בשיתוף אתר "המקצוענים"
בשונה מארונות רגילים, הרי שאת ארונות המטבח מתקינים בגובה של כ-10 ס"מ מהרצפה. תחתיהם, ישנו חלל שאמור לאפשר לנו לעבוד על משטחי העבודה במטבח בנוחות.
איך? אם לא יהיה צוקל שמותקן מעט פנימה מקו הארונות, מאוד לא יהיה לנו נוח לבשל ולנקות, משום שכפות הרגליים שלנו ייתקלו בקו הארונות. לא פלא שבאנגלית קוראים לצוקל בתרגום חופשי "בעיטת בוהן" (toe kick).
אך לא רק מטעמי הנדסת אנוש הצוקל הוא אחד הדברים החשובים במטבח. למרות שהוא ממוקם בשוליים, ולרוב לא מתייחסים אליו יותר מדי בכובד ראש, למעשה הוא אלמנט מאוד חשוב במטבח. למעשה, הצוקל הוא שמסתיר את המרווח שבין הארונות, וחייב להיות אטום מפני חדירת מים ולכלוך אל מתחת לארונות המטבח.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המטבח, הוא פריט נגרות עצום שלא מחליפים מדי יום, וגם לא מזיזים על מנת לנקות בצורה יסודית. לכן, חשוב מאוד למנוע מראש אפשרות של חדירת לכלוך שמביא מזיקים אל החלל שאמור להיות אחד הסטריליים בבית. גם מניעת חדירות מים, תמנע התפתחות של עובש ורטיבות בארונות – מפגע תברואתי לכשעצמו.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לרוב, הצוקל מותקן כחלק מהקמת המטבח, אך ישנם מקרים בהם תצטרכו להזמין שירות זה בנפרד.
מתי? אם הוא נשבר או חטף מכות במהלך עבודה במטבח וניקיונות, אם החלפתם מדיח למכשיר אינטגרלי וזקוקים להתקנת דלת אינטגרלית וצוקל תואם או אם הוספתם ארונות מטבח במסגרת שדרוג דירת קבלן או במהלך חידוש מטבח או שיפוץ כללי של הבית.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם החומרים השונים מהם נהוג להתקין צוקל וכיצד לבחור את הסוג המתאים לכם?

צוקל העשוי מ-PVC: זהו הסוג הנפוץ ביותר והוא בעל יתרונות רבים. הוא זול יחסית, הוא סינתטי וניתן להזמין אותו בגוונים שונים והוא מאוד עמיד למגע עם מים וחומרי ניקוי. ואולם, כשמדובר בטעם אישי, הרי שלא כולם יתחברו למראה הסינתטי שלו, וזה למעשה חסרונו היחיד.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
צוקל עץ: מבחינה עיצובית, הרי שהוא מאוד אותנטי ומתאים למטבחי עץ בסגנון כפרי, וגם משדרג בצורה יפה מטבחים העשויים מחומרים אחרים. יש לו נוכחות דומיננטית, וניתן לצבוע אותו, כך שלמעשה הוא יכול להגיע כמעט בכל גוון עם צביעה איכותית בתנור.
החיסרון העיקרי שלו הוא שהוא מתאים למטבחים בהם יש רצפת פרקט. זאת, משום שממילא תצטרכו לנקות אותה בזהירות ועם מעט מים. ואל תשכחו, שכמו שאר הפריטים מעץ, הרי שגם מחירו גבוה יותר משאר האופציות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
צוקל פורמייקה: אמנם מטבחים רבים כיום כוללים חזיתות מפורמייקה, הנחשבת לאחד החומרים הנפוצים ביותר בשוק בתחום זה, אך כשמדובר בצוקל, לא בטוח שכדאי לבחור באפשרות הזו.
למרות היותה חומר מלאכותי, הרי שמדובר בשכבה מאוד דקה של פורמייקה שתחתיה שכבת סיבי עץ. במגע עם מים לאורך זמן, הרי שהדבר יגרום לריקבון של הצוקל.
פתרון זה יתאים גם הוא למטבחים בעלי רצפת פרקט, שממילא דורשת ניקוי זהיר יותר, עם מעט מים. לכן, גם מבחינה זו, הבחירה היא בהתאם לסוג הריצוף והרגלי הספונג'ה שלכם.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמו פאנל מרוצף - צוקל מקרמיקה: כאן מדובר בפאנל של ממש, שמשתלב עם הריצוף הקיים ומצניע את העובדה שמדובר בצוקל.
ניתן לבחור בפאנל התואם את הריצוף או בפאנל שונה לגמרי. קרמיקה מגיעה במגוון אינסופי של גוונים ומרקמים. היא נחשבת לחומר עמיד ביותר, שיכול לשרת אתכם במשך שנים ארוכות, גם אם תשתמשו בכמות גדולה של מים וחומרי ניקוי.
כדי ליהנות מהיתרונות של הקרמיקה, חשוב מאוד לדאוג להתקנה מקצועית שכוללת רובה אפוקסית בחיבור שבין הרצפה לצוקל.
זו רובה שנחשבת להרבה יותר גמישה ועמידה מרובה רגילה (רובה אקרילית), והיא תמנע את הצורך בחידוש רובה. בחרו ברצף מיומן, שכן החיסרון היחיד בעבודה עם חומר זה הוא הצורך בהתקנה מדויקת אל תחתית הארונות.

מהם ההבדלים בשיטות ההתקנה ומה עושים במקרה של תקלה שמצריכה פירוק?

ישנן שיטות רבות של התקנות צוקל, המשתנות בהתאם לסוג החומר שתבחרו. לכל אחת מהשיטות יש יתרונות וחסרונות.
בגדול, ככל שהצוקל קל יותר לפירוק, הוא יהיה פחות עמיד, וייתכן שתצטרכו לחזק אותו מדי פעם. מאידך, אם הצוקל מותקן בצורה עמידה יותר (קרמיקה, למשל), יהיה מורכב יותר לפרק אותו במקרה של תקלה שתחייב גישה של בעלי מקצוע אל מתחת לארונות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ואולם, גם פירוק ריצוף הוא דבר נפוץ במקרה של פיצוצי צנרת, כך שאין יותר מדי הבדל, וכל עוד שלד המטבח שלכם הותקן בצורה מקצועית, סביר להניח שלא תידרשו לפירוק.
בכל מקרה, מוטב להימנע מרגלי עץ מתחת לארונות המטבח, ולהעדיף צוקל מפלסטיק, הניתן לכוונון (כמו דלתות של מקררים). זאת, משום שכבר במהלך התקנת המטבח, יהיה צורך לפלס אותו. עם איכות הבנייה הירודה בישראל, הריצוף אינו לגמרי מפולס.
לכן, צוקל מפלסטיק, שנצמד ב'קליק' אל רגלי הארונות, הוא הפתרון הנפוץ והמומלץ ביותר. כל עוד הצוקל עשוי מחומר איכותי, הסיכוי שהוא יישרט או יקבל 'מכות', נמוך יותר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה אמור לעלות כתוסף התקנה נפרד מהקמת המטבח?

קשה לחשב את עלות התקנת הצוקל המתבצעת במסגרת התקנת מטבח כוללת. זו, מגולמת במחיר הגלובאלי, ואינה מצריכה הגעה מיוחדת לביתכם בנוסף. אם אתם זקוקים להחלפת צוקל שהתבלה, או שאתם מחדשים מטבח, מוסיפים ארונות או מחליפים את הצוקל הקיים מכל סיבה שהיא, הרי שהמחיר משתנה בהתאם לסוג החומר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עבור הסוג הזול והנפוץ ביותר (PVC), המחיר יהיה בין 700 ל-1,000 שקל, עבור מטבח סטנדרטי. אם דרוש צוקל באורך של יותר מ-4 מטר רץ, המחיר יהיה גבוה יותר. עבור צוקל עץ או עבור צוקל מקרמיקה, המחיר יהיה גבוה יותר, ויכול להתייקר בכמה מאות שקלים