"כשבאים לעצב חדר או דירה, חשוב במיוחד להתאים את העיצוב לטעמו ולצרכיו של מי שהולך להתגורר בהם", אומר מעצב הפנים אייל טרסר. "לדוגמה, כשמעצבים חלל קטן, מומלץ להשתמש בצבעים בהירים, ולהציב מראות, כי זה יוצר אשליה של גודל. דוגמה נוספת מתקיימת ברוב הדירות החדשות, שנבנות כך שהסלון, המטבח ופינת האוכל נמצאים יחד, וצריך לנסות ליצור הגדרת אזורים. לזה מגיעים בעזרת שטיח, תאורה נכונה, הנמכת גבס באזור מסוים ועוד".
3 צפייה בגלריה
עיצוב אייל טרסר
עיצוב אייל טרסר
עיצוב אייל טרסר
כמה הסגנון העיצובי שהולך היום?
"בין שנעזרים במעצב פנים או מעצבים לבד, באמצעות מגזינים ואתרים, חשוב ללכת עם מה שיפה בעיניכם. לא תמיד חייבים להקשיב לעצות של אחרים. אני אוהב את הסגנון האקלקטי, הליקוטי, שעיקרו שילוב אדריכלות מערבית עם סגנונות קישוטיים ממספר מקורות השראה, כמו שילוב של פריטים קלאסיים עם פריטים מהמזרח הרחוק או אר דקו וכד'. הסגנון האקלקטי הוא טרנד די חזק בעיצוב היום. עם זאת אני מעדיף לשמור על קשר בחומרים ובצבעונית בדירה, שתיווצר 'שפה אחידה', ולא תהיה הרגשה של 'קשקשת ברשת'. ברגע שהחלל או הדירה המועצבים יהיו 'את' או 'אתה', תשרה בהם אווירה טובה ומחבקת, ותמיד תצאו ותחזרו למקום שכיף לכם לחיות בו".
צבע או טפטים? וינטג' או מודרני? מינימליזם או כובד?
"אומנם בעיצוב נהוג להתייחס לטרנדים וגם מעצבים לפיהם, אבל עדיין אפשר לעצב לפי הזרם הקלאסי, עיצוב שלא נתעייף ממנו. למשל עד לפני כמה שנים ריצפו באריחים בגודל של 30/30. אחר כך עברנו ל־60/60. היום כבר מדובר באריחים גדולים עוד יותר, לפי החשיבה שהם מעניקים מראה מרשים יותר. פה 'אשבור מיתוס' ואומר, שאני לא מסכים עם זה. בכל חלל אפשר לשים הכול, בתנאי שזה מתאים לאופי הדירה. כך גם לגבי צבע האריחים. היום חוזרים לגוני בז' וחול, שהיו איתנו ועכשיו עושים קאמבאק. כן, הטפטים חוזרים היום בגדול. בעיניי, טפט עושה פלאים בכל חדר, בתנאי שהבחירה בו מדויקת. ולגבי הרבה או מעט פריטים בחדר, יש לזכור שרצוי להימנע מעומס יתר, בוודאי כשמדובר בחלל קטן. בחללים גדולים יש יותר אפשרויות, אפשר להכניס אליהם יותר דברים ולעשות מיקס בין ישן לחדש".
3 צפייה בגלריה
מעצב פנים אייל טרסר
מעצב פנים אייל טרסר
מעצב פנים אייל טרסר
(צילום: פרטי)

בעידן הנוכחי הרבה רוצים ליצור אפקט יוקרתי לדירה שלהם, וזה יקר

"ממש לא חייב להיות כך. אפשר למצוא היום דברים במגוון מחירים, מותאמים לכל כיס, ולתת לדירה מראה יוקרתי בלי להשקיע בזה הרבה כסף. האתגר הגדול של מעצב הוא להרשים באמצעות תקציב נמוך. צבעים ואפקטים על הקיר וטפטים מסייעים ליצור מראה יוקרתי בלי השקעה גדולה ומיותרת. אני תמיד ממליץ להקדיש זמן לחיפוש פריטי עיצוב. אפשר לסייר בשווקים, אפשר לחפש פריטים במבצע, ולא צריך לפסול גם רכישת פריטים באתרי יד שנייה".

קרן ניב טולדנו: "עיצוב פנים נכון צריך לעמוד במבחן הזמן"

לדברי מעצבת הפנים קרן ניב־טולדנו, "כל אדם בעל כישרון טבעי וטעם טוב יכול לייצר לבדו בביתו איים מעוצבים. אבל במקרה שרוצים ונדרשים לקבל פתרון הוליסטי וקוהרנטי, כזה שמקשר בין כל החללים, ופתרונות אפקטיביים ברמת תכנון החללים והתשתיות, נדרשת חתימת ידו של מעצב פנים מקצועי".
מהם הטרנדים הנוכחיים בעיצוב הבית או בהלבשת הבית?
"לשיטתי, כשמדובר במסה של אלמנטים וחללים, מדובר בהשקעה גדולה, לכן עיצוב פנים נכון יכול להישאר רלוונטי גם עשור קדימה ולעמוד במבחן הזמן. זה לא תמיד מסתדר עם טרנדים עכשוויים ומשתנים. עם זאת זה לא סותר את העובדה, שבמידה שיש לבני הבית בקשות מיוחדת ברמת הגוון או הצורה, אפשר לשלב אותם באלמנטים שעלות ההחלפה שלהם נמוכה, כמו כריות או רהיט, אך ודאי לא במעטפת ובאלמנטים תשתיתיים".
האם את ממליצה על סגנון עיצובי אחיד וצבע אחיד לבית או להפך?
"אני מאמינה מאוד באקלקטיות, שהיא מטבעה מסקרנת. החוכמה היא ליישם אותה באיזונים ובמינונים הנכונים כדי ליצור חלל הוליסטי, מדויק וטבעי. הרציונל בכל פרויקט הוא לעבוד עם 'בלנד' מרענן של סגנונות, שייצרו יחד סגנון חדש עם אופי וייחוד, שמתאים לדיירים בבית. אני חסידה גדולה של צבע, וסבורה שבתים לא חייבים להיות מעוצבים בסקאלות בסיסיות. אזורים שבהם ניתן ונכון לתת הדגשי צבע במסות יותר גדולות ובעזרת אלמנטים יותר משמעותיים, הם חללים שנתפסים כיותר פרטיים ומוצנעים, כמו פינת משפחה או סוויטת אורחים. המלצה חמה שלי היא לעבוד עם פלטת גוונים כמה שיותר אורגנית וטבעית, כמו גוונים עמוקים של כחול, גוני אקווה, גוני אדמה וגוונים של מתכות שונות. בתוך כך, כל גוון שיאפרר ויעשן את הצבעים, יגרום להם לעמוד טוב יותר במבחן הזמן".
3 צפייה בגלריה
מעצבת פנים קרן ניב טולדנו
מעצבת פנים קרן ניב טולדנו
מעצבת פנים קרן ניב טולדנו
(צילום: גבריאל בהרליה)
סגנון מינימליסטי או עמוס?
"הסגנון המינימליסטי היה ונשאר מגמה רווחת בתחום העיצוב. עם זאת הציבור הישראלי פתוח היום לסגנונות מורכבים ומרובדים יותר מאי פעם, ובהיותו חשוף למגמות העולמיות ושואף לייצר בית בעל אופי וערך מוסף, רואים אחוז הולך וגובר של פרויקטים אקלקטיים, עתירי שכבות, טקסטורות וצבעים. כל עוד יודעים לשלב ביניהם בצורה מיטבית, אפשר ליצור חללים מופלאים".
באיזה חלל נהוג להשקיע הרבה ולמה?
"באופן טבעי, עיקר הדגש הוא על החללים הציבוריים ומאסטר ההורים, ואם מדובר בבתים פרטיים, חשוב גם עיצוב החוץ, כי אלו אזורים שמשרתים את כלל בני הבית באופן תדיר וכמובן בשעות אירוח. הרציונל הוא לייצר באלאנס בחלוקה התקציבית כדי לייצר מנעד מדוד, שיאפשר לתת את היחס הראוי לכל חללי הבית. בעיקרון, תהליכי בנייה, שיפוץ ועיצוב הבית הם עמוסים תקציבית, מה שדורש מתן דגש על תכנון יעיל וחלוקה נכונה של התקציב. סקר שוק קורה באופן טבעי, במודע או שלא, בכל מסגרת תקציב ובכל היקף של פרויקט, זו אחת הסיבות שנכון להיעזר בשירותיו של מעצב הפנים, אותו איש מקצוע שיודע לשדך בין בעלי הנכס לפסיפס הספקים הנכון בהתאם לתקציב ולסגנון".
עד כמה הרטרו והווינטג' תופסים מקום?
"בהחלט יש אחיזה בפרטים של רטרו ווינטג', ובכל חלל אפשר לשלב אלמנטים מעולמות התוכן הללו, כמו פרטי אספנות ופריטים נוסטלגיים שיש מאחוריהם היסטוריה וסיפור. באותה נשימה חשוב לצקת אותם באופן שיותיר את החלל מעודן ומסוגנן. אלמנטים אתניים יכולים גם הם לייצר תוכן ועניין, כמו כדי ושברי חרס, גופי תאורה עם טוויסט עתיק, ספסל שהוא פריט אספנות וכד'. אם רוצים לייצר חלל מהודק, הם צריכים לשבת במרחב כמו תבלינים בתבשיל ולא לשטוף אותו. מעבר לזה, תמיד פריטי אומנות, שטיחים, וילונות וטקסטיל, הם אלו שיוצרים חום ואינטימיות, ובעיקר מעידים על בני הבית".