בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב גזר לאחרונה קנס של 500 שקל בלבד בחמישה תשלומים על בן 80 שהשתלט על מבנה ברחוב פרישמן בעיר וחי בו במשך כחמש שנים. השופטת מירי הרט-ריץ קבעה שנוכח גילו המתקדם ונסיבותיו חייו הקשות מוצדק לסטות לטובתו באופן ניכר ממתחם הענישה.
על פי כתב האישום עשה הקשיש שימוש אסור לצורכי מגורים במבנה ללא היתר בשטח 14 מ"ר, המצוי בקומת מרתף של בניין לפחות משנת 2019. סנגורו טען שהוא גר שם מזה יובל שנים אך גרסתו לא התקבלה. במאי האחרון הוא הורשע בשימוש אסור ללא היתר לפי חוק התכנון הבנייה, והדיון עבר לשאלת העונש.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב, גילו של הנאשם ויתר נסיבות חייו המורכבות – כמו היותו בעל חובות בהוצאה לפועל והתקיימותו מקצבת זקנה זעומה מביטוח לאומי – צריכים להיזקף לטובתו בעניין הקנס שיושת עליו. עם זאת לדבריה, הנסיבות לא מצדיקות את המשך ביצוע העבירה תוך הימנעות מהריסת המבנה.
מנגד טען הסניגור כי הנאשם גרוש, אב לילדים וסב לנכדים שאין ברשותו מקום מגורים חלופי, והוא לא מעוניין להיות נטל עליהם בערוב ימיו. לשיטתו, טעמים אלה מצדיקים להימנע מצווי הפסקת שימוש והריסה לנכס. בתוך כך סיפר הסניגור, בניסיונו לבטל את גזירת הפינוי וההריסה, כי הנאשם היה בעברו אלוף ישראל באגרוף, שירת בצה"ל והשתתף במלחמות ישראל.
השופטת הרט-ריץ קיבלה את עמדת המאשימה שלפיה נתוני הנאשם משפיעים על גובה הקנס שיוטל עליו בלבד, ולא על סוגיית הפסקת השימוש והריסת המבנה.
עו"ד מאור גרצנשטייןעו"ד מאור גרצנשטיין
"הימנעות ממתן צווים משמעותה הותרת הבנייה האסורה על כנה מכאן ועד עולם ומתן היתר לנאשם לעשות שימוש אסור בנכס עד יומו האחרון", כתבה. "זאת, תוך התעלמות ברורה מכך שהנאשם, שחטא בהשתלטות על שטח, ייצא נשכר ממעשיו ולא ייתן על כך את הדין. לכך לא ניתן להיעתר".
לצד זאת צוין בגזר הדין כי נוכח גילו המבוגר של הנאשם, תנאי מגוריו הלא פשוטים בנכס כעולה מהתמונות שהוצגו בהליך והתקיימותו מקצבת זקנה – הרי שקיימת הצדקה לסטות לטובתו באופן ניכר ממתחם הענישה, העומד על מינימום של 8,000 שקל קנס בגין המגורים הממושכים הבלתי חוקיים.
בהתאם גזרה עליו השופטת קנס בסך 500 שקל בלבד, שישולם בחמישה תשלומים שווים החל מאוקטובר הקרוב. הוא נדרש לחתום על התחייבות בסך 2,000 שקל להימנע מביצוע עבירה דומה לפי חוק התכנון והבנייה עד ליולי 2027.
בסוגיית הפסקת השימוש וההריסה ציינה השופטת שאם הדבר היה תלוי בה, היא הייתה דוחה את ביצוע הצווים עד לאחר מותו של הנאשם, אלא שהמצב החוקי כיום אינו מאפשר לה לעשות זאת. בנסיבות אלה נקבע שהפסקת השימוש בנכס, הריסתו והתאמתו להיתר הבנייה, ייעשו לכל המאוחר עד ליולי 2025.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד אלי ציטרון • ב"כ הנאשם: עו"ד עידו ואראס • עו"ד מאור גרצנשטיין עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין