הישראלים לא נוסעים לחו"ל בגלל המלחמה ומפצים את עצמם בקניות בארץ - כך עולה מדוחות של חברות הקניונים מליסרון ועזריאלי, קסטרו ומקס סטוק לרבעון הראשון של 2024. כולן הציגו עלייה מרשימה במכירות וברווחים.
האם אנחנו חווים נס כלכלי, שלמרות המלחמה, הגירעון בתקציב, גל ההתייקרויות והצפי להעלאות מיסים - יש לצרכן הישראלי יותר כסף וכוח הקנייה שלו מזנק? חברת מליסרון הציגה רווח נקי בסך 244 מיליון שקל - עלייה של 44% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וזינוק של 6% בהכנסות (לא רק מהקניונים).
1 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי
(צילום: דנה קופל)

יותר מבקרים

המנכ"ל אופיר שריד ניסה להסביר את הפרדוקס: "למרות התקופה המאתגרת וחוסר הוודאות נרשמה עלייה בפדיון השוכרים בקניוני החברה בחודשים ינואר-אפריל ועלייה של 7% במספר המבקרים. הסיבה היא בין היתר הירידה בכמות היוצאים לחו"ל בהשוואה לתקופה של לפני המלחמה. השמיים אינם פתוחים כבעבר, ואנחנו רואים ומרגישים היטב את ההשפעה. כשמיליארדי שקלים של אזרחים יוצאים לחו"ל - הקניונים והמסחר נפגעים".
עכשיו למעשה המצב הפוך. זה לא אומר שמצבנו הכלכלי השתפר, אלא שהקניות שביצענו ברחבי העולם הצטמצמו, וכמו בחוק הכלים השלובים נוספו לשוק הישראלי.
גם חברת קסטרו, שחוותה קשיים וירידה בנתח השוק בשנים האחרונות, דיווחה על עלייה משמעותית של 15% במכירות, שהסתכמו ב-434 מיליון שקל, ורווח נקי של 4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל. רק בתחום הקוסמטיקה רשמה קסטרו עלייה של 44% במכירות, גם בגלל פתיחת חנויות חדשות, וכמובן העובדה שפחות צרכנים עוברים בדיוטי פרי. יש לציין כי לתוצאות המשופרות תרמה גם תוכנית התייעלות אגרסיבית שהחברה עוברת בשנתיים האחרונות.
קניוני עזריאלי מציגים תמונה דומה: הפדיונות בינואר-אפריל עלו ב-11%, והרווח הנקי מכל עסקי הקבוצה, כולל משרדים, חוות שרתים וכדומה הסתכם ב-464 מיליון שקל – זינוק של 20%.
במקס סטוק, המוכרת מגוון מוצרים מוזלים לבית, הרווח הנקי עלה ברבעון הראשון ב-24% ל-26 מיליון שקל, וההכנסות עלו ב-12% ל-313 מיליון שקל.

פיצוי זמני

גורם בכיר בענף המסחר אמר ל-ynet ול"ממון": "מנתוני הדוחות אפשר לחשוב שאנחנו מדינה בפריחה כלכלית, אבל זה ממש לא המצב. מה יהיה כשיחזרו לטוס לחו"ל? הצרכן הישראלי חוטף כל יום מיוקר המחיה, ועל הוויתור על נסיעות בעולם הוא מפצה בשופינג בארץ. בסוף זה יתהפך. אני חושש שכמו ציפור הביפ ביפ מהסרטונים המצוירים שרצה-רצה ואז מסתכלת לרגע למטה רואה את התהום ומתרסקת – אם המצב הכלכלי-ביטחוני מדיני ימשך כמו שהוא, זה עלול לקרות גם לצרכן הישראלי".
(צילום: ליאור שרון)