אלפי ישראלים כבר מימשו את זכאותם לדרכון רומני, וכמוהם ישנם עשרות אלפים נוספים שיכולים לעשות זאת. מאז 2007 רומניה היא חברה מלאה באיחוד האירופי, כך שהדרכון שלה הוא דרכון אירופאי לכל דבר, ממש כמו דרכון גרמני, איטלקי, ספרדי או פורטוגלי, והוא מעניק יתרונות משמעותיים כגון מגורים, עבודה, עסקים ולימודים באירופה. אזרחי רומניה הם בעלי זכויות מלאים באיחוד האירופי.
1 צפייה בגלריה
רומניה האיחוד האירופי דגל דגלים
רומניה האיחוד האירופי דגל דגלים
דגל רומניה והאיחוד האירופי
(צילום: shutterstock)
לאחרונה, הדרכון הרומני הפך לחזק מאי פעם עם ההצטרפות של רומניה לאמנת שנגן שפותחת לחלוטין את התנועה באירופה בפני מחזיקי הדרכון. מדובר בהסכם בין מדינות באירופה לגבי מדיניות ביקורת הגבולות וההגירה, שלמעשה מנהיג ויזה אחידה ביניהן המכונה ויזת שנגן.
עו"ד הילה פינקועו"ד הילה פינקועמית שיבק
אזרחי המדינות החתומות על אמנת שנגן אינם צריכים להציג דרכון או תעודה מזהה על מנת לחצות גבולות ביניהן ולמעשה, עמדות ביקורת הגבול בין מדינות אלו מבוטלות.
קבלת רומניה כחברה באמנת שנגן אינה רק הבעת אמון מטעם מדינות האיחוד, אלא היא מהלך שמקנה יתרון מהותי לבעלי אזרחות רומנית. מעתה יכולים אלה לחצות בלי פיקוח גבולות בין המדינות החתומות, ביבשה, באוויר ובים. זהו כרטיס כניסה חופשי לשאר 28 המדינות של האמנה.

מי זכאי לאזרחות רומנית?

הזכאות לאזרחות הרומנית נובעת מעצם הלידה במדינה. כלומר, כל מי שאימו, אביו, סבו או סבתו נולדו ברומניה או באזורים שהיו תחת שלטון רומני לפני 1940 (כגון ערים מסוימות במולדובה ובאוקראינה), זכאי לבקש אזרחות רומנית – ובלבד שהוצגה תעודת הלידה שלהם או אישור לידה כלשהו שלהם. עבור אלה ניתן לאתר את תעודות הלידה שמעניקות את הזכאות לאזרחות הנכספת.
במידה שיש לכם ילדים קטינים מתחת לגיל 18, מומלץ להגיש מראש את הבקשה שלהם ביחד עם ההורים. אין צורך להמתין עד שההורה יסיים את התהליך כדי לבקש אזרחות לקטינים. משך התהליך משתנה בהתאם לפרוצדורות שיש לנקוט לגבי כל מבקש, ונע בין חצי שנה לשנתיים וחצי בממוצע. עבור צאצאים לילידי מולדובה ואוקראינה התהליך עשוי להתארך.
בינתיים, מדינות רבות באירופה מתחילות לסגור את שעריהן בפני מהגרים. גם ברומניה נשמעים קולות רמים הקוראים לצמצום ההגירה ולביטול ההקלות בקבלת האזרחות. לכן, למי שיש שורשים ברומניה כדאי לנצל את ההזדמנות ההיסטורית, ולהוציא אזרחות ודרכון לפני שהשער ייסגר.
הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין עו"ד הילה פינקו היא שותפה במשרד פינקו-ברקן העוסק בהגירה וליווי בקשות לאזרחות אירופאית בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין ynet הוא שותף באתר פסקדין