השקל מתחזק היום (חמישי) בצורה משמעותית מול המטבעות הזרים המובילים, כשברקע הקריאות מארצות הברית וצרפת להפסקת אש מיידית בצפון בין ישראל לחיזבאללה. שערו היציג של הדולר נקבע היום על 3.694 שקלים, אחרי שכבר ירד הבוקר ל-3.68 (שערו היציג נקבע אתמול על כמעט 3.76 שקלים). שערו היציג של האירו נקבע על 4.121 שקלים אחרי שנקבע אתמול על 4.20 שקלים (ירידה של 2%).
כמו כן, הבורסה תל אביב התנהלה היום בעליות, אולם אלה התמתנו אחרי שראש הממשלה הכחיש את הדיווחים על הפסקת אש בצפון. הבורסה נפתחה עם עליות של סביב 2% במדדים המובילים על רקע האפשרות להפסקת אש. בנעילה: מדד ת"א 35 עלה ב-1.35%, ת"א 125 ב-1.5%.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל, דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
בשעות הבוקר צוטטו בכירים בממשל האמריקני ברשת "סקיי ניוז" וטענו כי "הפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה צפויה להיכנס לתוקף בשעות הקרובות". הם ציינו כי הפסקת האש תימשך 21 ימים, כפי שנטען הלילה בהצהרה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון, אליה הצטרפו גם אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, גרמניה, איטליה, יפן, סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר.
"אנחנו מייחלים לפתרון שישיב את האזרחים בשתי המדינות לבתיהם", אמרו הבכירים. הם הוסיפו כי "ההסכם יהיה תקף רק בלבנון, אבל הוא 'יקנה זמן' גם למשא ומתן עם חמאס בעזה. אפשר להשיג פתרון דיפלומטי". כמו כן, גורמים באוצר טוענים כי יש אפשרות שהפסקת אש תדחה את הורדת הדירוג הצפויה של מודי'ס וסטנדרד אנד פור.
אלא שבצהריים אחרי הפתיחה החזקה של הבורסה בצל הדיווחים לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ציננה את העליות, כשהודיעה כי אין כרגע צפי להפסקת אש. "מדובר בהצעה אמריקנית-צרפתית, שראש הממשלה אפילו לא הגיב לה. הידיעה על הנחיה כביכול למתן את הלחימה בצפון גם היא הפוכה מן האמת. ראש הממשלה הנחה את צה"ל להמשיך את הלחימה במלוא העוצמה, ולפי התוכניות שהוצגו לו. כמו כן, גם הלחימה בעזה תימשך עד להשגת כל מטרות המלחמה", נמסר מלשכת רה"מ.
גם הדיווחים על שינוי בשלטון האזרחי בעזה עשויים להשפיע על המט"ח. בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" עלה דיווח מפי גורם בחמאס כי פתח תנהל את הרצועה ב"יום שאחרי" המלחמה. "הגענו להסכמות על ניהול אזרחי של רצועת עזה והמעברים, שלא יהיו תחת חמאס", אמר אותו גורם. עוד נמסר כי בשבוע הבא תתקיים פגישה בנושא.
היחלשות הדולר תשפיע במידה רבה על מחיר הדלק שיעודכן ביום שני בחצות, כחלק מנוסחת החישוב שלו. עד הבוקר אמור היה הדלק להתייקר בכ-10 עד 15 אגורות, וכעת, נוכח הירידה בשער הדולר, לצד ירידה מסוימת במחירי הנפט, מסתמן כי ההתייקרות תהיה מתונה יותר. מחיר הדלק לחודש אוקטובר יפורסם ביום ראשון על ידי משרד האנרגיה, כאשר מחר הוא יום החישוב האחרון והקובע מתוך חמשת הימים האחרונים של החודש (על פי הנוסחה לקביעת מחיר הדלק).

העלייה בבורסה? "השוק לא מצפה להסתבכות ממושכת בלבנון"

העלייה בבורסה היום היא למעשה המשך מגמה של התקופה האחרונה, שאפשר להגדיר אותה כמפתיעה נוכח חוסר הוודאות בלחימה מול חיזבאללה ועליית המדרגה בימים האחרונים. רמי דרור, מנכ"ל ואליו השקעות מתקדמות, הסביר בשיחה עם אולפן ynet מה בדיוק קורה בשוק. "אני חושב שהסיבה העיקרית שאנחנו רואים עליות זה ששגרת החירום בשנה האחרונה הפכה להיות הנורמלי החדש. השוק מתמחר תסריט שלא כולל הסתבכות ממושכת בלבנון. אני חושב שההרתעה חזרה, והציפייה היא שבסוף התהליך הזה נגיע להסדרה. והנה, כבר הבוקר יש דיבורים על הפסקת אש אפשרית, ואנחנו רואים את שער הדולר נחלש ביחס לשקל. אז יש פה תחושות. השוק מגלם כבר ציפיות אופטימיות יחסית קדימה".
צפו בריאיון עם רמי דרור
(צילום: אסף חן)
עוד אמר דרור: "צריך לזכור שהשוק לא היה במצב טוב עוד לפני 7 באוקטובר, בשל חוסר היציבות המשפטית והפוליטית שהייתה פה. במהלך השנתיים האחרונות משקיעים רבים, גם מוסדיים מקומיים וגם משקיעים זרים, הקטינו בצורה משמעותית את השקעתם בשוק המניות הישראלי. לצד זה, התרחיש הזה של מלחמה בצפון כבר היה מגולם מספר חודשים בשוק, ובדרך כלל משקיעים מנסים לתמחר את הסיכון או את הסיכוי קדימה, ולכן כשהציפיות מתממשות, אז בדרך כלל זה הזמן להאריך מחדש את המצב, והציפייה היא שדווקא הסלמת המצב צפויה לשנות אולי את המשוואה ולקצר את לוחות הזמנים להסדר. אני חושב שמי שקונה פה בשוק בימים האחרונים זה בעיקר המשקיעים המקומיים, לאו דווקא זרים.
"אני חושב שהסיפור העיקרי הוא לאו דווקא שוק המניות, כי את הדרמה האמיתית אפשר לראות דווקא בשוק האג"ח. אגרות החוב הארוכות של ממשלת ישראל לעשר שנים עלו מתשואה של 4% ל-5% בתקופה האחרונה, כשבארה"ב ראינו ירידות של אגרות החוב מ-4.5% ל-3.7%. כלומר, אנחנו רואים שהשוק לא באמת אופטימי, ושוק האג"ח הוא שוק גדול מאוד, ששם דווקא השחקנים הזרים הם מאוד מהותיים. דרך אגב, ב-30 בספטמבר, לפני שפרצה המלחמה, משקיעים זרים החזיקו כ-14% משוק האג"ח הממשלתי המקומי. היום הם עומדים על שיעור של כ-8%. כמעט חתכו במחצית את האחזקות שלהם פה באגרות החוב של ממשלת ישראל, שדרך אגב, משקפות היום תשואות או רמות סיכון דומות לקזחסטן או ברזיל".
כשמדברים עכשיו על הפסקת אש של 21 ימים, זה ישפיע על המסחר בבורסה?
"אין ספק שזה ישפיע. אני חושב שהשוק מצפה לרוח גבית. האפשרות שנגיע פה להסדרה כלשהי בפרק זמן קצר יותר מכפי שציפו, היא זו שתמשיך להפיח אופטימיות גם בשוק המניות הישראלי, ונמשיך לראות עליות, כולל היום".
פורסם לראשונה: 08:36, 26.09.24