הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), בראשות ג'רום פאוול, הכריז היום (ד') על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.25% - בהתאם להערכות. בכך, מדובר בהעלאה השמינית ברציפות שמבצע הבנק, אם כי בשיעור נמוך משמעותית ממרבית ההעלאות הקודמות שעמדו על שיעור של 0.5%-0.75%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
משמעות ההכרזה הנוכחית היא שהריבית בארה"ב תעלה לטווח של 4.5%-4.75% - הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007. בשווקים מעריכים כעת כי הבנק המרכזי צפוי להכריז על העלאת ריבית נוספת של 0.25% בחודש מרץ הקרוב. נכון לעכשיו, לא צפויה הורדה בשיעור הריבית הגבוה לכל הפחות עד סוף השנה הנוכחית.
2 צפייה בגלריה
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
(shutterstock)
במסיבת העיתונאים שערך פאוול לאחר ההכרזה, טען כי תחזית הבנק המרכזי האמריקני כוללת עלייה מסוימת בשיעור האבטלה והאטה בצמיחה, אך לא מיתון. לטענת היו"ר, הערכה זו, לצד קצב ירידה מתון יחסית של האינפלציה בשלב זה, משמעותה המשך העלאות הריבית. על אף שהיו"ר לא אמר זאת במפורש, וציין רק כי בחודש מרץ הקרוב צפוי הבנק לפרסם את ההערכות המעודכנות שלו ליעד הריבית, נכון לעכשיו הצפי הוא לכל הפחות לשתי העלאות ריבית נוספות.
"אנו זקוקים לראיות יותר משמעותיות לכך שהאינפלציה נמצאת במגמת ירידה. לדעתנו, המדיניות שלנו עדיין לא מצמצמת מספיק וזו הסיבה שנו צופים העלאות ריבית נוספות. יש עוד הרבה עבודה לעשות", טען היו"ר.
באשר לשאלה האם הפד עשוי לעצור את העלאות הריבית ולאחר מכן להמשיך אותן, אמר פאוול כי "זה לא על השולחן כרגע. אנחנו לא רוצים להסתכל בדיעבד ולהגיד 'היינו קרובים, אך לא עשינו מספיק'. אם האינפלציה תרד בחדות, יש לנו כלים להתמודד גם עם זה".
ברקע, שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב עמד בשנת 2022 על 6.5%, לאחר שירד בעקביות משיא של 9.1% ביוני אשתקד. מדובר בשיעור הנמוך ביותר שנרשם במעצמה הכלכלית הגדולה בעולם זה 14 חודשים, לאחר שמדד המחירים לצרכן האמריקני עבר לירידה של 0.1% בדצמבר, לעומת עלייה של 0.1% בנובמבר. יחד עם זאת, עדיין מדובר באינפלציה גבוהה יותר מפי שלושה מהיעד של הבנק המרכזי, שעומד כיום על כ-2%.

הפד: "צופים העלאות ריבית נוספות"

בהתאם לניסיון המתמשך של הפד להילחם באינפלציה, לצד סימני ההתמתנות שנרשמים כאמור בחודשים האחרונים במדדי המחירים לצרכן במדינה, בהכרזתו הקודמת של הפד הוחלט על העלאת ריבית של 0.5% "בלבד", לאחר ארבע העלאות רצופות בשיעור גבוה במיוחד של 0.75%. כבר אז הסביר הנגיד האמריקני כי נוכח הירידה באינפלציה בחודשים האחרונים בארה"ב, יש מקום להפחית את קצב העלאות הריבית, אולם אלה יימשכו בינתיים.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
עם פרסום ההודעה הנוכחית, בפד ציינו את שיעור האבטלה הנמוך יחסית ואת מספר המשרות הפנויות הגדול - אשר עלה במפתיע מ-10.4 מיליון בנובמבר ל-11 מיליון משרות בדצמבר - והוסיפו כי "שיעור האינפלציה ירד במידה מסוימת, אך עדיין נותר גבוה". עוד נטען בהודעה, כי "הוועדה קשובה מאוד לסיכוני האינפלציה וצופה כי העלאות נוספות נחוצות על מנת לחזור ליעד האינפלציה של 2% לאורך זמן", מה שככל הנראה מהווה רמיזה לקראת העלאת ריבית נוספת שצפויה כאמור בחודש מרץ הקרוב.
בתוך כך, שיעור העלאת הריבית בארה"ב צפוי להשפיע גם על החלטת הריבית של הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, ב-20 בפברואר. העלאה של רבע אחוז בלבד בארה"ב תביא ככל הנראה להעלאה בשיעור דומה גם בישראל, מ-3.75% כיום לרמה של 4%, שפירושה ריבית פריים גבוהה של 5.5%.
יחד עם זאת, הן האנליסטים והן בבנק ישראל צופים, כפי שכבר התבטא לאחרונה גם המשנה לנגיד אנדרו אביר, כי הריבית אף תהיה גבוהה בקרוב מ-4%, מה שמגביר את הסיכוי להעלאת ריבית נוספת של רבע אחוז ב-3 אפריל, שנה בדיוק לאחר ההעלאה הראשונה מ-0.1% ל-0.35%.
על גובה העלאת הריבית בישראל ישפיע גם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שיפורסם ב-15 בפברואר - חמישה ימים לפני החלטת הריבית - וייתכן שיהיה יחסית גבוה. מדד מפתיע לרעה עלול להוביל להעלאת ריבית מיידית כבר בפברואר בעוד חצי אחוז ולצמצום הפער מהריבית בארה"ב לחצי אחוז.