מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שיתפרסם הערב (רביעי), צפוי להיות גבוה. לפי ההערכות, שני המדדים הבאים, מאי ויוני, צפויים להיות אף הם גבוהים. על פי התחזיות, המדדים בשלושת החודשים הקרובים יעלו במצטבר בכ-2%, ויגרמו לעליית האינפלציה בישראל לשיעור שנתי גבוה שיתקרב ל-4%.
כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות בישראל מעריכים כי המדד שיפורסם הערב יעלה בכ-0.6%. למרות המדד הגבוה צפויה זמנית ירידה באינפלציה השנתית מ-2.7% ל-2.5% כיוון שמדד חודש אפריל אשתקד היה גבוה במיוחד ועלה בשיעור של 0.8%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סניף קרפור בבית שמש
סניף קרפור בבית שמש
גל התייקרויות. האינפלציה שוב תעלה?
(צילום: שלו שלום)
כאמור, מדובר בבשורה טובה זמנית בלבד, מאחר שהמדדים במאי וביוני צפויים על פי תחזיות הבנקים ובתי ההשקעות לעלות כל אחד בשיעורים של 0.6%-0.7% לעומת מדד 0 שנרשם במאי 2023 ומדד שעלה בשיעור נמוך של 0.2% בלבד ביוני 2023.
המצב הזה יגרום לעלייה ניכרת באינפלציה בראשית הקיץ וימנע כנראה הפחתות ריבית של בנק ישראל. גם בארה"ב, לאור האינפלציה שעולה, אין צפי להורדת ריבית מצד הפדרל ריזרב. באיחוד האירופי כן צופים להפחתה בקרוב.
על מדד אפריל, חודש שבכל שנה מסיבות עונתיות האינפלציה בו היא אחת הגבוהות בחודשי השנה, תשפיע הפעם בנוסף להתייקרויות בתחומים שונים גם העלאת שכר המינימום ב-308 שקלים ל-5,800 שקל. כמו כן, תשפיע על המדד באפריל התחזקות הדולר והאירו, ולכן גם ייקור של מוצרים וחומרי גלם.
מירב קריסטל, כתבתינו לענייני צרכנות על גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר )
העלייה הניכרת במדדי מאי ויוני צפויה נוכח גל ההתייקרויות שעליו הכריזו לאחרונה מפעלים, יבואנים וחברות לחודשים הללו. לעומת זאת, נדחית לפי שעה העלייה המתוכננת במחירי המים. כדי למתן מעט את האינפלציה הגבוהה, הממשלה עשויה להחזיר, כתביעת חלק מהשרים, את סבסוד המס על הדלק, אם יתברר שמחירו עתיד להתייקר עוד. יש לציין כי עדיין לא התקבלה החלטה כזאת, מחשש לגידול נוסף בגירעון בתקציב המדינה שכבר עלה לשיעור שנתי של 7%, מעבר ליעד שאושר בתקציב המדינה - 6.6%.
בתוך כך, הדולר נחלש בימים האחרונים בשל האינפלציה הגבוהה הצפויה ולכן אין סיכוי רב שהריבית תופחת בקרוב.
פורסם לראשונה: 17:51, 14.05.24