקוח הייתה 114 שקל, כשמאז 2021 מדובר בעלייה של קרוב ל-20%, משום שבשנה זאת ההכנסה החודשית מלקוח בזק בסיבים הייתה בממוצע 106 שקל לחודש, וברבעןו הראשון של אותה שנה: 103 שקל בממוצע ללקוח.
2 צפייה בגלריה
עבודות הנחת סיבים אופטיים
עבודות הנחת סיבים אופטיים
ההכנסה הממוצעת מלקוח אינטרנט עלתה בכ-6% ל-127 שקל בחודש. סיבים אופטיים של בזק
(צילום: דנה קופל)
לפני כן, ערב השקת הסיבים ב-2020 - ההכנסה שלה מלקוח עמדה על 99 שקל בממוצע. כלומר אנחנו משלמים יותר ויותר כל שנה על תשתית אינטרנט בבזק ותוך פחות מ-4 שנים ההכנסה של בזק מלקוחותיה זינקה ב-28%.

עלייה של 38 שקל בהכנסה הממוצעת ללקוח מאז 2016

ב-2016 שילמנו 89 שקל בממוצע בחודש על אינטרנט של בזק (לא כולל מע"מ שהצרכן משלם), כשעיקר מקור הרווח שלה אז, עת לקוחותיה השתמשו בתשתיות נחושת (ADSL), היה דחיפה לקצבים גבוהים ושיווק מאסיבי של נתב Bspot, ומגבירי קצב כמו Be Mesh ורפיטר AC, שהם דרך לכבילת הלקוח לשירותי בזק ומקור להכנסה חודשית שופעת עבור החברה.
אפשר לראות שקצב עליית המחיר ללקוחות הוגבר מאז. בזק החלה לשווק אינטרנט על גבי סיבים אופטיים: במשך כ-5 שנים (2020-2016) ההכנסה מלקוחות עלתה ב-10 שקלים (מ-89 שקל ל-99 שקל בחודש בממוצע) ומאז ההשקה, תוך 3 שנים בלבד, בזק מגדילה את ההכנסה פר לקוח ב-28 שקל, מ-99 שקל בחודש ל-127 שקל בחודש בממוצע. סך הכל מדובר בעלייה של 38 שקל מאז 2016. בתוספת מע"מ: בזק מוכרת לצרכן 1 גיגה כולל נתב ב-160 שקל לפחות.
במקביל בוטלה ההפרדה בין ספק לתשתית אינטרנט, אך לא ניתן לייחס את הקפיצה הזאת בהכנסה מלקוחות לביטול של המותג בזק בינלאומי לצרכן הפרטי והטמעת מחיר הספק בתשלום החודשי. משרד התקשורת קבע שעלות הייצור של אינטרנט היא 4 שקלים. מכאן שהעלאת מחיר דרמטית כזאת מאז הקמת הסיבים היא זינוק שלא מוסבר בביטול ההפרדה בין ספק לתשתית.
ההכנסות של החברה משירותי אינטרנט עלו ב-2023 ב-8.8% ל-1.947 מיליארד שקל וסך הכל השלימו עלייה של קרוב ל-20% בשנתיים. לפני השקת הסיבים האופטיים, הכנסות בזק לרבעון נעו סביב כ-400 מיליון שקל. כעת הן מעל 500 מיליון שקל.

בזק תכניס יותר מ-140 שקל ללקוח בעתיד הקרוב

בזק פרוסה בכ-2.25 מיליוני משקי בית עם כ-664 אלף מנויים. בטווח הבינוני היא מצהירה בדוח שלה שהיא רוצה להשיג הגעה ל-40% משוק התשתית והכנסה ללקוח של מעל 140 שקל בחודש. כן, היא מתכוונת להרוויח עוד יותר מלקוחות והמשמעות היא לרוב: מחירים גבוהים לצרכנים.
2 צפייה בגלריה
בניין בזק
בניין בזק
בניין בזק. רוצה להשיג הגעה ל-40% משוק התשתית
(צילום: עמית שאבי)
לבזק מותר להרוויח, אבל הצרכן צריך לעמוד על המשמר, אחרת יסחטו מאיתנו כספים בלי שנשים לב, על שירות שאמור להיות בסיסי. בזק אמנם גדלה בעקבות הסיבים לממוצע השקעות של 1.1 מיליון שקל מ-900 מיליון שקל לפני כן וכעת יש שוב ירידה (של 1.1%) בהשקעות. סך הכל מדובר בהשקעה עודפת של כ-800 מיליון שקל על פני 4 שנים. אבל הגדלת ההכנסות ב-400 מיליון שקל בשנה במקביל – די מפצה על זה. לכן התמחור הגבוה לא יכול להיות מוסבר רק בהחזר השקעה של בזק על תשתיות הסיבים. אלה תשתיות שהוקמו לטווח ארוך מאוד, כך שההשקעה נפרסת על פני תקופה. פה התקופה ארוכה מאוד ועלות התחזוקה נמוכה מאוד שכן בסיבים יש מעט מאוד תקלות בהשוואה לנחושת. כלומר בזק יכולה להחזיק השקעה גם במחירים נמוכים יותר לצרכן וחלק מההשקעה ממילא מקוזז בחיסכון בעלויות.

משרד התקשורת מתמהמה בקידום התחרות

אז היכן משרד התקשורת? עלייה כזאת במחיר צריכה לגרום לו לפקוח עין ואולי להביא לזירוז הליכי שוק סיטונאי על גבי תשתית בזק, כך שמתחרים קטנים יוכלו להתחרות בה. המשרד לא עדכן את המחיר הסיטונאי (לתשתית אקטיבית), על אף שאמור היה להתעדכן באוגוסט והוא גבוה (72 שקל ללא מע"מ לגישה לסיבים בניגוד לכ-40 שקל ב-ADSL) עד כדי כך שחלק מהשחקנים הקטנים העלו מחירים לאחרונה, מ-69 שקל בחודש ל-85 שקל בחודש. נפגעות מכך בעיקר טריפל סי, גילת ורימון – מי שרוצה למכור בזול – הרווחיות שלו תהיה נמוכה מאוד. אגב, חברות כמו גילת מוכרות לצרכנים נתב, בניגוד לבזק שמשכירה נתבים לצרכנים בעלויות גבוהות מאוד.
לעומת זאת פרטנר משלמת לבזק 42 שקל מחיר סיטונאי, אחרי שבסוף 2022 בזק חתמה עם פרטנר על הסכם ארוך טווח על זכות לתת שירות ללקוחותיה ב-120 אלף קווי סיבים אופטיים של החברה, עם אופציה לתוספת של עוד 48 אלף קווים.
בישראל פרוסות שלוש תשתיות סיבים: של בזק, IBC ופרטנר - תוך שיתופי פעולה בין השחקניות בשוק: פרטנר ובזק מול סלקום ו-HOT.
מה לגבי IBC? היא הורידה לאחרונה את מחיריה הסיטונאים למרות שאינה חברה מפוקחת (ולכן יכולה לשנות את המחיר כאוות נפשה – גם כלפי מעלה), אבל המחיר שלה עדיין גבוה: 60 שקל במקום 88 שקל בחודש על 500 מגה ו-65 שקל בחודש במקום 70 שקל בחודש על 1 גיגה. זאת בהחלט בשורה אבל זה לא פער מספיק גדול מבזק. על התשתית שלה רוכבות בין היתר חברות כמו טלזר 019, 018 אקספון, עמיתנט ואינטרנט רימון.
אז שינוי תמהיל בין לקוחות נחושת וסיבים מעלה עוד ועוד את המחיר של בזק לצרכנים ורק אם המחיר הסיטונאי למתחרות יירד - המחירים לצרכן עשויים לרדת גם הם או לפחות תיבלם העלייה - והדבר תלוי מאוד בעדכון התעריפים של משרד התקשורת. ניתן לראות שבזק ו-HOT מציעות מחירי אינטרנט גבוהים יחסית למרות תחרות מול סלקום ופרטנר ואין מספיק שבירת מחירים כלפי מטה מצד ספקיות קטנות.
ומה לגבי סלולר וטלוויזיה? בסלולר לפחות – צפויה עלייה בהכנסות. לעומת הסיבים, בזק מציגה קיפאון בהכנסות פר מנוי בפלאפון – סביב 43 שקלים בחודש. הן צפויות לרדת בעקבות שירותי eSim שהשיקו כל חברות הסלולר ויפגעו ברווחים שהן עשו מחבילות לחו"ל, אך בזכות חבילות דור 5, בזק תוכל למכור ביוקר והצפי הוא שההכנסה החודשית תעלה ותנוע סביב 50-45 שקל. ב-yes יש שחיקה מתמדת של ההכנסות מלקוח. ברבעון הראשון של 2024 הן עומדות על 173 שקל, ירידה של 6.5%, בעיקר בשל העברת לקוחות לווין לאינטרנט – שם המחירים נמוכים יותר. הצפי לטווח הבינוני הוא לירידות מחיר נוספות, כך לפי בזק. יחד עם זאת מדובר עדיין במחיר חודשי גבוה יחסית לשוק.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "ההחלטה (לגבי הורדת המחיר הסיטונאי לשימוש אקטיבי בתשתיות בזק, מ.ק) נמצאת בשלב השימוע שצפוי להסתיים בקרוב. המחיר שנגבה בפועל על ידי בזק הוא המחיר המופחת שנקבע החל מ-1 באפריל 2024 (לשימוש פסיבי בתשתיות בזק מ.ק)".
מבזק נמסר בתגובה: "החברה הציגה במסגרת הדוחות הכספיים נתונים בנוגע לעליית ההכנסה הממוצעת ללקוח. העלייה נובעת בעיקרה ממעבר מהיר של לקוחות לרשת הסיבים ולחבילות גלישה הכוללות קצבים גבוהים יותר, לצד גיוס לקוחות חדשים לרשת המתקדמת".