"זה מצב הזוי, הציבור מבולבל ולא יודע כמה ישלם מחר עבור החלב, ואנחנו הקמעונאים לא יודעים כמה לגבות מחר עבור החלב. אני כבר לא יודע מה תופס. המחירונים ששלחו בשבוע שעבר טרה ותנובה עם עלייה בשיעור של 16% או הצו שהוציא סמוטריץ' עם עלייה של 8.25%? המחלבות אומרות שהצו לא חוקי ואין לי מושג מה יהיה מחר". כך אומר אחד הקמעונאים בעקבות דחיית חלק מהתייקרות החלב.
נכון לעכשיו, הצו לדחיית ההתייקרות החלב המפוקח, שיזם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לפיו מחיר מוצרי החלב יעלה החל ממחר ב-8.25% והיתרה - ההשלמה ל-16% תדחה לחודשים הבאים, עדיין לא בתוקף. המחלבות מאיימות כי יפנו לבג"ץ להוצאת צו מנהלי נגדו בטענה כי אינו חוקי ומנוגד להסכם שנחתם בין הרפתנים לבין הממשלה. בינתיים, ל-ynet נודע כי בישיבה מיוחדת בנושא שהתקיימה היום במשרד רה"מ נדונה הצעה לסבסד את מוצרי החלב המפוקחים בעלות של עד 200 מיליון שקל. בשלב זה מדובר בהצעה שטרם ניתן לה אישור סופי ולכן אם לא יימצא פתרון של סבסוד או שהצו יסוכל - לכאורה ייכנסו לתוקפן המחירונים החדשים עם התייקרות של 16%.
1 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)
גורם במשק החלב אמר כי "מדובר במדיניות אד הוק - מחכים לדקה ה-90 ואז שולפים. לפרוס את תשלומי ההתייקרות זה לא פתרון והמחלבות לא צריכות לממן את מחיר המוצרים המפוקחים. צריך עבודת עומק בנושא, לרדת לשורש הבעיה ולבדוק מה הגורם ליוקר ואם צריך לסבסד כמו בכל העולם את הרפתנים או המוצרים או להוריד מע"מ. הממשלה לא יכולה מתי שמתחשק לה להפר הסכמים כתובים, לא יכול להיות שהרפתנים שילמו מכיסם והסכימו להפחית 5 אגורות ממחיר המטרה על חשבון רווחיותן, המחלבות לא יפוצו על עליית מחיר החלב ורק המדינה לא תשתתף".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, אמר היום בדיון בוועדה כי יכנס מחר את הוועדה לדיון דחוף בנושא. "שר האוצר הבטיח לי שהוא יצמצם את העלייה בחצי אבל עם זאת אני שומע שביוני המחיר יעלה בחצי השני, זה לא רציני", אמר. "מה שהאוצר צריך לעשות זה לתת למחלבות סיוע של 100 מיליון שקל כמו שעושים עם מחיר הדלק, כשהאוצר נתן הנחה במס וספג את ההעלאה עד שהמחיר בעולם יתחיל לרדת. אני לא מבין את החרדים שהציבור שלהם התברך בילדים ולא מעניין אותם מחיר החלב. הם יחלו להפעיל לחצים פוליטיים גם על זה, אני מציע לחרדים להתעשת ולטפל גם ביוקר המחיה".
מתנובה נמסר בתגובה כי הם מחכים לתוצאות הדיון באוצר.
פורסם לראשונה: 17:02, 30.04.23