"יהלי נחשפה למאומתת, ומיכל לא הרגישה טוב. כולנו יצאנו שליליות בבדיקת אנטיגן כנדרש, אבל הייתה לי תחושה שזה לא נכון, ולכן הזמנתי לנו בדיקות PCR פרטיות. הן מבוצעות בנתיב מהיר. הגענו תוך 20 דקות, לא היה כמעט תור, נבדקנו וחזרנו. גם שירות הלקוחות בטלפון היה ממש אחלה. האם עדי, הבוט של משרד הבריאות, הייתה מצליחה לנהל איתי שיחה שבה כל תשובה לא נשלחת אחרי עשר דקות? האם משרד הבריאות יכול היה פשוט לשלוח ערכות בדיקה לאנשים הביתה עם הנחיות מסודרות, ולאסוף אותן עם שירותיו המצוינים של דואר ישראל?". את הפוסט הלגלגני־משהו הזה כתבה דניאל חן (שום קשר לחתומה מעלה) השבוע, וזכתה לתגובות רבות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
6 צפייה בגלריה
תורי הענק במתחמי בדיקות הקורונה
תורי הענק במתחמי בדיקות הקורונה
תורי הענק במתחמי בדיקות הקורונה
(צילום: אביגיל עוזי)
דניאל השתכרה מטעימה קלה שחוותה מהשוק הפרטי של בדיקות הקורונה, בחלקו הזול יחסית. היא שילמה 99 שקל לבדיקה, שהעניקה לה תור מהיר, אבל עדיין חייבה אותה לצאת מהבית ולהגיע עם ילדיה למקום הבדיקה. יש בשוק הזה גם בדיקות שמגיעות עד אליכם הביתה, והן כמובן הרבה יותר יקרות.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על רקע הכאוס ששורר לאחרונה בשוק הבדיקות הקורס תחת העומס, גם עם הגבלה או בלי הגבלה של בדיקות ה־PCR לאנשים בסיכון או מעל גיל 60, גדל והולך מספרם של מי שרוצים את האופציה הפרטית במיטבה, בדיקה אצלם בסלון, ומוכנים להוציא מאות ואפילו אלפי שקלים למשפחה כשמדובר ב־PCR עם תוצאות מהירות או אפילו של 48 שעות, העיקר לא לצאת מהבית.
"התפתחה תעשייה שלמה של קורונה לפריבילגים", מודה ד. בעלים ומנכ"ל של חברה מצליחה, שלא חולם לעמוד בתור ל־PCR למרות שהוא זכאי לה. "ואני לא היחיד. אני מכיר מנכ"לים ובעלי חברות רבים שכדי לצאת מבידוד מזמינים דוגם פרטי הביתה, הוא מגיע ב־18:00, מבצע את הבדיקה, ב־6:00 בבוקר למחרת יש תשובה. אז זה עולה 400 שקלים? מה הבעיה כולם מנכים את זה כהוצאה מוכרת. כשאנחנו צריכים בדיקות למספר עובדים בעסק שלי, אני מתמקח איתו והוא מוריד את המחיר ל־300 שקלים לעובד, והשירות זהה. בדיוק כפי שאני לא מוכן השנה שהבן שלי שבכיתה ב' יחטוף את המכה של שנה שעברה כשסיים את כיתה א' כשהוא בקושי יודע לקרוא, ואני משלם 150 שקלים ל־50 דקות לשיעור פרטי, כך אני לא מוכן לשאת את רמת השירות והסחבת של הבדיקות הציבוריות".
6 צפייה בגלריה
ד"ר אודי פרישמן
ד"ר אודי פרישמן
''לכל מי ששואל אותי אני ממליץ לעשות בדיקת PCR פרטית''. ד''ר אודי פרישמן
(צילום: לני מידן)
"יש לי הורים מבוגרים, אמי נבדקה בבדיקת אנטיגן ביתית ויצאה חיובית, מה הייתי אמורה לעשות, לשלוח אותם לבדיקת PCR ציבורית, כשהבדיקות היו פתוחות לכולם?" תוהה ל. עובדת בכירה בחברת היי־טק. "שיעמדו בתור שלוש שעות? הם לא מסוגלים לעמוד בתור אפילו חצי שעה, שאבי יידבק מהילדים שמתרוצצים שם, רובם לא מחוסנים? שילמתי 1,200 שקלים לשניהם. הדוגם הגיע לסלון ביתם תוך שעתיים מההזמנה, התוצאות הגיעו תוך עשר שעות. איבדתי את האמון במערכת. התחושה שלי היא שאם מגיע דוגם פרטי הביתה ודוגם בזהירות ולוקח לחברה שמטפלת בדגימה ולא טובעת בין עשרות אלפי בדיקות, היא אמינה יותר. ויש לי גם את מי לשאול".
"לכל מי ששואל אותי אני ממליץ לעשות בדיקת PCR פרטית, וכך נהגתי בעצמי", מודה היועץ הרפואי הוותיק ד"ר אודי פרישמן. "אין שום בושה להיעזר בבדיקות אלו, ואני לא הולך לעמוד שעות בתור. אם מדינת ישראל הייתה מספיק חכמה והייתה מאפשרת לגורמים פרטיים להיכנס לתחום בגדול, המצב היום היה נראה אחרת לחלוטין". הוא משוכנע.
"העבודה השבוע פשוט טירוף", אומר א. אח במקצועו, שנתיים מתחילת המגפה הוא עסוק בבדיקות קורונה, בתקופה האחרונה רק בשוק הפרטי, עבור אחת החברות, והלו"ז היומי שלו מלא.
אמינות התוצאות של בדיקות ה־PCR הפרטיות בהשוואה לאלו הנעשות בקופות החולים או במד"א איננה ודאית. איש לא חקר אותה. לא כל הדוגמים הם אנשי צוות רפואי. אין פיקוח והביקוש אדיר. "רק תשיגי לי עובדים. כל הזמן אני בביקוש לעוד. אם בהתחלה הקפידו כולם על חובשים ואחיות שעברו הכשרה כבודקים, היום די להתייצב בחברת כוח אדם ולהצהיר שרוצים לבצע בדיקות אנטיגן ו־PCR כדי להשתלב בעבודה כדוגמים בחלק מהחברות אחרי הכשרה מדוגמים ותיקים", אומרת סיגל וקובר, אחראית לגיוס והכשרת עובדים ב"lab 2 door", חברה בת של "פנג'יה". על החברות להעביר את תוצאות הבדיקות החיוביות למשרד הבריאות, שמצידו מעביר אותן לקופות החולים. מספרים לי על סוג של פיקוח מצד המשרד. בעיקר על המעבדות. וכי גם החברות הפרטיות מחוברות למעבדות מוכרות.
אבל עם תחושות של חוסר אמון בברדק, תסכול ועייפות מהמערכת אי־אפשר להתווכח. שרון ויצמן אבידר, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל תפעול של קבוצת "פנג'יה", חברת מחשבים במהותה, מדברת על עלייה דרמטית בבדיקות הפרטיות בבתים ובמשרדים: "מה שקורה היום עולה אפילו על מה שראינו בתקופות השיא בגלים הקודמים. אם בעבר רווחה המחשבה שהבדיקות הפרטיות בבית הן מנת חלקם רק של מי שיש להם כסף, לא עוד. היום גם אנשים רגילים מתאמצים ומזמינים בדיקות כאלו. הורים לילדים קטנים שאין להם כוח להושיב אותם באוטו לנסוע ולהמתין שוב. בנים ובנות להורים מבוגרים. נכון שעיקר ההזמנות הן מאיזור המרכז, אבל מה שהיה סיפור של עשירים זולג למטה ולא כולם מוכנים להתפשר על האופציה שמחייבת אותך להגיע למקום הבדיקה".
"הבדיקות המהירות והיקרות יותר נותרו עדיין האקסטרה לעשירים. מבקשים אותן בסביון או בצפון תל־אביב, אבל הבדיקות הפרטיות הסטנדרטיות בבית גלשו למגוון גדול של שכבות האוכלוסיה"
"אנשים מחפשים אוזן קשבת, בקופות החולים אין עם מי לדבר, אצלנו חלק גדול מהלקוחות לוקחים את מספר הסלולרי האישי של הדוגם", מספרים ב"lab 2 door", בה נתקלו לאחרונה בייצוג מרשים למשפחות של הורים ושניים־שלושה ילדים, שמזמינים בדיקות לכל המשפחה. אם הם מתעקשים על PCR ותשובות מהירות הם יכולים לחצות בקלות סכום של 3,000 שקלים, כפי שמראה הטבלה המצורפת. "הבדיקות המהירות והיקרות יותר נותרו עדיין האקסטרה לעשירים. מבקשים אותן בסביון או בצפון תל־אביב, אבל הבדיקות הפרטיות הסטנדרטיות בבית גלשו למגוון גדול של שכבות האוכלוסיה". הביקוש גדול כל כך עד שבחברה עומדים להכניס גם בדיקות אנטיגן מפוקחות פרטיות בבית.
6 צפייה בגלריה
שרון ויצמן אבידר, סמנכ"ל תפעול קבוצת פנג'יה
שרון ויצמן אבידר, סמנכ"ל תפעול קבוצת פנג'יה
''מה שקורה היום עולה אפילו על מה שראינו בתקופות השיא בגלים הקודמים''. שרון ויצמן אבידר, סמנכ"ל תפעול קבוצת פנג'יה
(צילום: דיוויד גראב)
והם לא היחידים. מבין החוגגים את חגיגת בדיקות הקורונה הפרטיות, ביניהן בדיקות אנטיגן מפוקח במאות שקלים, מצאתי רק חברה אחת שמסרבת עקרונית לבצען, "הום מדיקל". "אנחנו אומרים ללקוחות שלנו שאין לנו שום יתרון על פני בדיקות שתקנו בסופר־פארם, קנו ותעשו בעצמכם. חשוב לנו הנושא הרפואי, והתפיסה שלנו לא מסחרית. בדיקות האנטיגן הפרטיות לא שם מבחינתנו", קובעת רינת דיין מנהלת השיווק של החברה.
בלי הרבה בעיות הצלחנו לגלות לפחות עשר חברות העוסקות בבדיקות אנטיגן ו־PCR פרטיות מן הסוג הזה. רק תקישו בגוגל "בדיקות קורונה פרטיות אצלך בבית", חלקן נמצאות בטבלה. גם חלק מבתי החולים נכנסו לחגיגה, ולאו דווקא הפרטיים כמו מדיקל סנטר בהרצליה. בית החולים רמב"ם בחיפה מציע בדיקת קורונה בשם המפורש "אצלך בסלון", נדיר יחסית מחוץ לגוש דן שבו מתרכזות עיקר ההצעות של המגזר הפרטי. איכילוב באמצעות חברה בת "איכילוב well" מוכן להפליג עד אילת עם תוספת הפינוק של הקורונה תמורת תוספת של 550 שקלים להגעת הבודק לעומת 250 שקלים במרכז הארץ, ותל השומר לא רק שמציע בדיקות בסלון, אלא אף פיתח במסגרת בית החולים הווירטואלי שלו לא פחות מאשר שלוש אופציות לניטור רפואי של חולה הקורונה בסלון הפרטי, מילדים ועד מבוגרים, כשהתוכניות מותאמות לגיל ולחומרת המחלה. אפשר גם להזמין הביתה בדיקות דם ואפילו בדיקות רנטגן ואולטראסאונד, כשהמזמינים בעיקר מבוגרים הזקוקים לבדיקות וחוששים להיכנס לקופת החולים. לא פעם ילדיהם הם המממנים.
"בדיקות הקורונה הביתיות נולדו כשירות לטסים לחו"ל כשפרצה הקורונה", משחזרת ויצמן אבידר. "התמודדנו על המכרז של רשות שדות התעופה לדיגום בנתב"ג ואף זכינו בו (לדיגום הנוסעים הנכנסים ־ ש.ח.), ומשם צמח הרעיון שיש הרבה אנשים שיזדקקו לשירות האישי עד הבית". בימים אלו עובדים בחברה על פיתוחים בנושא האשפוז הביתי, עם הרחבת כניסתם לתחום הרפואה האישית.
6 צפייה בגלריה
 תומר ניצן, מנהל פעילות איכילוב well
 תומר ניצן, מנהל פעילות איכילוב well
''הדרישה הגדולה היא מהמגזר החילוני המבוסס במרכז הארץ''. תומר ניצן, מנהל פעילות איכילוב well
(צילום: איכילוב well)
גם ב"איכילוב well" נולדו בדיקות הקורונה הביתיות בעקבות פתיחת השמיים. "לפני למעלה משנה, כשאנשים שעמדו לנסוע לחו"ל ביקשו שנגיע אליהם הביתה, התחלנו לעשות זאת. הבדיקות לפני טיסות היו אז הבדיקות עיקריות, היום למרות הירידה בטיסות העלייה בביקוש גדולה משמעותית ממה שהיה בשני הגלים הקודמים", מסביר תומר ניצן מנהל פעילות "איכילוב well". "הדרישה הגדולה היא מהמגזר החילוני המבוסס במרכז הארץ, לאו דווקא המאיון העליון, אלא ממי שרגילים לצרוך שירותים פרטיים לא רק בתחום הרפואה. הם או בני משפחותיהם שלא רוצים שייצאו החוצה. הלחץ גדול כל כך עד שהחלטנו להימנע מאספקת שירותים של מסלול מהיר. אם כי אנחנו כן מציעים שירות של בדיקות אנטיגן מפוקחות ב־80 נקודות".
"אל תכתבי את שם החברה שלי, " מבקשת מ. הבעלים והמייסדת של אחת החברות הקטנות המתמחות בבדיקות קורונה פרטיות. "אני סוג של חברת בוטיק. אכפת לי לתת את רמת השירות שאני נותנת, בין השאר הודות לכוח האדם של הדוגמים שאני משלמת להם פי שלושה מהמקובל בשוק. אם אחשף לא אוכל לעמוד בביקוש", היא משוכנעת. הביקוש העיקרי אצלה לבדיקות פרטיות הן ל־PCR, גם בקרב מי שעברו בדיקות אנטיגן וקיבלו תוצאות חיוביות. "מי שיכול להרשות לעצמו רוצה לדעת שהתוצאה אמינה. ישראל מוצפת בבדיקות אנטיגן באיכות ירודה, ולכן רמת הדיוק אצלנו עומדת על 50% לעומת 80% בעולם. אבל קחי בחשבון שחלק גדול מהאוכלוסיה, משפחות עם ילדים, לא יכולים להרשות לעצמם הוצאה קבועה על בדיקות אנטיגן פשוטות. איך יממנו PCR פרטי בבית? למרות שיש לא מעטים שזקוקים לו".

"הקורונה העלתה את המודעות לאשפוז בית אבל לא מספיק", קובע ד"ר איתמר עופר מנכ"ל "צבר רפואה" מהגדולות בחברות המספקות שירות למערכות האשפוז הביתי של קופות החולים. "הגל הנוכחי הקפיץ ביקושים. הביקוש אצלנו עלה פי 2.5, אבל הבעיה היא שברמה הלאומית המסר של המדינה בתחום חלש מאד. להערכתי היו השבוע כ־300 מאושפזים באשפוז ביתי של הקופות, עלייה של פי שניים בהשוואה למצב לפני עשרה ימים", אומר ד"ר עופר. הוא אמנם מאמין עקרונית באשפוז ביתי בחסות הקופות, אבל מדגיש "25% מכל מאושפזי הקורונה היו יכולים להיות בבית, עד לרמה של חולים בינוניים, שסובלים ממעט ירידה בסטורציה ומהתייבשות. שלא לדבר על חולים שאינם חולי קורונה, ומאושפזים בבתי חולים, שם יידבקו ויסבכו את מצבם בגלל קטסטרופת ההידבקויות בבתי החולים".
רינת דיין, מנהלת השיווק של "הום מדיקל", גם היא חברה המתמחה באשפוז בית, קובלת על חוסר הגמישות של הממסד הרפואי אפילו בנושא מימון הבדיקות. "גם אם הקופה מאשרת אשפוז ביתי, כשהחולה זקוק לצילום רנטגן או לאולטראסאונד, לוקחים אותו למרפאת הקופה באמבולנס גם בימי קורונה כדי לחסוך כסף. הטכנולוגיה קיימת. איכות הרנטגן המובא הביתה שוות ערך". אבל העלות לחולה תגיע ל־2,200 שקלים לבדיקה. לא פלא שאם לחולה אין ביטוח רפואי פרטי, שמכסה כ־80% מהמחיר, ייחסך האמבולנס רק אם הוא או מי מצאצאיו בעלי אמצעים ומוכנים להשקיע. במיוחד אם מדובר ביותר מבדיקה אחת. "קופות החולים היו כמובן יכולות לקבל מחיר אחר, זול משמעותית" מוסיפה דיין.
6 צפייה בגלריה
 רינת דיין, מנהלת השיווק של "הום מדיקל"
 רינת דיין, מנהלת השיווק של "הום מדיקל"
''חשוב לנו הנושא הרפואי, והתפיסה שלנו לא מסחרית''. רינת דיין, מנהלת השיווק של ''הום מדיקל''
(צילום: אלבום פרטי)
"אני אומר שהמצב היום הוא לא הגיוני. איך משאירים ככה בבתים אנשים חולי קורונה במיוחד כאשר מדובר באנשים בסיכון", אומר מ. הבקיא במערכת. "מי נותן להם מענה, מי מספק להם מד סטורציה? לא תאמיני כמה חולי קורונה לא יודעים אפילו שהם זקוקים למד סטורציה, במיוחד כשמדובר בקשישים ובאנשים בסיכון. המערכת משדרת שהכל בסדר, שמדובר בסוג של שפעת. זה לא תמיד המצב. הלב שלי שותת דם מול מה שקורה. משרד הבריאות לא הכתיב לרופאי הקופות שום פרוטוקול לטיפול בקורונה. לרופאים נאמר שלא לתת הנחיות מפורטות, מסיבות ביטוחיות. בהיעדר פרוטוקול של משרד הבריאות, בקופות חוששים שאם מצבו של חולה יורע, הוא עלול להאשים את רופא המשפחה שלא מצויד בהנחיות איך לטפל בחולה קורונה. כשחולה, במיוחד בסיכון או קשיש, מתלונן שהוא מרגיש רע, אומרים לו תתפנה לבית חולים. העומסים שם ידועים. בטיפול מוקדם, ביתי של אנטיביוטיקה, סטרואידים, היינו יכולים לחסוך הרעה של חולים. רוב הציבור נתקע עם מה שיש. לך ותשיג רופא שיגיע הביתה לחולה קורונה, לרופאי קופת חולים אסור. לעשירים יש תשובות, אם כי הן עדיין מצומצמות ולא מספיק יודעים עליהן". את תגובת משרד הבריאות לא הצלחנו להשיג למרות פנייה שנעשתה.
"אם היו מפתחים בזמן את האשפוז הביתי, והיו מערכות גדולות שעוסקות בו ובמקביל אם מדינת ישראל הייתה משכילה לשלב את השוק הפרטי ברפואה, כל הדרמה של החשש מקריסת בתי החולים היתה נחסכת, "קובע ד"ר אודי פרישמן. "מערכת הבריאות הציבורית צריכה להיות שוויונית, המדינה צריכה לתת את המקסימום שהיא יכולה במסגרת משאביה, אבל היא צריכה לאפשר למי שיכולים להרשות לעצמם השלמת שירותים שהיא לא מסוגלת לתת. לא הבנו שהמערכת הפרטית היא גוף משלים ולא אויב. וקיבלנו את הכאוס הנוכחי".
פורסם לראשונה: 07:51, 14.01.22