בישראל קיימים כיום כ-5,500 מוסכים ברחבי הארץ שמחזיקים ברישיון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. אותם מוסכים מעסיקים כ-50 אלף עובדים. אולם, מאז תחילת המלחמה, גיוס המילואים הנרחב והאיסור על כניסה של עובדים פלסטינים למדינת ישראל, גם ענף תחזוקת הרכב, בדומה לענפים רבים אחרים במשק, סובל ממחסור משמעותי בעובדים.
אריה אשד, מנכ"ל איגוד המוסכים בישראל, טען בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי חסרים כיום כ-3,200 עובדים בענף, מתוכם כ-1,300 מכונאים וחשמלאים של רכבים פרטיים, כ-1,300 עובדים נוספים שמתמחים במכונאות ובחשמלאות של רכבים כבדים, אוטובוסים וציוד מכני הנדסי (צמ"ה), כ-300 צמיגאים וכ-300 מענף הפחחות והצבע.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
בהמשך לקריאות של בעלי עסקים רבים במשק, בחודש יולי האחרון פרסם משרד הכלכלה והתעשייה קול קורא להקצאת היתרים לטובת יבוא והעסקה של עובדים זרים בענף המסחר והשירותים, ובתוכו ענף המוסכים. לפי נתוני המשרד, 244 הגישו בקשות לייבוא 2,057 עובדים זרים, לצד מאות עסקים נוספים שהציגו ביקוש לכ-37 אלף עובדים זרים בסך הכל. עוד לפי המשרד, "ההקצאה שאושרה למוסכים על ידי ועדת המנכ"לים עומדת על 950 עובדים, כאשר תהליך עיבוד הפניות עודנו בעיצומו וטרם חולקו הקצאות".
בינתיים, באיגוד המוסכים מדגישים כי הביקושים בתחום עומדים על פי 3 מההקצאות שניתנו בפועל, וטוענים כי למחסור החריף בעובדים יש השפעה ישירה עלינו, האזרחים. "כשאתה מגיע למוסך ושם את הרכב שלך לטיפול, אם אין עובד זמין - הרכב יעמוד. במקום עבודה שתסתיים בתוך חצי יום, זה יכול להיות יום ולפעמים גם יותר מזה. בנוסף, אם בעל המוסך מתמודד עם חוסר בעובדים ונאלץ להעסיק עובדים במחירים יותר יקרים, זה יכול גם להשפיע על המחיר לצרכן, ואם אין לך עובדים מקצועיים או מיומנים, זה משפיע גם על טיב העבודה", אמר אשד.
עו"ד צבי קן תור יו"ר משותף של ועדת עובדים זרים בלשכת עוה"ד דווקא אופטימי לגבי הסיכוי שהמכסות יתמלאו: "מדובר במהלך מבורך, אך תהליך הגיוס מורכב וארוך, וכולל 14 שלבים ועשרות סעיפים המחייבים ניהול מסודר ויעיל. האתגר המרכזי נובע מהמגוון הרחב של הגורמים המעורבים, הן בישראל והן במדינת הגיוס, כולל משרדי ממשלה, לצד הצורך לוודא שהעובדים לא שילמו דמי תיווך בלתי חוקיים – דבר העלול להוביל לעבירה פלילית מצד המעסיקים בישראל. הנוהל החדש מאפשר להגיש בקשות לגיוס עובדים גם ממדינות רבות שאין להן הסכם בילטרלי עם ישראל".

המחסור החל כבר בקורונה

ריקו מימון, הבעלים של מרכז שירות תהילה בנתיבות, שמטפל בין היתר גם ברכבים של הצבא ושל משרד הביטחון, סיפר: "אנחנו מעסיקים 45 עובדים וחסרים לי כרגע בסביבות 15-14 עובדים. לכולם יש מחסור, לא רק לנו, זה בכל הארץ. המחסור הראשון בעובדים התחיל בקורונה, אבל במלחמה האחרונה קרה דבר שלא קרה במבצעים קודמים - גייסו לנו אנשים והם נשארו או במילואים, או בקבע או כאזרחים עובדי צה"ל. זה יצר שוק גרוע, הגעת למצב שעובד מראיין אותך ולא אתה מראיין אותו והמשכורות הפכו להיות משכורות של הייטק. גם החבר'ה שאתה מגייס, בלפחות שלוש-ארבע שנים הקרובות הם לא יהיו כאלה שאתה יכול לתת להם אוטונומיה בעבודה".
עוד לדבריו, "אם פעם יכולנו להתחייב ללקוח שהרכב שלו יוצא בתוך שעתיים-שלוש, היום אנחנו מדברים על ימים". יחד עם זאת, לטענתו הם לא העלו את המחיר לצרכן: "אם נעלה גם את המחירים אז נאבד גם את הלקוח, יחד עם העובדים. אנחנו סופגים את העלייה במשכורות. איזו אופציה נשארה לנו?".