הבנק הפדרלי שולח רמזים עבים בתקופה האחרונה כי הוא צפוי להוריד את הריבית בארצות הברית בעתיד הקרוב, אולי אפילו הקרוב מאוד. בהופעות פומביות שערכו פקידי הבנק, כולל יושב הראש ג'רום פאוול, שדיבר בדיון בקונגרס, הם דיברו על שינוי קו המחשבה בנוגע לאינפלציה ונכונות לשנות את מדיניות אי הורדת הריבית.
השינוי אצל פקידי הבנק המרכזי לא הגיע משום מקום. הפרסום בשבוע שעבר על ההאטה המשמעותית בקצב האינפלציה השנתי ל-3%, ירידה שלישית ברציפות, מהווה סוג של בטוחה עבורם שהורדת הריבית לא תסחרר את המשק. לצד זה גם שוק העבודה בארה"ב התרכך.
1 צפייה בגלריה
יו"ר הפד ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
(גטי)
יש לציין כי פקידי הבנק הפדרלי לא הבהירו מתי ובאיזה שיעור הם יורידו את הריבית, שעומדת כעת על 5.5%. למעשה, הפד לא ביצע שינוי בשיעור הריבית בשבע ההחלטות האחרונות שלו.
הצפי מצד האנליסטים הוא שהציבור האמריקני יראה הורדה ראשונה בספטמבר, כאשר ההערכה היא כי בהחלטה הקרובה ב-31 ביולי הבנק המרכזי ישאיר שוב את הריבית על שיעור של 5.5%.
נשיא הבנק המרכזי של שירגו, אוסטין גולסבי, אמר ל"פייננשל טיימס" כי "זה היה שבוע. אני בהחלט מרגיש טוב יותר. אבל זה לא רק השבוע, אלא הנתונים של החודשיים-שלושה האחרונים, שמצביעים על מה שצפוי לנו בהמשך שנת 2023, כלומר ירידה מהירה ומשמעותית באינפלציה".
עוד אמר גולסבי כי הירידה באינפלציה פירושה שהריבית הנוכחית מגבילה יותר את המשק: "חיכינו הרבה זמן שזה ישתנה. אתה רוצה להגביל כל כך רק כשאתה צריך. אם אתה לא צריך, לדעתי זה הזמן שבו מתאים לחזור ליציבה מנורמלת יותר".

מחר יפורסם מדד המחירים לצרכן בישראל

כמו בארה"ב, גם בישראל העיניים נשואות למדד המחירים לצרכן, שיפורסם מחר (שני, 18:00) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אחרי שצפו בשבועות האחרונים כי האינפלציה תחרוג מהיעד שקבעה הממשלה מכיוון שהתחזיות דיברו על עלייה של בין 0.5% ל-0.6% במדד של חודש יוני, בתי ההשקעות מיתנו את תחזית האינפלציה.
הצפי כעת הוא שהיא תעלה בין 0.1% ל-0.3%, מה שאומר שהקצב השנתי אמנם יעלה, אבל יהיה עדיין בטווח היעד (1%-3%).
יחד עם זאת, מציינים הפרשנים כי לאחרונה היו הפתעות במדד לעומת התחזיות, לשני הכיוונים, בשל הקשיים למדוד במדויק ענפים שונים בעת המלחמה ובעקבות השבתת חלק מהמשק, בעיקר בגבול הצפון, והשפעת מצב זה על המחירים.