הפסקת אש זמנית של טייסי אל על: לאחר ביטול של 11 טיסות בשבוע שעבר למגוון יעדים עקב עיצומים של טייסי החברה שדורשים להשיב את שכרם לקדמותו, החברה הודיעה היום (א') בבוקר כי "החל מ-6 במאי חזרה החברה לפעול בהתאם ללוח הטיסות המתוכנן, ולהערכתה, לאירועי ביטול הטיסות בשבוע שעבר לא תהיה השפעה על רווחיות החברה". יש לציין כי ככל שדרישות הטייסים לא ייענו, החשש כי טיסות יבוטלו - עדיין קיים.
החברה מסרה ל-ynet מוקדם יותר היום כי "באותם יומיים היו אמנם 11 טיסות שבוטלו אבל מולן 100 טיסות שיצאו בזמן. בכל העולם חברות תעופה מבטלות טיסות. הקושי של הטייסים מצטרף לקושי עולמי לענות לכל הביקושים לטיסות, ואנחנו נדבר עם הטייסים". בינתיים, המניה צונחת היום בקרוב ל-6%, לאחר שבשבוע שעבר ירדה ב-12%. זאת, אחרי שמתחילת השנה דווקא עלתה החברה בכ-80% לאור האופטימיות של החזרה לשגרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
מטוסי אל על בנתב"ג
(צילום: EPA)
ברקע, יש לציין כי אל על נאלצה לבטל כרטיסים לאלפי נוסעים שהזמינו טיסות ליעדים בחו"ל, ולחפש להם טיסות חלופיות, ובתוך כך גם נחשפה לתביעות. זאת, משום שלא הצליחה לאייש את הטיסות בטייסים. החברה טענה כי הביטולים נגרמו כתוצאה "מסיבות מבצעיות שאינן בשליטתה".
בנוסף, הסכסוך והעיצומים של הטייסים נגד ההנהלה בשבוע שעבר, גרר גם סכסוך פנימי בתוך אל על: נציגות העובדים באל על, המייצגת את עובדי התחזוקה והמנהלה, החליטה כתגובה לצעדי הטייסים לא לאפשר להטיס את המטס המיוחד של החברה ליום העצמאות, בטענה "שאם יש טייסים למטס, מוטב שיאיישו את טיסות הנוסעים".
מחר אמורה להתקיים פגישה בין מנכ"לית אל על הנכנסת, דינה בן טל, לבין יו"ר ועד הטייסים, רן אלקבץ, אך ספק אם מפגש יחיד יפתור את הבעיה. יו"ר ועד הטייסים, אלקבץ, אמר ל-ynet: "אנחנו מחכים שההנהלה תקבל החלטות. ואם לא יקבלו, נאלץ להמשיך בדרכנו".
כזכור, טייסי אלעל נאלצו לוותר על 30% משכרם ועל 40% מהאשל לו הם זכאים בזמן שהותם בחו"ל, במסגרת תוכנית ההבראה שביצעה אל על בעיצומו של המשבר הפיננסי בחברה שהתעצם בקרונה. קיצוץ שכרם של הטייסים היה גם תנאי של משרד האוצר למתן סיוע לאל על בגובה 230 מיליון דולר. הטייסים התנגדו לקיצוצים ולחתימה על הסכמי העובדה החדשים, וההסתדרות למעשה עקפה אותם וחתמה בשמם, כנציגת העובדים. עתירה של הטייסים בנושא, שהוגשה לבית הדין לעבודה, נדחתה.
ראש נציגות העובדים, שרון בן יצחק, אמר ל-ynet: "הטייסים עשו מה שהם רוצים, אני מקווה שהבינו את המסר שהעברנו באמצעת מניעת המטס - לא פוגעים בנוסעי אל על. לא נעמוד מהצד כי זה פוגע גם בנו. יש בחברה עוד 4,000 עובדים ובפועל העיצומים של הטייסים הם לא רק נגד הנהלה אלא נגד 4,000 משפחות של עובדי אל על שעברו תופת בשנתיים האחרונות שבהן ישבו בבית בחל"ת. עם כל הכבוד ל-500 הטייסים, לא יהיו יותר עיצומים על חשבון נוסעים, ואם זה יקרה - יש לנו כלים נגדם. במקביל אני חושב שההנהלה צריכה להגיע איתם להבנות".
בוועד הטייסים טוענים כי לא מדובר בעיצומים, אלא בהסכם עבודה שנכפה עליהם בניגוד לרצונם. אלקבץ אמר ל-ynet כי "אנחנו עובדים בחצי משכורת בעוד שההנהלה שוויתרה בזמנו על 20% משכרה - חזרה לעבוד במשכורות מלאות, ובעוד שעובדי התחזוקה, שלא נאלצו לוותר על שכרם במהלך המשבר, קיבלו כעת תמריצים לקראת העומס הצפוי בקיץ. אם אל על מתכננת עומס טיסות לא נהיה חייבים להיענות לטיסות הלא מתוכננות. אנחנו מקווים שהפגישה עם המנכ"לית תצלח, אבל בינתיים יש משבר עמוק בין בעלי החברה לטייסים".
אבי אדרי, נציג ענף התעופה בהסתדרות, אמר ל-ynet: "לא אישרנו לטייסים לנקוט בשום צעדים ולא בסכסוך עבודה. צריך לשאול את הנהלת אל על למה הם לא פונים לבית הדין לעבודה - כשיש חשד לעיצומים לא חוקיים, המעסיק הוא זה שצריך לפנות לבית הדין".