פרס נובל לכלכלה לשנת 2024 הוענק לחוקרים דארון אג'מולו, סיימון ג'ונסון וג'יימס א. רובינסון, על מחקריהם בנוגע לאופן שבו מוסדות כלכליים ושלטוניים משפיעים על צמיחה ושגשוג. הזוכים הראו את חשיבותם של מוסדות חברתיים לשגשוגה של מדינה. חברות בעלות שלטון חוק ירוד ומוסדות המנצלים את האוכלוסייה אינן מייצרות צמיחה או שינוי לטובה, נמסר מוועדת הפרס, המחקר של חתני הפרס סייע בהבנת הסיבות לכך.
בהודעת ועדת הפרס נמסר כי "כאשר האירופים התיישבו בחלקים נרחבים של הגלובוס, המוסדות באותן חברות השתנו. זה היה לפעמים דרמטי, אבל לא התרחש באותה צורה בכל מקום. במקומות מסוימים המטרה הייתה לנצל את האוכלוסייה הילידית ולחלץ משאבים לטובת המתיישבים. באחרים, המתיישבים יצרו מערכות פוליטיות וכלכליות כוללניות לטובת המהגרים האירופים לטווח ארוך.
"חתני הפרס הראו שאחד ההסברים להבדלים בשגשוג של מדינות הוא המוסדות החברתיים שהוכנסו במהלך הקולוניליזם. מוסדות מכילים הוכנסו לעתים קרובות במדינות שהיו עניות באותה תקופה, מה שגרם עם הזמן לשגשוג. זו סיבה חשובה לכך שמושבות לשעבר שהיו פעם עשירות הן כיום עניות, ולהיפך".
"צמצום ההבדלים העצומים בהכנסה בין מדינות הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר של זמננו", נמסר, "חתני הפרס הוכיחו את חשיבות המוסדות החברתיים להשגת אתגר זה".
1 צפייה בגלריה
זוכי פרס נובל ב בכלכלה לשנת 2024 דארון אג'מולו, סיימון ג'ונסון, וג'יימס א. רובינסון
זוכי פרס נובל ב בכלכלה לשנת 2024 דארון אג'מולו, סיימון ג'ונסון, וג'יימס א. רובינסון
זוכי פרס נובל ב בכלכלה לשנת 2024
(Christine Olsson/TT / TT NEWS AGENCY / AFP)
אג'מולו נולד באיסטנבול, טורקיה, בשנת 1967, וג'ונסון נולד ב-1963 בשפילד, בריטניה - שניהם מ-MIT. רובינסון, יליד 1960, הוא פרופסור באוניברסיטת שיקגו.
פרופ' מנואל טרכטנברג הגיב על הזכייה של אג'מולו ומסר כי "הוא לא רק ראוי בהחלט לפרס נובל לכלכלה, אלא הוא יחיד במינו בדורנו, הן בשל החשיבות העצומה של תרומותיו, והן בשל השילוב הנדיר במחקריו בין תיאוריה, היסטוריה ושיטות אמפיריות מתוחכמות.
"תרומתו הגדולה ביותר היא ההוכחה שטיב המוסדות של מדינה, במשטר הפוליטי ובמערכת המשפט, הוא גורם המפתח הקובע את השגשוג הכלכלי לאורך זמן. יתרה מזאת, טיב המוסדות משליך על פני עשרות ומאות בשנים. כמו כן, אג'מולו הראה כי קדמה טכנולוגית לא תמיד מיטיבה עם החברה. וכך, כדי שמדינה תצמח כלכלית, צריך מוסדות דמוקרטיים שיודעים לכלול את כולם, וגם צריך לדאוג שפירות הטכנולוגיה יגיעו לכולם".
בריאיון שפורסם לפני כשנתיים ב"כלכליסט" התייחס אג'מולו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר: "ביבי הוא האב המייסד של הפופוליזם הימני. הוא, יחד עם סילביו ברלוסקוני האיטלקי, החל ברקיחת השיטות שעליהן נבנו רבים אחרים מאוחר יותר כמו מארין לה־פן, דונלד טראמפ וגם בוריס ג'ונסון, במידה מסוימת. לכן אני בכלל לא מופתע שכך הוא פועל. ברור שהוא ימשוך את השיח לכיוונים האלו כי הרבה יותר קל למכור 'שלילי' מאשר 'חיובי'. הרבה יותר קל להגיד 'אני נגד' במקום להציע במה אתה בעד. הרבה יותר קשה לערוך רפורמות שמשמעותן ליצור 'מנצחים ומפסידים' שמחר עלולים להתנגד לך".

10 מיליון קרונה שוודית

הזוכים בפרס מקבלים 10 מיליון קרונה שוודית (כ-900 אלף דולר). בניגוד לפרסים אחרים, פרס נובל לכלכלה, או בשמו הרשמי: פרס נובל למדעי הכלכלה מטעם הבנק השבדי לזכרו של אלפרד נובל - לא נוצר על ידי מייסדי הפרס. הוא נוצר על ידי ריקסבנקן, הבנק השבדי המרכזי הראשון, בשנת 1968, והזוכה הראשון בו הוכרז שנה לאחר מכן.
בשנה שעברה (2023) זכתה בפרס קלאודיה גולדין מהרווארד על קידום המחקר של נשים בשוק העבודה והמקורות של אי-השוויון המגדרי. בין השאר, הייתה אחת מהכלכלנים שחתמו עוד בפברואר על הצהרה נגד הרפורמה המשפטית בישראל שהזהירה מההשלכות על הכלכלה.

הזוכים בנובל לשנת 2024

פרס נובל בפיזיקה יוענק השנה לשני חוקרים מארצות הברית ומקנדה על פיתוח כלים של למידת מכונה ורשתות עצבים מלאכותיות. פרופ' ג'ון ג'וזף הופפילד (91) מאוניברסיטת פרינסטון ופרופ' ג'פרי אוורסט הינטון (76) מאוניברסיטת טורונטו יקבלו את הפרס על פיתוח כלי חישוב המדמים את פעילותה של מערכת העצבים. הינטון הוא אחד החוקרים הבולטים בתחום הבינה המלאכותית ומי שכונה בעבר "הסנדק של ה-AI".
פרס נובל ברפואה או פיזיולוגיה יוענק לשני ביולוגים אמריקנים, פרופ' ויקטור אמברוז ופרופ' גארי רובקון (היהודי), על גילוי מיקרו-RNA - מולקולות RNA קטנות. התגלית שלהם ב-1993 זיכתה את שניהם בפרס וולף הישראלי לפני עשור יחד עם החוקר הישראלי-קנדי פרופ' נחום זוננברג.
פרס נובל לשלום יוענק לארגון היפני "ניהון הידאנקיו", שפועל לפירוק העולם מנשק גרעיני. הארגון, שמוכר גם בשם "היבאקושה", מורכב מניצולי המתקפה האטומית על הירושימה ונגסקי ב-1945.
פרס נובל בכימיה יוענק השנה לשלושה חוקרים על פיתוחים שקשורים בתכנון המבנה של חלבונים. מחצית הפרס תוענק לפרופ' דיוויד בייקר (Baker) מארצות הברית ומחציתו תחולק בין דמיס הסביס (Hassabis) לג'ון ג'מפר (Jumper) - שניהם מבריטניה. המחקרים העוסקים בחיזוי המבנה המרחבי של חלבונים ותכנון חלבונים בעלי מבנה מסוים, הם בעלי חשיבות עצומה במחקר, ברפואה, בהנדסה ועוד.
המשוררת והסופרת הדרום-קוריאנית האן קאנג היא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2024. שוויו של הפרס: 11 מיליון קרונה שוודית, סכום המוערך בכמיליון דולר. הפרס הוענק לקאנג "על הפרוזה הפואטית והאינטנסיבית שלה שמתעמתת עם טראומות היסטוריות וחושפת את השבריריות של חיי אדם", כך על פי הוועדה הבוחרת.