אם תשאלו מישהו מעל גיל 30 מה זה סקילר, תראו את המבט התוהה על פניו, ואחרי התהייה הראשונית יגיע בדרך כלל ניחוש מושכל: מישהו שיש לו כישורים במשהו? אם תשאלו ילד בן 10 הוא מיד יגיד לכם: "דניאל יונה", ויוסיף: "את לא תביני".
אז מה זה סקילר? הגדרה חלקית: מומחה בלהטוטי כדורגל פריסטייל (או "סטריט פוטבול"), כלומר תרגילי כדור קרקסיים שמבוצעים באמצעות הרגליים ושאר חלקי הגוף, למעט הידיים. יש כדורגלני-על שטובים בזה: רונאלדיניו וגם מסי וניימאר, אבל זה מקצוע בפני עצמו, ולא תמיד מומחי הפריסטייל גם טובים במשחק הכדורגל עצמו, ולהפך. אבל מה שיותר מעניין הוא שזה הטרנד הכי לוהט בטיקטוק בישראל בשנה האחרונה, ויוצרי תוכן בתחום הזה, רובם אנשים צעירים מאוד, מרוויחים ממנו הרבה מאוד כסף. הסקילר לא מתמחה רק בפעלולים עם הכדור — הוא מעלה סרטונים קצרים בטיקטוק שמערבים גם מתיחות וקטעים מצחיקים (וגם ברילס באינסטגרם ובשורטס ביוטיוב), שלא תמיד קשורים ישירות במיומנות שלו.
עוד כתבות למנויים:
דניאל יונה הוא כנראה הסקילר הישראלי (כך הוא גם מכנה עצמו) הכי מצליח כיום. הוא יהיה אחד מהמשתתפים במופע ענק שייערך ביום חמישי הבא בהיכל הטוטו בחולון: המופע הזה, "יוטיוברים נגד סקילרים", משלהב ילדים לא פחות מהפסטיגל ומכר כבר אלפי כרטיסים. אה, אז מה זה יוטיובר? קל: יוצרי תוכן ביוטיוב שמרוויחים מזה הרבה כסף. במסגרת המופע, יוצרי תוכן ביוטיוב יתחרו נגד סקילרים במשחק כדורגל אמיתי.
היוטיוברים והסקילרים הם חלק ממה שמכונה "קריאייטור אקונומי" – "כלכלת יוצרים": בניית עסק שלם סביב יוצר תוכן ושימוש בכוח שלו לקידום אירועים ומכירת מוצרים. כדי להבין את היקף הכסף שמגלגל התחום צריך להכיר את מוביליו העולמיים. יוטיוברים מתחום האיפור, למשל, הקימו חברות משלהם ומוכרים מוצרים. נינג'ה, השחקן המוביל בטוויץ' עד שעזב (Twitch – פלטפורמה לשידורי וידיאו חיים, בעיקר של משחקי מחשב, עם פרשנות בזמן המשחק, מ"ק), מתחזק מיליארדי צופים ועושה מיליוני דולרים בשנה. מיסטר ביסט, בן 27, היוטיובר המצליח בעולם, הוא מולטי מיליונר שכל סרטון שלו מביא מיליוני דולרים.
4 צפייה בגלריה
הסקילרים רועי פלדמן, איתי אוריאל, דניאל יונה ופיטר חדאד
הסקילרים רועי פלדמן, איתי אוריאל, דניאל יונה ופיטר חדאד
הסקילרים והגיימרים: רועי פלדמן, איתי אוריאל, דניאל יונה ופיטר חדאד
(צילום: דנה קופל)
גם בישראל אפשר להגיע למאות אלפי שקלים בשנה מיצירת תוכן לרשתות החברתיות. זה כבר לא לפרסם מוצר בתמורה לקבלתו חינם ("אולי אם זה מוצר בשווי אלפי שקלים", אומר אחד מהיוטיוברים). היוצרים בארץ מיוצגים בסוכנויות טאנלטים שמנהלות את ההכנסות שלהם, ומפרסמים שרוצים לעשות שימוש בנכס שלהם, ששווה מאות אלפי צפיות ביום, יצטרכו לשלם יפה. ויש יוצרי תוכן בישראל שמרוויחים מאה אלף שקל בחודש, והצמיחה שלהם אסטרונומית בעיקר בזכות הטיקטוק. דולב משה, מנכ"ל משרד הפרסום Fresh, שמפיקה את המופע: "יש להם יועצים משפטיים, הנהלת חשבונות, יש כאלה עם מנהל אישי ומפיקה אישית. כשאתה גדול אתה חייב ניהול, אתה לא יכול לסגור לעצמך לבד קמפיינים".
בזכות המונדיאל, הימים הם גם ימי שיא הקמפיינים של הסקילרים, וגם של היוטיוברים-גיימרים, שמשחקים במשחק המחשב של פיפ"א וקוטפים כעת כסף גדול. הגיימרים מצלמים את עצמם משחקים במשחק מחשב, לעיתים קרובות בלייב, וחלקם יוצרים תוכן נלווה: טיפים, מדריכים או סרטוני צחוקים.
@daniell_yona1_1 לור ליי האלופה איתגרה אותי בתרגיל שלה והצלחתי לבצע אותו !⚽️🧑🏻‍🎤 #אתנה_משנות_את_הפיד @athenaisrael @vilainesorciere2005 ♬ Inspirational Background Music ( warm, motivation, determined, cinematic ) - four_track
בקרב הצפוי בחנוכה בין יוטיוברים לסקילרים יהיו כוכבי ענק שייתכן שלא שמעתם עליהם מעולם, כמו זיגי ובילוקס ודה קוין, שהוא גיימר (שחקן משחקי מחשב) שהפך גם לסקילר. הם מעלים תוכן וידיאו לרשתות החברתיות כל שבוע ומתחזקים קהילה נאמנה של עוקבים, ומוכיחים שהכסף הגדול היום בקרב כוכבי ילדים מגיע מתוכן ברשת. "אנחנו מתייחסים למופע במלוא הרצינות ההפקתית", אומר דולב. "לילד בן 7 או 11 זה בידור והוא אמור להיות שווה את הכסף".
למה בעצם ליצור קרב בין יוטיוברים לסקילרים כאירוע מסחרי? "זאת תופעה: יוטיוברים מהעולם 'הישן' של 2020-2018 נמצאים בהתנגשות עם הסקילרים החדשים, אז אנחנו הבאנו את הטרנד לבמה. הם יתחרו בכדורגל, ונראה מי אשכרה טוב בדבר האמיתי. זה ריב שכבר קיים ברשת, אנחנו רק עושים מזה מופע".
דניאל יונה (21) גדל בבית חרדי בירושלים במשפחה של שבעה אחים. אין ילד שלא מכיר אותו. לדבריו, הוא גדל בעוני והיה תלמיד גרוע, עד שבגיל 13 עברו הוא ואחיו לגור עם אביו ואשתו, והחיים השתנו לטובה. היום, עם שיער טורקיז וגבות אדומות, הוא מעלה לרשת סרטונים של פעלולי כדור לצד הרבה מאוד סרטונים של גגים וצחוקים, כלומר בידור לצד המיומנות.
דניאל יונה: "השתתפתי בצילומי העונה החדשה של 'גולסטאר', אני עושה בר-מצוות וקמפיינים מסחריים. לפני כן ניהלתי את עמוד המעריצים הגדול ביותר של אייל גולן. היום אייל גולן קורא לי לשחק עם יאן, הבן שלו, שמעריץ אותי"
"בתור ילד התחלתי לצאת למגרשים ולעשות פעלולים עם הכדור, ומישהו קרא לי סקילר. עברו כמה שנים, פתחתי טיקטוק ואמרתי שאני 'סקילר ישראלי'. הייתי בועט לשער וצועק: 'אני מספר 1, אני נאמבר וואן', ואנשים היו מתים על זה", הוא מספר. "הפריצה הגדולה הייתה כששיחקתי בפסח בהיכל מנורה נגד פלג סקילס (יוצר תוכן נוסף בתחום – מ"ק), וגם רונלדיניו היה שם. ניצחתי את פלג סקילס, שהוא היריב הכי גדול שלי. ומשם זה היסטוריה. אם עד אז לעגו לי ופיקפקו בי וטענו שאני לא סקילר, מאז אין על זה עוררין. עכשיו השתתפתי בצילומי העונה החדשה של 'גולסטאר', אני עושה בר-מצוות וקמפיינים מסחריים לאתנה, ביסלי, דומינוס פיצה, פיצה האט. לפני כן ניהלתי את עמוד המעריצים הגדול ביותר של אייל גולן. היום אייל גולן קורא לי לשחק עם יאן, הבן שלו, שמעריץ אותי. אני שואף יותר גבוה, אני רוצה גם לעשות פסטיגל".
כמה כסף אתה עושה בחודש? "זה מאוד משתנה מחודש לחודש. יש מפגשי מעריצים ויש קמפיינים, הכול מתומחר".
אתה יכול לקנות מזה דירה? "כן, אבל לא קניתי. אני עוזר למשפחה שלי. כלומר, בינתיים הכסף שמגיע אליי הולך לאבא שלי ישירות. זרוק לי 2,000 או 5,000 שקל בצד, ואני בסדר. אם אני יכול לתמוך במשפחה שלי, למה לא. הקריירה יותר מעניינת אותי מהכסף. יש לי גם מרצ'נדייז שנמכרים ברשתות כפר השעשועים, עידן 2000 והפיראט האדום. כדורים, מדים עם המיתוג שלי. זה יכול להיות גם אוזניות, אין לזה סוף. יש לי סימני הכר שכל ילד מכיר, והם שווים כסף".
4 צפייה בגלריה
הסקילרים רועי פלדמן, איתי אוריאל, דניאל יונה ופיטר חדד
הסקילרים רועי פלדמן, איתי אוריאל, דניאל יונה ופיטר חדד
יש להם יועצים משפטיים, הנהלת חשבונות ולפעמים גם מנהל אישי
(צילום: טל שחר)
גם איתי אוריאל (25) מגדיר עצמו יוצר תוכן ברשת בתחום הכדורגל וסקילר פריסטייל. הוא החל לעולל תעלולים מצולמים עם הכדור כשהיה בצבא. "צילמתי את עצמי אז במדים לסרטונים שנהיו מאוד ויראליים בעולם", הוא מספר. "עיתונאי מאתר ספורט ראיין אותי פעמיים וכינה אותי 'החייל המקפיצן'. זה כינוי שרץ איתי שנים עד שהשתחררתי".
מאז זרמו הרבה עוקבים ושקלים בחייו, הודות לפלטפורמות הווידיאו השונות שבהן הוא גורף קמפיינים ואהדה. הוא השתתף בקמפיינים פרסומיים לארומה, לגולדה, לטרמינל x, לביג אלקטריק ולמגה ספורט, "ומקווה לעשות ריאליטי בקרוב".
הוא מנהל חנות של אדידס במתחם כנות ליד גדרה, וסטודנט לכלכלה וניהול באוניברסיטה הפתוחה, אבל הוא גם פרזנטור של אדידס ששיחק עם רונלדיניו: עד כמה הוא משפיען? אדידס הטיסו אותו לגרמניה לתחרות גלובלית של 12 קבוצות סקילרים. "ניצחתי שם. מקום ראשון. הבאתי את הגביע הביתה", הוא מתגאה.
בצד השני של המגרש נמצאים, כאמור, היוטיוברים-גיימרים. אחד מגדולי שחקני משחקי המחשב של פיפ"א בארץ שיוצרים תוכן ביוטיוב הוא בוטיניו, כינוי שמבוסס על שם החיבה בוטי, שסבתו נתנה לו. בוטיניו הוא פיטר חדאד, בן 23, מיפו. הוא עדיין מגדיר עצמו שיפוצניק, למרות האהדה העצומה שלה הוא זוכה ברשת.
"בגיל 17 עזבתי את בית הספר. עשיתי את רוב הבגרויות אבל השתעממתי", הוא מספר. "אחרי חצי שנה מצאתי את עצמי מנהל תוכן באפליקציה של השטיח המעופף. הייתי בן 19-18 ועבדתי מתשע בבוקר עד שש בערב. עזבתי אחרי שנה וחצי. בגיל 20 התחלתי לעבוד עם אבא שלי, שהוא קבלן בניין. מצאתי את עצמי קם בשש בבוקר, חוזר בשש בערב, ומשחק פיפ"א. ככה שנה וחצי. ואז התפוצץ כל עולם הסטרימינג (שידורי וידיאו באינטרנט – מ"ק), והחלטתי שאזמין ציוד ואנסה. ניסיתי את זה חודשיים בטוויץ', ב-2018. היה לי קהל ערבי, כי לא דיברתי עברית. היו לי 200-100 צופים בלבד, ועזבתי אחרי חודשיים. חזרתי לעבוד עם אבא שלי. הגיעה 2020 ואני בן 20. פתחתי ערוץ ביוטיוב. אמרתי לאבא שלי, אני לוקח שנה מהיום. עבד לי, יופי. לא עבד, אחפש משהו אחר. זה היה בתקופת הקורונה. אחרי חצי שנה מצאתי את עצמי עם 3,000 צופים בלייב. בן אדם שרק התחיל. פתאום התפוצץ לי השם. עשיתי את זה בעברית. בהתחלה היה לי מבטא כבד, אבל הוא נעלם עם הזמן. נגמרה הקורונה, התחלתי לצאת מהבית, ופתאום אני רואה שאנשים מזהים אותי. לא הבנתי מה זה. כאילו, מה קורה פה? אני כולה עושה יוטיוב".
פיטר חדאד, בוטינו: "יצרנית פיפ"א וסוני הזמינו אותי לצלם את עצמי משחק בפלייסטיישן 5. הם שילמו כסף שלא הכרתי. לא ידעתי שאפשר להכניס כזה סכום"
מה עכשיו? "כבר שנתיים וחצי שאני יוצר תוכן. היום יש לי שני ערוצים: אחד ערוץ לייבים (שידורים חיים שלו משחק פיפ"א – מ"ק) עם 105 אלף סאבים (מנויים – מ"ק). מתוך אנשי הפיפ"א, אני הראשון בארץ שהגיע ל-100 אלף סאבים. בערוץ השני שפתחתי לפני שלושה חודשים יש לי כמעט 34 אלף מנויים. זה ערוץ סרטונים (סרטוני בידור שהוא מגיש ועורך – מ"ק). גם מבחינה כספית זה יותר משתלם, החלוקה הזאת. אני מקבל כסף על צפיות (ביוטיוב, עדיין לא בטיקטוק ואינסטגרם – מ"ק), השתתפות בטורנירים וקמפיינים.
"תוך כדי התהליך EA SPORTS (יצרנית משחקי פיפ"א) וסוני הזמינו אותי לצלם את עצמי משחק בסוני פלייסטיישן 5. שם היה השיא של השיא. הם שילמו כסף שלא הכרתי. לא ידעתי שאפשר להכניס כזה סכום מסרטון שצילמתי במשך שעה בקושי. זה סכום שלא הייתי מדמיין שאפשר להכניס ממשחק. הייתי גם חבר בקבוצת גיימרים שהכניסה לי הכנסה חודשית קבועה תמורת קידום מותגים. קיבלתי דרכה חסויות של פיצה האט, לוג'יטק, אסוס. אבל היא נסגרה. עשיתי קמפיינים של אקסבוקס, סמסונג".
גם מבוגרים צופים בך? "כולם משחקים פיפ"א. אני אוהד הפועל תל-אביב. המגרש שלנו זה בלומפילד. ולפני חצי שנה הקלטתי שיר עם אליה רוסיליו, שכתב את שני משוגעים. באחד הלייבים אמרתי שאני רוצה להקליט שיר כדורגל. הוא פנה אליי, אמר שהוא צופה קבוע שלי ויעזור לי, והקלטנו שיר".
כמה אתה מרוויח? "רק מהיוטיוב אני עושה חמש ספרות פלוס".
גם רועי פלדמן מחולון, בן 20, הוא גיימר-יוטיובר שמציג בפלטפורמה את כישוריו כגיימר תחרותי כבר שלוש שנים. גם הוא משחק פיפ"א. "כשהייתי בן 16 היו מוקדמות לטורניר תחרותי והחלטתי להשתתף. ניצחתי בשלב הראשון ואמרתי, ננסה עוד קצת. ואז הגעתי לגמר. הפתעה גמורה, כי לא באתי עם ציפיות. ניצחתי בפנדלים, ומנהלי הטורניר הטיסו אותי לטורניר בינלאומי על חשבונם. יום אחרי ההשתתפות חתמתי בסוכנות גיימרים בגרמניה, ואחרי זה עם נום – קבוצת גיימרים ישראלית שמספקת קמפיינים ומשכורת קבועה".
מאז פלדמן היה אלוף הארץ פעמיים, ב-2019 וב-2020, והשתתף בעשרות טורנירים בחו"ל. "הישג השיא שלי היה בטורניר פיפ"א של ליגת האלופות של esport (תחרויות משחקי מחשב – מ"ק) בשנה שעברה. סיימתי במקום הרביעי וזכיתי ב-20 אלף דולר. סך הכול זכיתי בטורנירים ב-60 אלף דולר. אפשר לראות את זה בליקוויפדיה (הוויקיפדיה של אי־ספורט – מ"ק). אני מכוון לטורנירים גדולים, שם אפשר לזכות גם ב-100 אלף דולר.
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: פיטר חדאד (בוטינו), רועי פלדמן, איתי אוריאל ודניאל יונה
מימין לשמאל: פיטר חדאד (בוטינו), רועי פלדמן, איתי אוריאל ודניאל יונה
יוטיוברים חווים צמיחה יותר איטית לאורך זמן, לטיקטוקרים יותר קשה להישאר בתודעה
(צילום: טל שחר)
"דרך קבוצת הגיימרים אני מקבל מוצרים של אדידס, אוזניות של סטיל סירייס. הם כמו הספונסרים שלי. אני מצד אחד שחקן, מצד שני פרשן. יצרתי קהילה של אנשים שבאים לראות אותי משחק. וידיאו שלי מגיע ל-60 אלף צפיות. כשיוצאת גרסה חדשה של משחק אני לומד אותה בלייבים שנמשכים 8-6 שעות, ויש איתי 3,000 צופים מההתחלה ועד הסוף ואנחנו לומדים את המשחק יחד".
לפלדמן חשוב לחדד: "אני לא בדרן כמו האחרים, אני שחקן פיפ"א. המון אנשים, כולל מבוגרים, מבקשים ממני שיעורים פרטיים בתשלום. אני מתרגש שילדים יראו אותי בלייב במופע, כי אני משחק כדורגל די טוב. רציתי להיות שחקן כדורגל, אבל לא יצא. אני הקפטן של היוטיוברים במופע, ואח שלי, רון פלדמן, בן 15, הוא קפטן מכבי תל־אביב לנוער. זה נחמד ששנינו קפטנים".
בשיחה משותפת עם דניאל, אוריאל, בוטיניו ופלדמן, מסביר לי משה דולב: "כמו שיש יוצרי תוכן בתחום התיירות, הבישול, האופנה, האיפור, ככה קמה נישה שלמה של סקילרים, שהתחילה בטיקטוק. רובם בכדורגל, יש גם כדורסל. הם בדרנים שמגלגלים כסף גדול".
דניאל: "צריך להפריד בין העיסוק המקצועי כסקילר, לבין הסקילרים בטיקטוק. יש סקילרים מקצועיים, שזה מטורף מה שהם עושים. אני יודע לשים כדור על הראש בהחלט, אבל מה שמעניין את העוקבים שלי זה הצחוקים, תחרויות, או לראות את החברה שלך. זה יכול להיות סרטון קצר שבו אני אומר: 'אני סקילר', ויריב שלי אומר: 'אני טילר', וזה קורע את הרשת".
איתי: "באינסטגרם זה יותר הסקילס, בטח בחשבונות של אנשים מחו"ל, שאותם מעניין בעיקר הסקילס. בטיקטוק זה שונה – צריך להביא משהו בנוסף".
דניאל: "איתי, למשל, הוא סקילר שהגיע ל-433, שזה העמוד הכי גדול של הכדורגל באינסטגרם, שגדולי הכדורגלנים עוקבים אחריו".
דולב מחדד: "יש סקילרים מקצועיים, יש כדורגלנים מקצועיים, ויש יוצרי תוכן. דניאל הוא יוצר תוכן, וגם אם הוא לא סקילר מקצועי – הוא יביא יותר קהל. כמו שאם שף בלוגר יפתח מסעדת פופ אפ, הוא יהיה יותר פופולרי ומפוצץ לפעמים משף עם מסעדה".
דניאל: "אני עושה כסף מהדמות שלי. אני דמות. אם תורידי את השיער והגבות – לא יהיה 'סקילר ישראלי'. זה כמו שתגידי לאייל גולן אל תשיר".
בוטיניו: "אני ודניאל יצאנו לשחק באולינג. בזכות השיער זיהו אותו מיד, אותי לא. רק כשהתקרבו זיהו".
כל כמה זמן אתם מעלים סרטונים? בוטיניו: "כל יומיים".
רועי: "אני עשיתי הפסקה מיוטיוב לתקופה, וכשחזרתי מיד חזרו אלפי הצפיות".
דניאל: "אני מעלה בין 5 ל-20 טיקטוקים ביום".
איתי: "זאת התמכרות".
דניאל: "אני מכור. זה עצוב לפעמים, אבל אם זה לא היה כיף לי, לא הייתי עושה את זה".
דולב: "זאת העבודה שלהם. אנחנו נהיה 9 שעות במשרד – הם יקדישו 9 שעות ליצירת תוכן. הם כמו מגיש של תוכנית שגם כותב, גם מפיק וגם מצלם".
מתי מתחילים לעשות מזה כסף? דולב: "אחרי חצי שנה עד שנה וחצי. לפעמים מישהו הופך לטרנד מטורף, בעיקר בטיקטוק, ואחר כך צונח. יוטיוברים חווים צמיחה יותר איטית לאורך זמן, ודווקא לטיקטוקרים, שהם לרוב מטאורים, יותר קשה להישאר בתודעה".
דניאל: "לכן הלכתי ל'גולסטאר'. רציתי להישאר בתודעה. זה כוח שונה מטיקטוק. פרסומת אחת בטלוויזיה ומנהלי השיווק מכירים אותך. הכסף הגדול אומנם נמצא ברשתות החברתיות, אבל טלוויזיה זה המיינסטרים. בטיקטוק את מעלה סרטון, יש לך מיליון צפיות ולא תקבלי על זה כסף. אני לא רוצה להיות טרנד, אני רוצה להיות קבוע. ישראלים לא מתלהבים מסקילס לאורך זמן. לכן אני מייצר עוד תוכן. בחו"ל כן מתלהבים".
בוטיניו: "זה נכון. אני העליתי סרטון לטיקטוק, ואני לא כל כך פעיל שם, והגעתי ל-2 מיליון צפיות ומאה אלף לייקים מחו"ל, כי זה היה פיפ"א בלבד. לכן גם פנו אלי מפיפ"א הבינלאומית".
יותר זול להזמין לבר מצווה טיקטוקר או יוטיובר מאשר זמר או סלב אחר? דניאל: "כן. זה יותר זול, והילד מתלהב יותר. החברים שלו שואלים: מה, עשית סרטון עם דניאל יונה?"
פורסם לראשונה: 07:32, 16.12.22