1 צפייה בגלריה
דיכאון בהיריון
דיכאון בהיריון
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
העמותה לחינוך בשפלה, שמפעילה את בית הספר הדמוקרטי "טבע הדברים" בנס ציונה, חויבה לאחרונה לפצות בכ-120 אלף שקל את סגנית המנהל שפוטרה בהריון ובניגוד לחוק עבודת נשים. השופטת שרון שביט כפתורי מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחתה את טענת בית הספר שלפיה היא "התפטרה בהתנהגות".
את התביעה היא הגישה לפני שלוש שנים ובה סיפרה שהחלה את דרכה כמורה בבית הספר בשלהי 2017, ובמהלך 2019 כבר קיבלה קידום לסגנית מנהל. לדבריה, בהמשך אותה שנה – כשהיא בהיריון מתקדם – היא הופתעה לגלות ששמה לא נכלל בין צוות המורים בהודעה שנשלחה להורים לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה. היא הוסיפה שבית הספר הפסיק לשלם לה משכורת וכך גילתה שהיא מפוטרת. לטענתה, פיטוריה בוצעו בניגוד לחוק, ללא שימוע, כשהיא נמצאת בחודש התשיעי להיריון.
בית הספר הכחיש את עצם הפיטורים וטען כי סגנית המנהל התפטרה הלכה למעשה כשהייתה מעורבת בהקמת מוסד חינוכי מתחרה יחד עם חלק מצוות המורים שפרש מבית הספר. הוא הוסיף שהצטרפותה לקבוצת הווטסאפ של המורים הפורשים, השתתפותה במפגש הכנה של המוסד החינוכי המתחרה ותיוגה בפייסבוק על ידי המנהל שלו – כל אלה מלמדים על התפטרות התובעת בהתנהגות.
עו"ד בת-אל גנישעו"ד בת-אל גנישתומר בן אבי
אבל השופטת שביט כפתורי קבעה שהתנהלות סגנית המנהל סביב הקמת בית הספר המתחרה לא מהווה התפטרות. לשיטתה, היא הייתה רשאית לחפש לעצמה אלטרנטיבות תעסוקתיות על רקע פרישה המונית של מורים מבית הספר. "בוודאי שלא ניתן לראות בתיוג בפייסבוק כאקט של התפטרות", כתבה.
בפסק הדין צוין כי סגנית המנהל אמנם הייתה צריכה להבין שהצטרפותה לקבוצת המורים הפורשים עשויה להתפרש בעיני המעסיק כחוסר לויאליות, אך מכאן ועד קבלת עמדת בית הספר שלפיה מדובר בהתפטרות - המרחק רב. בעניין זה קיבלה השופטת את טענת סגנית המנהל כי באותה תקופה היא הייתה עסוקה בלידה המתקרבת יותר מאשר בשאלה איך היא נתפסת בעיני בית הספר.
השופטת ביקרה את בית הספר על כך שהפעיל סנקציה פאסיבית כלפי התובעת בדמות אי תשלום שכר. לדבריה, אם אכן סבר שהיא התפטרה, היה עליו לגלות יוזמה ולזמן אותה לבירור. הודגש כי מרגע שבית הספר גילה שהיא בהיריון, היה עליו לפעול בהתאם לכללים האמורים בחוק עבודת נשים: היה עליו לקיים עמה שיחת שימוע לצורך הגשת בקשה לממונה על חוק עבודת נשים, הן ביחס לקיזוזים בשכר והן ביחס להמשך העסקתה.
משלא עשה כן, קבעה השופטת, פיטורי התובעת נעשו בניגוד לחוק. על פיטוריה בהיריון וללא שימוע, ועל רכיבים סוציאליים נוספים שכללה בתביעתה, נפסק לטובתה פיצוי של 103,919 שקל, בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד מיכאל כהן ועו"ד אמיר ביתן • ב"כ הנתבעת (העמותה שמפעילה את בית הספר): ד"ר אלעד ברקן • עו"ד בת-אל גניש עוסקת בדיני עבודה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין