בשיתוף אתר "המקצוענים"
ונטה (או בשמה הגנרי 'שואב אוויר') היא מכשיר שתפקידו, ממש כמו שמו, הוא לשאוב את האוויר בחדר. ונטה אינה אחראית על הכנסה של אוויר, ולכן אם אתם מתקינים ונטה, עליכם גם לדאוג למקור לכניסת אוויר בחלל זה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היא לרוב מותקנת בבתים בהם יש חלל עם אוויר לח (חדרי רחצה, ארונות בגדים ועליות גג) או בחלל עם ריחות לא נעימים (חדרי שירותים או חדרי מטבח).
בכתבה זו לא נרחיב על מה חשוב לדעת כדי לבחור את הוונטה המתאימה, אלא נתמקד בהכנות שיש לבצע לפני ההתקנה ועל מהלך ההתקנה עצמה.
אם טרם בחרתם ונטה, תוכלו לקרוא מדריך זה תחילה.

מהן ההכנות הנדרשות לפני התקנת ונטה?

לפני התקנת ונטה יש לוודא שיש בקרבתה אפשרות חיבור לחשמל ופתח לסילוק האוויר שנשאב. בחלק מדירות הקבלן החדשות ישנה הכנה לוונטה (מעין ריבוע על הקיר או בתקרה המחובר לצינור שרשורי או לפתח חיצוני באותו החדר).
במקרה זה, ההתקנה תהיה קלה ומהירה ותימשך לא יותר משעה. אם אין לכם הכנה, תצטרכו לדאוג לה, בהתאם לתנאי השטח בחדר בו היא מותקנת.
ונטה על חלון: אם בחדר שבו אמורה להיות מותקנת הוונטה יש חלון חיצוני, לרוב התקנת הוונטה בו תהיה אידיאלית.
לשם כך, יש צורך בתכנון מראש של החלון כך שיהיה בו חור שיתאים לגודל הוונטה. אחרת, יש צורך בפירוק החלון ושליחתו לזגג לצורך ביצוע ההתאמות.
שימו לב, שלא תמיד ניתן לבצע זאת בשל קושי בפירוק החלון או בשל העובדה שהזכוכית של החלון דקה מדי. במצב זה, סביר להניח שתצטרכו להתקין את הוונטה על הקיר החיצוני (מעל לחלון, לרוב).
מומלץ מאוד שהוונטה תמוקם מול הדלת של אותו החדר. למשל, בחדר שירותים שבו חלון חיצוני, כשהדלת ממוקמת ממול, יש כניסת אוויר ושאיבת אוויר ממול, מה שנחשב למיקום אידיאלי.
ונטה על קיר חיצוני: כאמור, אם אין חלון חיצוני או שלא ניתן להתקין את הוונטה על גבי החלון, הרי שיהיה צורך להתקין אותה על קיר חיצוני. לשם כך, יהיה צורך להזמין בעל מקצוע העוסק בקידוחי בטון, שכן קירות חיצוניים עשויים מבטון.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מיהם בעלי המקצוע הנדרשים להתקנת ונטה?

כאמור, תלוי בתנאי השטח. בכל מקרה, חשמלאי הוא בעל המקצוע ההכרחי לביצוע ההתקנה בפועל, וחשוב שהוא יגיע לשטח לפני שאתם בכלל בוחרים את סוג הוונטה ואת המיקום שלה.
חשוב להתייעץ איתו בשלב המקדים כדי למנוע טעויות שיעלו ביוקר ויגררו פשרות מיותרות.
הוא זה שינחה אתכם לגבי המיקום, עוצמת הוונטה הנדרשת וההכנות שיש לבצע לפני ההתקנה עצמה. אם יש צורך בביצוע התאמות בחלון, הרי שתידרשו גם לזגג.
אם יש צורך בתוספת של שקע חשמלאי, מן הסתם החשמלאי יצטרך לבצע זאת לפני ההתקנה. אם יש צורך בקידוח בקיר בטון, הרי שתצטרכו להזמין בנוסף גם בעל מקצוע המיומן בקידוח בבטון ואשר מחזיק במכשור המתאים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה אמורה לעלות התקנת ונטה ומה משפיע על המחיר?

התקנה סטנדרטית: אם יש לכם את ההכנה המתאימה ויש צורך בהתקנה בפועל בלבד, המחיר יעלה בין 250 ל-450, בהתאם למורכבות הגישה אליה. מחיר זה כולל את ההתקנה ואת החיבור לחשמל. ההתקנה הבסיסית כוללת חיבור של הוונטה אל מפסק התאורה, כך שבכל פעם שתדליקו את האור בחדר גם הוונטה תתחיל לפעול. תוסיפו לכך את עלות הוונטה (ונטה סטנדרטית תעלה בין 200 ל-600 שקל בממוצע), והרי לכם תוספת משמעותית לאיכות החיים שלכם שתעלה כמה מאות שקלים (ועד ל-1,000 שקל).
תוספת של מתג נפרד וייעודי לוונטה: אם תרצו שהוונטה תפעל ללא קשר לתאורה באותו החדר, יהיה צורך בהוספה של מתג נפרד.
זהו יתרון משמעותי אם הוונטה מיועדת להיות מופעלת בחללים שתרצו שיישארו חשוכים (ארון בגדים, למשל). ולהיפך, אם אתם מעוניינים רק להשתמש בתאורה, במצב שבו אין שום לחות בחדר, תחסכו בחשמל ותמנעו מעצמכם את הרעש המיותר שנלווה לפעולת הוונטה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תוספת של מתג נפרד תייקר את ההתקנה בעוד כ-150 שקל בממוצע, כך שהיא תעלה בין 400 ל-600 שקל בחישוב כולל.
התקנה של ונטה על קיר חיצוני: פעולה זו, כאמור, מצריכה קידוח לפני ההתקנה. המחיר יושפע מגודל הוונטה בעיקר, שכן הוא זה שיקבע מה אמור להיות גודל הקידוח. התקנה זו תעלה בין 700 ל-1,000 שקל.
תוספת של צינור שרשורי: כאן, היעדר הכנה על-ידי הקבלן המבצע תעלה לכם הרבה יותר. ככל שהחדר רחוק יותר מקיר חיצוני, כך תידרש הכנה מורכבת יותר.
בנוסף, יהיה צורך בוונטה עוצמתית יותר שתאפשר את דחיפת האוויר לאורכו של כל הצינור, עד להגעתו לפתח היציאה של הבית.
המחיר מחושב לפי כל מטר אורך של חציבה (כ-250 שקל למטר). אם תרצו גם תוספת של גבס לצורך הסתרת הצינור השרשורי (בקיר או בתקרה), תידרשו לעוד תוספת מחיר.
פורסם לראשונה: 17:08, 13.02.23