מצב מוזר נוצר סביב היוזמה הממשלתית הבהולה מערב סוכות לדחות תשלום דמי אבטלה למשך 90 יום ממי שיפוטר בשל סירובו להתחסן ולבצע בדיקות קורונה. משרדי הממשלה מתקוטטים ביניהם סביב השאלה מי בעצם יזם ודחף את החוק - ומתנערים כל אחד בתורו. גם בוועדת החוקה הבהיר היו"ר גלעד קריב הבוקר (רביעי): "זו בדיוק השעה להבדיל בין צעדים ראויים ערכית ומשפטית לצעדים שיש בהם חציה של קווים אדומים. תזכיר החוק הזה הולך צעד אחד אחרי אותו קו".
בשעה שבמשרדי ראש הממשלה והאוצר היו בכירים שכלל לא היו מודעים לפרסום החוק להערות הציבור שעות ספורות לפני כניסת החג, ובמשרדים השונים טענו שלא הם האחראים לפרסום, אמרו בביטוח הלאומי שאגף התקציבים באוצר יזם את החוק יחד עם הייעוץ המשפטי. בהצעה עצמה נאמר שמשרד הרווחה אחראי לחוק וכי שר האוצר יגיש אותו לאישור הממשלה.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה דנה בתחלואה ובחיסוני הקורונה
ועדת החוקה דנה בתחלואה ובחיסוני הקורונה
ועדת חוקה. התנגדות לחוק מצד היו"ר
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ קריב (העבודה), התייחס הבוקר כאמור לחוק בפתח הדיונים של הוועדה: "אנחנו שומעים על צעדים ממשלתיים בנושא הגבלות הקורונה ואף פורסם תזכיר חוק העוסק בתשלום דמי אבטלה לעובדים שיפוטרו מעבודתם בשל כך שהם מסרבים להיבדק למרות שלא חוסנו, והעובד יהיה במעמד מתפטר ולא מפוטר. אני רואה בתזכיר החוק הזה שהופץ כדבר המחייב אותנו כוועדה להדגיש שבמיוחד בשיאו של גל תחלואה יש להקפיד על עקרונות מידתיות ולא להימצא במדרון חלקלק. יש לומר שאנחנו מגבים את הממשלה במאבקה בתחלואה אך גם בכך צריך להקפיד על קווים אדומים ואני מקווה שהם ייעצרו ברמת הממשלה לפני שיגיעו לכנסת".

2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
גם בביטוח לאומי התנערו
(צילום: נמרוד גליקמן)
באגודה למען זכויות האזרח הגישו התנגדות לתזכיר החוק, וטענו כי תכליתו אינה ברורה: "עידוד התחסנות הוא תכלית ראויה. ואולם חקיקה שתכליתה 'לא לתמרץ עובדים לא להתחסן בכדי לקבל דמי אבטלה בזמן שאינם רשאים להגיע לעבודה' אינה לתכלית ראויה, וזאת משום שאינה מיוסדת על תשתית שיכולה להצדיקה, ואין לה דבר עם האוכלוסיות שטרם התחסנו", אומר עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית באגודה, שהגיש את ההתנגדות מטעם האגודה.
לדבריו, "הפכנו בתזכיר החוק, ולא מצאנו כל נתונים, אף לא ברמז, לתופעה של עובדים בענפי תעסוקה שחל בהם תו ירוק, או ששוקלים לחייבם בתו ירוק, שאינם מתחסנים במטרה לקבל דמי אבטלה. הסיבה לכך, כאמור, פשוטה - אין כל מחקר, סקר או עדות על מי שטרם התחסן ומסרב להיבדק רק כדי לקבל דמי אבטלה.
"ולא רק התכלית אינה ראויה, אלא פגיעתה של החקיקה בזכויות יסוד עולה על הנדרש. חקיקה שמכשירה פיטורין ושוללת את רשת הביטחון הסוציאלי בעקבותיהם בגין סירוב להתחסן ולהיבדק אינה מידתית. היא פוגעת באוטונומיה, בחופש העיסוק, בזכות לקיום בכבוד ובזכות לביטחון סוציאלי".
ח"כ קריב התייחס גם לתקנות המונחות על שולחן ועדת החוקה להחלת תו ירוק על שורת מקומות עבודה והבהיר כי אלו יידחו לאחר החג: "בערב החג, בצד קבצי התקנות בהם נדון היום הגיע קובץ התקנות שעוסק במגבלות תו ירוק במקומות עבודה על עובדים בשורה של מקומות עבודה, כך שעובד שאינו מחזיק תו ירוק יידרש לבדיקות ובמידה והוא מסרב לא יוכל להגיע לוועדה. התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב בעיצומו של חוה"מ. בדיאלוג מול לשכת רה"מ עמדתי על כך שהציפייה החד משמעית שלנו היא שהממשלה תאפשר לוועדה לדון בנושאים אלו בכובד ראש, וכן שלא ניתן לבקש ממעסיקים להחיל מדיניות חדשה בעיצומו של חוה"מ, דבר הדורש זמן היערכות סביר למעסיקים ולעובדים. לשמחתי העמדה הזו התקבלה ולכן על אף שהתקנות מונחות על שולחן הוועדה הן לא תידונה היום והממשלה תצביע על דחיית התוקף שלהן לאחר חוה"מ".