תגובת המדינה לעתירה של קבוצת אורבניקס המורכבת משיכון ובינוי, אגד, CRCC ו-CRRC הסיניות בעתירה כנגד פסילתה ממכרז הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן, חושפת עד כמה הייתה מדינת ישראל מוטרדת מהתמודדותן של החברות הסיניות בפרויקט.
מתגובת המדינה עולה כי היא ערכה שורה ארוכה של ישיבות ודיונים בנושא, לרבות עם גורמים בכירים בממשלה. בחלק מהפגישות שעסקו בנושא, טרם פסילת הצעת אורבניקס, השתתפו אף בכירי נת"ע - מנכ"ל נת"ע, יו"ר נת"ע ויו"ר ועדת המכרזים. כעת דורשים העותרים לחשוף את המסמכים הרלוונטיים ואת תיעודי הפגישות.
"לחץ אמריקני לפסול את ההצעה"
לפי העתירה, ההצעה של אורבניקס נפסלה בשל הסיבה המוצהרת כי היא "זולה מדי", אך אורבניקס שבה וטענה כי הסיבה להחלטת ועדת המכרזים לפסול את הצעת העותרת נעוצה בשיקול זר. לפי אורבניקס, דרגים גבוהים בממשל האמריקאי הפעילו לחצים על ממשלת ישראל למנוע השתתפות תאגידים סיניים בפרויקטי תשתיות בישראל. אורבניקס סבורה כי הממשלה, בעזרת הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות, נעתרה ללחצים וכתוצאה מכך נת"ע פסלה את הצעת הקבוצה בטענה כי זו זולה מדי. הלחצים האמריקאים לפסול את ההצעה, כמו גם כוונת נת"ע לפסול אותה כי היא זולה מדי, נחשפו ב"כלכליסט".
הטענות הללו של אורבניקס הוכחשו על ידי נת"ע אלא שכעת מתברר, מתגובה שהגישה המדינה לבית המשפט - כי לצד הכחשה כי המדינה שקלה "שיקול זר" - הסוגיה הביטחונית, אגב מתמודדות סיניות במכרז, דווקא נידונה בהרחבה במסדרונות השלטון בישראל. כך למשל, כתב התשובה של המדינה מגלה כי בדצמבר 2020 פנתה הוועדה המייעצת, בנוהל השמור למקרים חריגים, למנהל בכיר במשרד התחבורה בבקשה כי תיעשה על ידו פנייה לוועדה המייעצת לצורך מתן התייחסותה למתן רישיונות לגורמים זרים במכרז. אותו בכיר פעל כפי שהתבקש, ולאחר דיון שהתקיים בנושא בפני הוועדה המייעצת, חודש לאחר מכן הועברה התייחסות הוועדה למשרד התחבורה.
דיונים קדחתניים ביחס להיבטי ביטחון לאומי
נת"ע בתגובתה לעתירה ניסתה להתנער משיקולים ביטחוניים או זרים וטענה כי הנושא לא נדון בוועדת המכרזים. הטענה הזו מעלה סימני שאלה כיוון שבפברואר 2021 נפגש מנכ"ל משרד התחבורה עם יו"ר דריקטוריון נת"ע דאז יחד עם ממלאי מקום חברי הוועדה המייעצת.
המדינה אמנם טוענת כי לא ניתנה המלצה לפסילת מציע זה או אחר, אך מאוחר יותר, בהמשך לפנייה חוזרת של מנכ"ל משרד התחבורה אל הוועדה המייעצת ודיונים נוספים שהתקיימו לפניה, בחודש יוני 2021 המליצה הוועדה לרגולטור על עיכוב בפתיחת מעטפות הצעות המחיר על מנת להשלים את בחינת היבטי הביטחון הלאומי הקשורים במכרז.
באחד המשפטים שמבטאים את החשש הכבד בישראל, נכתב בתגובת המדינה כך: "באותו חודש התקיימו עוד דיונים בנושא, לרבות באשר לבחינת היבטי הביטחון הלאומי הנוגעים לפרויקט, ובכללם דיונים עם גורמים בכירים, כמו גורמי ממשלה נוספים, עליהם מטבע הדברים לא ניתן להרחיב במסגרת תשובה גלויה זו".
נוסף על כך, התקיימו שלוש פגישות בין הכלכלנית הראשית וסגנה לבין מנכ"ל נת"ע לצורך "חילופי מידע" רלוונטי אשר נדרשו לגיבוש עמדת חברי הוועדה המייעצת בנוגע לפרויקט "תוך שהובא לידיעתם כי מתקיימת בחינה ביטחונית ומדינית במקביל". באחת בישיבות נקרא לחדר גם יו"ר ועדת המכרזים של נת"ע לצורך בירור מידע לגבי מבנה וסטטוס המכרז. אורבניקס דורשת כעת לקבל את כל המסמכים הרלוונטיים, לרבות תיעוד מהפגישות.
המכרז הסתיים לפני מספר חודשים בפסילת אורבניקס. וועדת המכרזים של נת"ע בחרה בהצעתה של קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה להקמת הקו הירוק - מחולון עד הרצליה - ובהצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול - מיהוד ועד תל אביב.
לפני פחות משנה התבטאו בכירים בממשל ביידן נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארה"ב וכי הדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה בשנה שעברה ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ג'ו ביידן. הצו שעליו חתם ביידן מהווה הרחבה לצו שעליו חתם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ואסר השקעה ב-59 חברות סיניות (בהן CRRC), שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.