עליה נרשמה במספר הנרשמים החדשים כדורשי עבודה בחודש ספטמבר, מ-26.6 אלף באוגוסט ל-35.4 אלף בספטמבר. מדובר בעליה של כתשעת אלפי דורשי עבודה חדשים, אולם בשירות התעסוקה שפרסם הבוקר (ג') את הנתונים מציינים כי זאת תופעה אופיינית בחודש ספטמבר, לאחר חופשת הקיץ.
מהנתונים של שירות התעסוקה עולה עם זאת, כי במהלך חודש ספטמבר ירד מספר דורשי העבודה ב-1.2% ועמד על 183.6 אלף נשים וגברים. בניכוי עונתיות, כיוון שהשנה לא היו חגים בחודש ספטמבר, הירידה אף משמעותית יותר ועמדה על 3.1% - מ-182.4 אלף ל-176.7 אלף דורשי עבודה.
3 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
עליות בדורשי העבודה בטייבה ופרדס חנה. לשכת התעסוקה
(צילום: קובי קואנקס)
בבחינת המגמות לפי ערים, עולה מהדוח כי חרף הירידה הכללית בכל זאת נרשמו עליות בדורשי העבודה בכמחצית מהערים. העליות הבולטות ביותר נרשמו בטייבה (8.9%) ובפרדס חנה (7.5%). לעומת זאת בערים החרדיות נרשמו ירידות משמעותיות. הירידה הבולטת ביותר נרשמה בבני ברק (27%-) ובמודיעין עלית (26.7%-) וזאת כתוצאה מחזרת מפוטרי הקיץ לעבודה.
בניגוד לחודש הקודם, הירידה במספר דורשי העבודה שנרשמה בחודש ספטמבר הייתה רק בקרב תובעי האבטלה אשר מספרם ירד בחודש ספטמבר מ-135.5 ל- 132 אלף. לעומת זאת, מספר תובעי הבטחת ההכנסה שמר על יציבות, ועמד על 45.8 אלף – הנתון הנמוך ביותר מזה כ-30 שנה.
במהלך חודש ספטמבר עמד היחס שבין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות על 1.3 (מנוכה עונתיות), דהיינו על כל 100 משרות פנויות התמודדו 130 דורשי עבודה. מאז נובמבר 2023 נרשמת מגמת שיפור די עקבית ביחס שבין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות – מ-3.33 בנובמבר ל-1.3, כאמור, בספטמבר.

השפעות המלחמה על יהודים שאינם חרדים

הירידה במספר דורשי העבודה ניכרה בשלוש קבוצות הגיל אך בעצימות משתנה במידת מה. כתוצאה, השתנה קלות התמהיל הגילאי של דורשי העבודה, גם אם נותר די דומה לזה שנרשם בחודש שעבר – 28.4% היוו הצעירים, כ-42% היוותה קבוצת הביניים (35-54) ו-29.7% היוו המבוגרים (מעל 55). גם בהשוואה לספטמבר אשתקד ניכרת יציבות.
אף כי מדובר בשיעור גבוה מזה שנרשם ברוב החודשים בשנת 2024 בכל זאת בספטמבר נרשמה לראשונה מזה חודשים מגמת ירידה בשיעור הנשים מכלל דורשי העבודה והיא עמדה בספטמבר על 56.6%, לעומת 57.2% באוגוסט.
עם בוא ספטמבר וחזרת מפוטרי הקיץ לעבודה, נרשמה ירידה משמעותית מאוד בשיעור החרדים מכלל דורשי העבודה – מ-9.4% באוגוסט ל-8.1% בספטמבר. עדיין גבוה מאוד משיעורם ביוני (6.5%) אך נמוך משיעורם ביולי (8.5%) ובאוגוסט (9.4%). ירידה זו באה אגב עלייה בשיעור היהודים שאינם חרדים, שעלה בספטמבר מ-62.6% ל-64.1%. נתון זה לצד המשך ירידה בשיעור הערבים בקרב דורשי העבודה, שעמד על 27.8%, חושף שוב כיצד השפעות המלחמה ניכרות יותר, ובאופן משמעותי, על קבוצת היהודים שאינם חרדים.
3 צפייה בגלריה
סיור בואדי עארה 16
סיור בואדי עארה 16
שיעור דורשי העבודה עומד על 6.9%. אום אל פחם
(צילום: אורי דוידוביץ')
בחינה השוואתית של מספר דורשי העבודה בהתפלגות לפי משלחי יד בחודש ספטמבר למול מספרם בחודש יולי, מלמדת כי ב-36 מבין 47 משלחי היד נרשמה ירידה ממוצעת של 7.78% לעומת 11 משלחי יד בהם נרשמה עלייה ממוצעת של 2.94%. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בקרב עובדי ספורט (24.2%-) אשר רשמו עליות בחודשים הקודמים נוכח פיטורי הקיץ, כאשר העליות המשמעותיות ביותר נרשמו במשלחי היד מעולם הרפואה ושירותי הבריאות – רופאים (7.1%+) ואחיות ומיילדות מוסמכות (6.8%+).

"פיטורי הקיץ היא תופעה הראויה לכל גינוי"

את ראש הרשימה של דורשי העבודה הובילו אום אל פחם ורהט עם שיעור דורשי עבודה של 6.9% בכל אחת מהן. באום אל פחם נרשמה ירידה של 0.2% ואילו ברהט עלייה של 0.1%.
מרביתן המוחלטת של 15 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן ערים מהפריפריה - 4 מתוך 5 הראשונות הן ערים ערביות או מעורבות. ככלל, נרשמה ירידה ממוצעת של 1.8% בכלל הערים בעלות למעלה מ-40 אלף תושבים, אולם במחצית מהן נרשמו דווקא עליות – הבולטות שבהן נרשמו בטייבה (8.9%), פרדס חנה כרכור (7.5%) וקריית מוצקין (6.6%). מנגד, הערים בהן נרשמו הירידות המשמעותיות ביותר היו ערים חרדיות, העיקריות הן בני ברק (27%-), מודיעין עילית (26.7%-) ואלעד (23.8%-), וזאת כאמור כתוצאה מחזרת מפוטרי הקיץ לעבודה.
3 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, אמר: "הירידה הכללית במספר דורשי העבודה מלמדת על חוסנו של שוק העבודה הישראלי המצליח לרשום התאוששות עקבית למרות 12 חודשים לחימה. עם זאת, מספר הנרשמים החדשים שעלה החודש מזכיר לנו שהמלחמה עדיין כאן, השפעותיה ניכרות ועלולות להתגבר.
"זאת בפרט שחלק ניכר מהירידה במספר דורשי העבודה מקורה בחזרת מפוטרי הקיץ לעבודה, אשר מעבר להיותה תופעה הראויה לכל גינוי וכולי תקווה שתיפסק בשנים הבאות, היא גם עשויה לטשטש את השפעותיה של המלחמה על שוק העבודה".