שופרסל עברה לרווח נקי של 51 מיליון שקל ברבעון השלישי של שנת 2023, לעומת הפסד של 90 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שנגרם בעקבות עלויות תוכנית התייעלות, וניקוי אורוות, שהובילו מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן והיו"ר איציק אברכהן.
יש לציין כי הרבעון השלישי הסתיים בספטמבר, הוא כולל חלק מחגי תשרי, אך עדיין לא כולל את השפעות המלחמה על הרשת. אברכהן אמר כי לא צפויה השפעה מהותית על תוצאות החברה עקב המלחמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
סך כל הכנסות הקבוצה הסתכמו ב-3.85 מיליארד שקל בהשוואה ל-3.81 מיליארד שקל ברבעון המקביל, עלייה קלה בלבד של 1.2% בלבד, למרות תקופת החגים. ברבעון השלישי נרשמה ירידה במכירות האון-ליין ל-17.9% לעומת 18.9% ברבעון המקביל. שופרסל טוענת כי הירידה בקניות און-ליין נובעת מהתחום שאינו מוצרי מזון (נון פוד), לאחר שהפסיקה מחוסר כדאיות כלכלית את מכירת מוצרי החשמל ברשת. כמו כן, חלה ירידה קלה בחלקו של המותג הפרטי מסל כל מכירות הרשת, והוא עומד כיום על 26.5% לעומת 26.7%, זאת לאחר שרשם בעבר צמיחה מתמדת.
בדוחות מצוין כי המרכז הלוגיסטי החדש שנפתח במודיעין בהשקעת ענק עדיין לא עובד במלוא יכולתו, ובשלב זה הוא מעיק על תוצאות חברה. במגזר הקמעונאות, רשת הסופרים רשמה גידול מינורי של 0.8% במכירות - 3.56 מיליארד שקל, בזכות רשת הסטוק דן דיל, ששופרסל רכשה ב-2022. בנוסף, נרשם גידול בהכנסות בתחום הנדל"ן.
לעומת זאת, הרווח הגולמי של הקבוצה ירד - ומהווה 26.2% מסך ההכנסות - לעומת 26.9% ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי של מגזר הקמעונאות הסתכם ב-2.4% מכלל המכירות, לעומת 1.6% בתקופה המקבילה. הקבוצה כולה רשמה רווח תפעולי בסך 139 מיליון שקל, שמהווים כ 3.6% מההכנסות, בהשוואה להפסד תפעולי של 42 מיליון שקל ברבעון המקביל, שנבע, כאמור, מעלויות תוכנית ההבראה.
הכנסות רשת בי גדלו ב-1.5% והסתכמו ברבעון השלישי ב-270 מיליון שקל בהשוואה ל-266 מיליון שקל. המכירות בחנויות זהות גדלו ב-2.7%. הרווח התפעולי של בי לפני הוצאות אחרות גדל והסתכם ב-3 מיליון שקל לעומת מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי השתפר גם הוא ל-7 מיליון שקל לעומת 4 מיליון שקל.
שופרסל רשמה גידול בהכנסות מגזר הנדל"ן שסומן כאחד ממנועי הצמיחה שלה. הכנסות הנדל"ן ברבעון שלישי הסתכמו ב-64 מיליון שקל בהשוואה ל-51 מיליון שקל, בעיקר מרכישת השליטה בחברת לב המפרץ מ-2022 ועליית המדד. הרווח התפעולי בנדל"ן לפני הוצאות אחרות הסתכם ב-144 מיליון שקל לעומת 124 מיליון שקל. שופרסל מציינת כי המו"מ לרכישת מרכז מסחרי בחריש עדיין נמשך למרות הקשיים של היזם חנן מור.
וטרמן ואברכהן: "אנחנו מסכמים רבעון עם גידול בהכנסות ושיפור במדדי הרווח, בהתאם לתוכנית ההתייעלות. אנחנו במסלול הנכון אל מול המטרות שהצבנו לנו לשנת 2023. בצל המלחמה, סניפי הרשת פועלים כסדרם. בשבוע בראשון של המלחמה חווינו עלייה חדה בביקוש, בעיקר בסניפים הפיזיים, שהתמתנה בהמשך לרמת מכירות כבשגרה. הביקוש היה בעיקר למוצאים בסיסים, וזאת לצד ירידה בביקושים בפעילות שופרסל במגזר העסקי וברכישות באון-ליין".

ירידה ברווחים של יוחננוף ברבעון השלישי

במקביל, ברשת יוחננוף פרסמו את הדוחות הכספיים לרבעון הנוכחי, שהראו רווח נקי של כ-21.4 מיליון שקל לעומת כ-27.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברשת מסבירים את היריבה בהעמקת הנחות לצרכן "במסגרת מאמצי הרשת לבסס את מעמדה כרשת זולה, שנאבקת ביוקר המחיה".