בזמן שרוב אוהדי כדורגל מישראל שהגיעו לקטאר לצפות במונדיאל לא מתלוננים יותר מדי על רמת המחירים במדינת המפרץ, יש לא מעט אוהדים ממדינות אחרות שסובלים מכך מאוד. המטבע המקומי, הריאל הקטארי, התחזק השנה בצורה משמעותית מהסיבה הפשוטה שהוא צמוד לדולר האמריקני, שרשם את קצב העלייה הגדול ביותר שלו מאז 2016.
הריאל הקטארי התחזק למשל בכמעט 9% לעומת הוון הדרום קוריאני, שנפגע מהיחלשות הייצוא מהמדינה ומבעייתיות בשוק הדיור המקומי, ב-17% מול הין היפני, כתוצאה משינויים במדיניות המוניטארית של יפן עם ארצות הברית, וכמעט ב-10% מול הפאונד הבריטי הודות למשברים הפוליטיים בבריטניה, וכמובן כל נושא המלחמה באוקראינה שמשפיע על כל העולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אוהדים זרים לובשים כאפייה כאפיות ב מונדיאל ב קטאר
אוהדים זרים לובשים כאפייה כאפיות ב מונדיאל ב קטאר
אוהדות דרום קוריאה
(צילום: AP)
"ההכנה להגעה למונדיאל הייתה מראש מכבידה מבחינה כלכלית", אמר לסוכנות הידיעות בלומברג, צ'ונג ג'ונגצ'אן, איש מכירות מוצרי אלקטרוניקה בן 32 מדרום קוריאה, שהחל כבר לפני שנה להתכונן לטיול. "עוד לפני שטסתי כבר הוצאתי שני מיליון וון (1,538 דולר) על כרטיסים למשחקי הנבחרת", סיפר ג'ונגצ'אן.
כידוע, אסור לשתות אלכוהול בקטאר, אך מבקרים יכולים לרכוש בקבוק באדווייזר (נותנת חסות רשמית של המונדיאל) באיזורים ייעודים לאוהדים תמורת כ-50 ריאל (13.6 דולר), כמעט פי 10 מהמחיר של אותו מוצר בדרום קוריאה.
עבור האוהדים היפנים המצב אפילו חמור יותר. "בקבוק מים קטן באצטדיונים עולה 400 יין (3 דולר), ובקבוק קוקה קולה 600 יין (4.4 דולר), זה נטל גדול", אמר קאזונורי טאקישימה (46), איש נדל"ן מטוקיו. הוא חשב לפני הטיול שריאל קטארי אחד יהיה שווה 30 ין (0.8 דולר), אבל גילה שמדובר יותר בכיוון של 40 ין לריאל (1.08 דולר), מה שייקר לו משמעותית את השהות במדינה בתקופת הטיול.


קטאר הייתה מודעת לעניין המחירים, וניסתה להטיב עם האוהדים בצורות שונות. כך למשל היא נלחמה בתופעת הספסרות כדי שהאוהדים לא ישלמו יותר כסף על מנת לראות את לאו מסי או כריסטיאנו רונאלדו, וכל נושא הלינה במדינה בזמן המונדיאל נערך באמצעות אתר אחד ייעודי ורשמי מטעם השלטון המקומי.
בנוסף, תחבורה ציבורית וכרטיסי סים לחיבור לאינטרנט הם ללא תשלום למבקרים שמחזיקים תעודה רשמית של תיירים שהגיעו במיוחד עבור הגביע העולמי (Hayya card). יחד עם זאת, כל האמצעים הללו לא הספיקו על מנת למזער את ההבדלים בין המטבעות השונים לריאל הקטארי.
בנוגע לניסיון של קטאר לאפשר מחירים הוגנים ללינה, ג'ונגצ'אן הדרום קוריאני מסביר שזה ללא ממש עזר כי "המלונות מסדירים את נושא התשלום שישה ימים לפני ההגעה, וגם אם הזמנתי את המקומות חודשיים מראש, המחיר שאשלם הוא לא לפי שערי החליפין שהיו באותו הזמן, אלא הנוכחיים, מה שהופך את העלות לגבוהה יותר בעקבות הזינוק במטבע המקומי".