שבועיים וחצי למלחמת חרבות ברזל ואתרי הבנייה בישראל טרם חזרו לפעילות מלאה. בשבוע שעבר דרשו הקבלנים לחזור לפעילות וגם במשרד הבינוי והשיכון תמכו בדרישה זו, כדי להניע את גלגלי המשק. עם זאת, חלק מהרשויות המקומיות עומדות עדיין בדרישתן להקפאת האתרים. הטיעון המרכזי של הרשויות המקומיות מתבסס על שמירה על שלום הציבור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ טוענים כי בימים האחרונים חזרו רוב ראשי הערים במרכז הארץ מהחלטתם למנוע עבודה באתרי בנייה בערים, למעט במספר ערים, מה שהוביל את הקבלנים כעת לפנות לבית המשפט. על פי העתירה, מדובר ברמת גן, גבעתיים ובת ים. את העתירה הגישו הקבלנים יחד עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה של ההתאחדות וההסתדרות הכללית, וחברת הבנייה דניס סיבוס. העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ובמסגרתה דורשים הקבלנים לאפשר מיידית את החזרה המלאה לבנייה בכל מקום בו ניתן לעשות זאת על פי הוראות פיקוד העורף. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אלדד כורש, שותף במשרד עורכי הדין פישר (FBC & Co.)
נציגי ענף הבנייה והתשתיות מציינים כי: "לפי לסעיף 9ד לחוק ההתגוננות האזרחית, הסמכות לתת הוראות לעניין מצב מיוחד בעורף ובכלל זה, לאסור או להגביל פעילויות, נתונה אך ורק ל'רמטכ"ל, סגנו, ראש אגף המטה הכלל בצה"ל, ראש הג"א, או קצין בצבא הגנה לישראל שדרגתו אלוף המשמש בתפקיד אלוף פיקוד'. רשויות מקומיות ו/או ראשיהן אינם נכללים בסעיף הנ"ל".
הקבלנים מזהירים כי המשך מניעת הבנייה בערים יביא ל"נזק בלתי הפיך בהיקף אסטרונומי לקבלנים, שעלול להוביל לקריסת חברות שמעסיקות עשרות אלפי ישראלים, נזק למאות אלפי לקוחות וכתוצאה מכך לפגיעה היקפית במשק, בשל סיכון המערכת הפיננסית שהעמידה אשראי בהיקף עצום לענף הבנייה והתשתיות".
עוד נכתב בעתירה כי קבלני ישראל כואבים יחד עם כלל מדינת ישראל את אירועי מתקפת הפתע, מחזקים את כוחות הבטחון, משתתפים בצערם הכבד של משפחות הנרצחים ומתפללים לשלום הפצועים והשבת החטופים לבתיהם. כמו כן, מדגישים העותרים - שמובן מאליו, כי המלחמה שפרצה מחייבת היערכות גם בעורף הישראלי ונקיטת פעולות דחופות לשם שמירה על ביטחון הציבור. "יחד עם זאת, באותה נשימה ואף ביתר שאת בימים קשים אלו חשובה קיומה של שגרה לצד מלחמה. קריטי לפעול לצמצום הפגיעה בכלכלת מדינת ישראל, התאגידים הפועלים בה ותושביה. חיזוק הכלכלה משמעו, בין היתר, חיזוק העורף וחוסנו", נכתב.