קפה גרג, הרשת השנייה בגודלה בישראל אחרי ארומה, השיקה תפריט חדש כמדי שנה, כשהשנה היא מרחיבה מאוד את קטגוריית ארוחות הבוקר. המנה הפופולרית ביותר בבתי הקפה, ארוחת הבוקר הזוגית, התייקרה ב-6 שקלים בגרג, מ-142 שקל ל-148 שקל, עליית מחיר של כ-4%. ברשת טוענים שיש התייקרויות בחומרי הגלם ובכוח העבודה, וכן ששינו את ארוחת הבוקר באופן ששדרג אותה.
התפריט החדש ייכנס לכל הסניפים ב-23 בינואר, וזאת לא ההתייקרות היחידה בו: שקשוקה התייקרה ב-3% מ-61 שקל ל-63 שקל, שקשוקה מוצרלה התייקרה ב-3% מ-65 שקל ל-67 שקל, מוקפץ ירקות התייקר ב-3% מ-61 ל-63 שקל, מחיר סלמון בעשבי תיבול עלה ב-4 שקלים מ-93 שקל ל-97 שקל, התייקרות של 4%, וסלט סביח התייקר בשקל מ-68 שקל ל-69 שקל - עליית מחיר של 1.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשקאות שהתייקרו ב-27%
במשקאות יש לעיתים התייקרויות דרמטיות יותר בתפריט של גרג: ג'ינג'ר חם נמכר ב-18 שקל וכעת מחירו קפץ ב-5 שקלים ל-23 שקל - התייקרות של 27%. התייקרות זהה קרתה גם ב"חליטת גן עדן".
תה בטעמים התייקר ב-16% מ-12 שקל ל-14 שקל. צ'אי מוצע ב-24 שקל במקום ב-23 שקל - התייקרות של 4%. סיידר תפוח התייקר מ-20 ל-23 שקל - התייקרות של 15%, וכך גם "משקה בריאות". מחירי משקה קינדר לוז ומשקה עוגיות עלו ב-3 שקלים מ-32 שקל ל-35 שקל - התייקרות של 9%. שוקו חם גדול התייקר בשקל מ-18 ל-19 שקל ושוקו פרלינים מ-22 שקל ל-23 שקל בגודל הגדול - אלה עליות מחיר של עד 5.5%.
לפי הרשת, יש פריטי מזון שרכיביהם השתנו לכן התייקרו. כך למשל, משקה פיסטוק התייקר ב-9% מ-32 שקל ל-35 שקל והשתנה בו רכיב: עד כה הוא היה מורכב מקרם פיסטוק, חלב חם, קצפת ושוקולד לוז קצפת ופירורי מקופלת. כעת במקום פירורי המקופלת הוא מעוטר בפירורי פיסטוק.
התייקרות שלישית תוך 3 שנים
מבדיקת תפריטי הרשת בשנים האחרונות עולה כי מאז 2021 הרשת ייקרה את רוב התפריט, לפעמים בעשרות אחוזים. בין היתר, לביבות ברוקולי נמכרו ב-2021 ב-38 שקל, ב-2023 ב-42 שקל וכעת יימכרו ב-45 שקל, התייקרות של 7% כרגע ושל 18% תוך 3 שנים.
טורטייה סביח נמכרה ב-2021 ב-49 שקל, ב-2023 היא נמכרה ב-56 שקל ומחירה עלה ל-57 שקל, וכך גם שווארמה טבעונית. מדובר בעליית מחיר של 8 שקלים, שהיא התייקרות של 16% תוך 3 שנים.
ב-2021 פיצה עלתה 48 שקל, ב-2023 - 57 שקל, ועכשיו מחירה ישתנה ב-3.5% ל-59 שקל. מדובר בעליית מחיר של 11 שקל והתייקרות של כ-19% ב-3 שנים.
פאד תאי סלמון שנמכר ב-2021 ב-72 שקל התייקר ל-76 שקל ב-2023 - וכעת יימכר ב-78 שקל למנה: התייקרות של 8% תוך 3 שנים.
שקשוקה נמכרה ב-2021 ב-54 שקל, מחירה עלה ל-61 שקל וכעת היא תימכר ב-63 שקל - התייקרות של 17%.
יש גם לא מעט פריטים בתפריט שלא התייקרו השנה כמו דיל קפה ומאפה שנמכר ב-24 שקל ב-2021, מחירו עלה ל-28 שקל ב-2022 ונשאר זהה. גם כריך טונה וכן משקאות הקפה לא התייקרו.
"ארוחת בוקר - זאת בעצם עסקית"
בגרג מעזים להרחיב את קטגוריית ארוחות הבוקר עם מנות כמו וופל נורבגי ב-69 שקל ובוקר יווני ב-63 שקל, בניגוד למגמה בענף מאז הקורונה של קיצוץ וכרסום בארוחות הבוקר ובשעות ההגשה שלהן. "כולם קיצרו בשעות ארוחות הבוקר, לנו זה חשוב בצורה בלתי רגילה שהמטבח והפס יהיו ערוכים כל היום להגשת ארוחות בוקר", מסביר גלעד אלמוג, מבעלי גרג. "עבורנו ארוחות הבוקר של גרג הן שם דבר".
למה רשתות ובתי קפה מתקשים כל כך עם ארוחת הבוקר?
"כי ארוחת בוקר זאת בעצם עסקית. אם את מזמינה שתי עסקיות שכוללות כל אחת שתי מנות ושתייה חמה ושתייה קרה זה מגיע ל-200-180 שקל. זאת עסקית. וזה פחות משתלם למקומות".
"ערכנו שינויים שגרמו להעלאת מחירים, אבל עלינו ברמה. טסנו לשמיים"
יאיר מלכה, מייסד הרשת, אמר ל-ynet: "ארוחת הבוקר הזוגית התייקרה אבל עלינו ברמה, טסנו לשמיים. הבסט סלר שלנו זה ארוחת בוקר, חוויה שאת הולכת איתה כל היום. יש לנו היום ארוחות של כמה ארצות. בזוגית יש לנו מטבלים מיוחדים, וכן, ערכנו שינויים שגרמו להעלאת מחירים. אנשים יכולים לקחת ארוחת בוקר יחיד ואז הם לוקחים עוד חביתה ויש להם ארוחת בוקר לשניים. אפשר לחלוק. ארוחת בוקר זוגית יכולה להספיק גם לארבעה.
"שימי לב ששנה לא העלנו מחירים. גם עכשיו לא העלינו מחירים ברוב הפריטים. בממוצע התפריט עלה אולי ב-2%-3%. שכר העובדים עלה, השכירויות עלו, הכל עלה. אנחנו לא בעדכון מחירים אלא אנחנו במלחמה, המשק עובר תהליך. אנחנו מחפשים להישאר במחירים שהיינו בהם".
אנשים מגיעים לבתי קפה?
"בטח. הקניונים עובדים חזק, לא מקומות כמו ממילא איפה שיש תיירים, אבל בין הצפון הקרוב לדרום הקרוב. גם בכרמיאל ובקריות יש עבודה מצוינת. סניף אופקים עובד פי 1.5 מהרגיל בגלל מילואימניקים. אנשים באים, בתי הקפה מלאים, המחזורים מאוד יפים. אנשים מוצאים נחמה בבתי קפה. זאת חוויה ובילוי".
יש מספיק עובדים?
"לא. יש הרבה עובדים במילואים, קשה למצוא עובדים, את צריכה לשלם לעובדים על שעות נוספות ואת גם לא רוצה להתיש עובדים ולגרום להם לעבוד מ-8:00 עד 20:00, אבל לא צמצמנו שעות עבודה של הסניפים".
"בבית קפה תוציאי 150 שקל, במסעדה 400 שקל"
בתפריט של גרג יש כרגע הרבה יותר מנות עיקריות, שהיקרה בהן מתומחרת ב-93 שקל (פילה דניס). התוספות האלה מעלות את ממוצע המחירים בתפריט. מלכה טוען: "אין להשוות בין הוצאה על בית קפה להוצאה על מסעדה. כמה כבר עולה קפה וסלט? גם פסטות ודגים אפשר לחלוק. אנחנו שמים דגש על אוכל, ואוכל איכותי. ועכשיו יש לנו מנות ברמה עוד יותר גבוהה. גם המתחרים שלנו ככה. יש לנו מילפיי אמיתי, מסקרפונה, פיצה בוראטה, סלמון בקארי, ממש מסעדה. וזה משתלם לצרכנים כי בבית קפה את יוצאת ב-200-150 שקל ולא ב-400 שקל כמו מסעדה. זה חלק מהעניין".
גרג היא, כאמור, הרשת השנייה בגודלה בארץ עם 85 סניפים לגרג ו-34 סניפים לביגה. יש לה גם סניפים ייחודיים כמו גרג קיטשן ומאמא גרג. "עלינו רמה כי הפכנו את הצוות למקצועי יותר. באנו עם תפריט חדש. שפים שיושבים ועושים. השינוי הוא בכל התפריט, בפרזנטציה, בנראות. ארוחת הבוקר השתנתה. אנחנו גם מתמודדים על המכרז בנתב"ג ובקרוב נפתח בכל סניף גם מעדנייה. תוכלי לקנות הביתה מאפים, פסטות, סלטים, עוגות ועוגיות. זה כבר התחיל ב-5-4 סניפים".