ביום שלישי בשבוע הבא, 27.2, יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, לאחר שנדחו בשל המלחמה. הבחירות לא יתקיימו בכל הרשויות כרגיל, שכן ישנם יישובים שפונו, ובמקביל הן ייערכו השנה גם באמצעות קלפיות שיוצבו בשטחי רצועת עזה, כדי לאפשר לחיילים ולמילואימניקים להצביע.
יום הבחירות נקבע כיום שבתון בתחומן של אותן רשויות ומועצות שהבחירות נערכות בהן. מי זכאי לא לעבוד ביום הזה ומה הגמול המגיע למי שעובד ביום הבחירות? גיבשנו מדריך בסיוע עו"ד לימור ארגוב-שנהב, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן ושות', ועו"ד נועה מוזס ממחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין ליפּא מאיר ושות'.
1 צפייה בגלריה
דרוזים מוחים ב מג'דל שמס נגד הבחירות המוניציפליות
דרוזים מוחים ב מג'דל שמס נגד הבחירות המוניציפליות
בחירות מוניציפליות (ארכיון)
(צילום: רויטרס)
מי ייהנה מיום שבתון בבחירות המקומיות? עובד שמקום עבודתו ו/או מקום מגוריו לפי מרשם האוכלוסין נמצא בתחום רשות מקומית שבה נערכות בחירות, זכאי ליום שבתון ביום הבחירות לרשויות המקומיות. עם זאת, מציינת עו"ד מוזס, "עובדים המועסקים בשירותי תחבורה ובשירותים ציבוריים חיוניים ממשיכים לעבוד כסדרם ואינם זכאים ליום שבתון ביום הבחירות".
אורך יום השבתון נקבע בהתאם לשעות פתיחת הקלפיות – 7:00 עד 22:00 (וברשות מקומית שמספר המצביעים בה אינו עולה על 350 רק עד 20:00). לפיכך, עובדים המועסקים ביום זה בשעות שאינן בתחום השעות האמור, לא יהיו זכאים ליום שבתון. כמו כן, יום השבתון חל רק ביום הבחירות הראשון, ולא בסבב השני (ככל שיתקיים).
האם אני זכאי לתשלום בגין יום השבתון? האם ינוכה לי יום חופש? לא כל עובד שזכאי ליום שבתון בהכרח גם זכאי לתשלום בגינו. רק עובד שעבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות (ימים קלנדריים ולא "ימי עבודה"), זכאי לתשלום בגין יום השבתון על אף היעדרותו.
התמורה שלה יהיה זכאי עובד, כאמור, היא השכר הרגיל שהיה מקבל אילו עבד באותו היום, וזאת מבלי שינוכה לו יום חופש. כך, עובדים המשתכרים משכורת חודשית "גלובלית" יקבלו שכר חודשי מלא, מבלי שהמעסיק יחסיר משכרם את שעות היעדרותם ביום השבתון, ועובדים המשתכרים שכר שעתי/יומי יקבלו שכר בשווי יום עבודה, למרות שבפועל לא עבדו באותו היום.
לעומת זאת, עובד שלא מועסק בפרק הזמן הנדרש (14 ימים טרם יום הבחירות), לא יהיה זכאי לקבלת תשלום עבור יום השבתון, ואם ייעדר ממקום העבודה, ינוכה לו חופש בהתאם.
לדברי עו"ד מוזס, "עובד במשרה חלקית המועסק רק בחלק מימי השבוע, יהיה זכאי לתשלום עבור יום השבתון רק אם יום הבחירות נפל ביום שבו הוא אמור היה לעבוד".
האם עבודה ביום הבחירות אסורה? ממש לא. העבודה ביום הבחירות ו/או פתיחת בתי עסק שאינם שירותים חיוניים ביום זה מותרת. עם זאת, למעסיק אסור לכפות על עובד הזכאי ליום שבתון לעבוד ביום השבתון. כלומר, המעסיק יכול להציע לעובד לעבוד ביום זה, אך העובד רשאי לסרב.
עו"ד לימור ארגוב-שנהבעו"ד לימור ארגוב-שנהבצילום: יורם רשף
מה הגמול המגיע למי שעובד ביום הבחירות? לדברי עו"ד ארגוב-שנהב, "עובד שהועסק בהסכמתו ביום השבתון זכאי בהתאם להנחיות משרד העבודה ופסיקות בתי הדין לעבודה לשכר בשיעור 200% משכרו הרגיל, או לשכרו הרגיל בתוספת שעות חופשה תמורת שעות עבודתו בפועל. עובד שהועסק ביום הבחירות ושולם לו שכר בגובה 200% יהיה זכאי לתשלום זכויות סוציאליות עבור שעות העבודה הרגילות בלבד (ולא על התוספת)".
האם מי שעובד ביום הבחירות רשאי לצאת להצביע? בוודאי, גם מי שעובד ביום השבתון, בין שהוא מועסק בשירות ציבורי חיוני ובין שהוא עובד ביום השבתון מבחירה, יכול להצביע. מעסיק של עובד בעל זכות בחירה צריך לאפשר לעובד לממש את זכותו להגיע לקלפי.
האם ניתן לפטר עובד או לאיים עליו בפיטורים בשל הצבעתו? הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה 1988 מעניקות הגנה לעובד, בין היתר מחמת השקפת עולמו, גם כאשר זו באה לידי ביטוי באופן פומבי וכחלק מחופש הביטוי.
עו"ד נועה מוזסעו"ד נועה מוזסצילום: איה בן עזרי
חופש הביטוי רחב וכולל כל ביטוי, גם על ביטויים פוליטיים ובוודאי עמדות פוליטיות. כך, מסבירה עו"ד ארגוב-שנהב, "כל עובד, כאדם, זכאי להחזיק בהשקפת עולם כרצונו מבלי שיחשוש מפגיעה בפרנסתו בשל דעותיו ואמונותיו. לפיכך, כל עוד נשמרים כל כללי השיח הענייני במקום העבודה, ערכי כבוד הדדי וסובלנות וניתנת האפשרות לכל עובד להתבטא בהתאם לאמונתו ודעותיו לא ניתן לפטרו על בסיס היותו מחזיק בדעה פוליטית או בשל הצבעה למפלגה או מועמד מסוים".
האם גם עובדים שאינם בעלי זכות בחירה זכאים ליום שבתון? הזכות ליום השבתון חלה על עובדים שרשומים בפנקס הבוחרים של רשות מקומית או מועצה אזורית שהבחירות נערכות בה. עובדים זרים בענפי חקלאות, תעשייה, סיעוד, בניין מלונאות והסעדה לא יהיו זכאים ליום שבתון ויהיו זכאים לשכרם הרגיל ביום זה.