חברת HOT לא נחה וממשיכה לייקר עוד שירותים, והפעם היא מקפיצה עלות הוראת קבע לצרכנים שמשלמים באופן זה, שלא באמצעות כרטיס אשראי. משרד התקשורת הודיע השנה שיקצץ בעלויות הגבוהות של הוראת קבע שפוגעות בשכבות חלשות ולקוחות מבוגרים – אך בינתיים החברות עושות בעלות הזאת כרצונן.
מדובר בהתייקרות השלישית עד כה של HOT תוך מספר שבועות. היא העלתה מחירי ערוצי תוכן, ייקרה את שירותי VOD ללקוחות NEXT TV וכעת היא פוגעת בלקוחות שאין ברשותם כרטיס אשראי או שמוגבלים בשימוש בו. החברה סירבה להגיב לפניית ynet מה עוד תייקר ללקוחותיה בחודשיים הקרובים.
ההתייקרות הנוכחית תיכנס לתוקף ב-1 ביולי. HOT הודיעה ללקוחות הרלוונטיים כי החל מיולי תיגבה עמלת חיוב עבור התשלום בהוראת קבע בנקאית בסך 10.90 שקלים בחודש. "באפשרותך לשנות את אמצעי התשלום לכרטיס אשראי בכל עת באזור האישי שלך באתר". במקביל, לקוחות HOT מובייל גם יחוו התייקרות ל-10.90 שקלים בחודש: במקום 7.90 שקלים בחודש על הוראת קבע - הם ישלמו 38% יותר.
עד כה לקוחות HOT לא שילמו תשלום על הוראת קבע באופן יוצא דופן בשוק, שכן שאר חברות התקשורת כן גובות על כך תשלום קבוע ולעיתים קרובות גם גובות עלות הקמה. HOT מציעה ללקוחות לעבור לתשלום באשראי וכך להימנע מההתייקרות. חלק מהלקוחות יכולים לעשות זאת – למשל לקוחות מבוגרים שמעדיפים הוראת קבע אך כן מחזיקים בכרטיס אשראי, יכולים לעבור לתשלום בהוראת קבע באשראי. אך לקוחות רבים לא יעשו זאת בשל שמרנות וכן יש לקוחות שמוגבלים באשראי שלא מסוגלים לעבור מהוראת קבע בנקאית להוראת קבע באשראי.

שר התקשורת הזהיר - אך בינתיים לא חלה התקדמות

בפברואר האחרון, שר התקשורת שלמה קרעי פנה לחברות התקשורת בבקשה שיפעלו לצמצום עמלת הוראת הקבע על חשבונות שירותי תקשורת. לפי המשרד, המהלך, אם יקרה, "יסייע כלכלית לכ-500 אלף לקוחות שמשלמים עמלות גבוהות בנוסף לתשלום החשבון בסך של כ-70 מיליון שקל בשנה". בינתיים משרד התקשורת לא פרסם שחלה התקדמות בשוק בעקבות הפנייה וכעת אנחנו אף צופים בהרעה.
"החברות טוענות שיש להן עלות תפעולית על הקמה והפעלת הוראת קבע, משום שהבנקים דורשים עמלה כזאת, אך מבדיקת המשרד עולה כי בחלק מהחברות תעריף העמלה לצרכנים הגיע לאלפי אחוזים מעל העלות התפעולית. מאומדן ראשוני שנעשה במשרד עולה כי ההכנסות הנובעות בגין מרווחי החיוב בין העמלה התפעולית לבין העמלה המושתת על הצרכן מגיעה לעשרות מיליונים בשנה.
"בשלב הראשון המשרד דורש מהחברות לפעול באופן עצמאי בנושא, בטרם יבחן נקיטת צעדי אסדרה בעניין, ככל ולא יתרחש שינוי בנושא". לפי השר, "בימים שבהם כמעט הכל דיגיטלי ועלות התפעול של פעולות מסוג זה הינה מזערית, אין שום סיבה שלקוחות חברות התקשורת ימשיכו לשלם עמלה רק כי בחרו לשלם בהוראת קבע במקום בכרטיס אשראי. זהו לכאורה עוד תיקון צרכני קטן, אך השפעתו גדולה על צרכנים רבים מאוד, בפרט בקרב אוכלוסיות מבוגרות ו/או קשות יום".

העלויות לצרכנים של חברות התקשורת מגיעות למאות שקלים בשנה

לפי החברות, יש סיכון בגבייה בהוראת קבע לכן הן גורפות עמלות, אבל שימו לב לסכומים: בסלקום גובים עלות חד פעמית להקמת הוראת קבע של 39.9 שקל ולזה נוספת גבייה חודשית של 12.9 שקל. כלומר לקוח משלם בשנה הראשונה עלות שערורייתית של 194.7 שקל רק על הזכות לשלם לסלקום בהוראת קבע ומהשנה השנייה 154.8 שקל בשנה.
פרטנר גובה על הוראת קבע עלות הקמה חד פעמית של 40.92 שקל ולזה נוספת גבייה חודשית של דמי טיפול "כמפורט בלוח התעריפים של פרטנר". מבדיקה עולה שמדובר בחיוב חודשי של 8 שקלים. כלומר לקוח פרטנר משלם בשנה הראשונה לא פחות מ-177.854 שקל להוראת קבע בפרטנר ו-96 שקל לשנה החל מהשנה השנייה. בגולן טלקום סלקום גובה 15.9 שקל להקמה ו-10.9 שקלים תשלום חודשי - 146.7 שקל לשנה הראשונה ואחרי כן 130.8 שקל לשנה מהשנה השנייה.
בפלאפון גובים על הוראת קבע עלות הקמה חד פעמית של 39.9 שקל ולזה נוספת גבייה חודשית של 7.9 שקלים. כלומר לקוח משלם בשנה הראשונה 134.7 שקל להוראת קבע בפלאפון ו-94.8 שקל שקל החל מהשנה השנייה.
ב-yes אין גבייה חד פעמית על הקמת הוראת קבע אבל כן גובים 25.6 שקל על מעבר מגבייה באשראי לגבייה דרך הוראת קבע. בנוסף גובים עמלה בגובה של 1.42 שקלים מלקוחות במקרים ספציפיים כשמתקבל ריג'קט שאין להם כיסוי מספיק בחשבון או שהחשבון מעוקל.
019 טלזר גובה תשלום חד פעמי של 50 שקל להקמת הוראת קבע וכלל לא גובה עמלת טיפול לחודשית.
מחברת הוט נמסר: "מדובר במהלך עדכון תעריף ללקוחות שמשלמים בהוראת קבע, כמקובל בכלל חברות התקשורת. החברה מיידעת את כלל הלקוחות הרלוונטיים כנדרש".
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "משרד התקשורת פנה באופן יזום בפברואר 2024 לחברות התקשורת, לאחר שמבדיקת המשרד עלה כי תעריפי העמלות בהן מחוייב מנוי המשלם בהוראת קבע אינם עומדים, בחלק מהחברות, בהלימה לגובה החיובים למערכת הבנקאית בהם נושאים הספקים המורשים בעניין זה. עוד עלה, כי היקף הרווחים המצרפי של הספקים הנוקטים בפרקטיקה זו עשוי להגיע לסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים בשנה.
"המשרד סובר כי מדובר במדיניות שמעוררת קשיים ניכרים וספק רב אם היא מהווה בסיס לעיגון התשלום כסביר לפי חוק התקשורת. המשרד הורה לספקים לבחון בשנית את גובה העמלה הנגבית ממנוייהם ולצמצם את גובה העמלות הנגבות.
"בכוונת המשרד להתערב בנושא בקרוב על מנת להבטיח הוגנות לכלל צרכני התקשורת".