1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בקרית גת דחה לאחרונה גבר המרצה מאסר עולם בגין רצח אשתו, שביקש להיפגש עם בתו בין כותלי הכלא או לחלופין לקבל תמונות עדכניות שלה מדי תקופה. השופט בן שלו קבע שהבקשה חסרת בסיס.
בתביעה שהגיש ביולי 2020 הוא עתר באמצעות עו"ד דפנה יוליוס לקיים זמני שהות עם בתו בזמן ריצוי העונש. בית המשפט הבהיר לו שבעקבות הרצח שולל ממנו חוק הכשרות המשפטית את האפוטרופסות שלו על הילדה. לנוכח ההבהרה שינה התובע את מבוקשו ועתר לקיום מתווה שבמסגרתו הוא יוכל לקבל תמונה עדכנית של בתו מדי חצי שנה, או כל תקופה אחרת שתיקבע. הנתבעים – משרד הרווחה וכן דודתה של הילדה ובעלה המשמשים לה כמשפחת אומנה – התנגדו לבקשה.
עו"ד אלה שינפלד שייצגה את הדודים טענה שלא קיים בסיס משפטי לבקשה לנוכח העובדה שאפוטרופסות האב על הילדה נשללה מפאת הכרעת הדין המרשיעה שהפכה חלוטה. גם האפוטרופא לדין שמונתה לילדה לאחר הרצח, עו"ד עדי אלאלוף, התנגדה. לדבריה משמעות הבקשה הינה למעשה חיוב הורי האומנה לשמור על קשר ישיר עם הרוצח, ואין להיעתר לכך.
ב"כ היועמ"ש, עו"ד שיר יאיר דוד, הייתה אף היא בדעה שיש לדחות את הבקשה. לדבריה, שלילת האפוטרופסות משליכה לרעה אף על זכותו של האב לקבל תמונות של בתו. נציגת המדינה טענה שלכל היותר יש לבחון את בקשתו על רקע סעיף החוק המאפשר לבית המשפט לנקוט אמצעים לשם שמירה על ענייני הילדה. ואולם לדבריה, האב לא הוכיח שהעברת התמונות לידיו נדרשת לצורך שמירה על ענייניה של בתו, ולכן על התביעה להידחות.
השופט בן שלו כתב שהאב לא הצביע על מקור כלשהו המאפשר לו לכפות קשר עם בתו. הדברים אמורים גם ביחס לסוג הקשר באמצעות הורי האומנה וגם ביחס לטיבו, בדרך של משלוח תמונות.
בפסק הדין צוין שהוא הורשע "במעשה קשה וחמור מאין כמותו" שתוצאתו המשפטית היא שלילת האפוטרופסות על הילדה. הודגש שהאב גרם במו ידיו לניתוק הקשר עם ילדתו לאחר שרצח בדם קר את אימה בזמן שהבת הייתה בבית. יתרה מכך, הרשעתו הפכה חלוטה לאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורו על הכרעת הדין. בנסיבות אלה, הזיקה שבין התובע לבין בתו כאפוטרופוס טבעי עבורה – נותקה כליל.
השופט קיבל את עמדת המדינה שלפיה האב לא הניח תשתית משפטית לקבלת בקשתו בראי שמירת ענייניה של בתו. הוא אף הטיל ספק בטענתו שלפיה קבלת הבקשה לא תפגע בילדה או בשגרת יומה. לדברי השופט, הורי האומנה והילדה עברו משבר בעקבות מעשיו השפלים, והם נדרשים לתעצומות נפש בהתמודדותם היום יומית עם האירוע הטראומתי. בנסיבות אלה הוא דחה את התביעה ולמעשה גזר על הרוצח ניתוק מוחלט מבתו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד דפנה יוליוס • ב"כ נתבע 1: עו"ד שיר יאיר דוד • נתבעים 3-2: עו"ד אלה שינפלד • ynet הוא שותף באתר פסקדין