השטיח האדום מוכן: דובר שגרירות ישראל בוושינגטון וסגן ראש אגף אמון במשרד הביטחון בריאיון
(צילום: נדב אבס)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת היום (רביעי) בישראל לביקור ראשון מאז שנבחר לתפקיד ובזמן שיש מחלוקות בין שתי המדינות, בעיקר בכל מה שקשור להסכם הגרעין עם איראן, על תהליך אחד ביידן יכול מאוד להיות שמח והוא ההתרחקות הישראלית מהקשרים הטכנולוגיים שלה עם היריבה הגדולה, סין.
על פי בלומברג, שנים שהאמריקאים עושים מאמץ על מנת להרחיק את תעשיית ההייטק הישראלית מסין. ואם בעבר המאמץ הזה הניב תוצאות חלקיות, כעת הדברים נראים הרבה יותר טוב עבור ארה"ב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
(צילום: Shutterstock)
כידוע, ישראל נחשבת לחממה לחברות סייבר, כאשר רבות מהן מאוישות על ידי יוצאי יחידות מודיעין צבאיות כאלה ואחרות. למעשה, כ-40% מההשקעות הגלובליות הפרטיות בסייבר מתבצעות כיום בישראל, לפי נתוני מנהל הסייבר הלאומי הישראלי. בנוסף, הרבה חברות הייטק זרות הקימו מרכזי מחקר ופיתוח בארץ.
עד 2018 סין מיצבה עצמה כשותפה חשובה לתעשיית ההייטק בישראל, שחיפשה הון וגישה לאחד השווקים הגדולים בעולם. משקיעים סינים השקיעו רק ב-2018 כ-424 מיליון דולר בסטארטפים ישראלים. גם ענקיות כמו עליבאבא ו-וואווי הקימו מרכזי מחקר בישראל.

אלא שמאז היחסים החמים התקררו. "סין עדיין מתעניינת מאוד בטכנולוגיות מערביות, אבל היא נתקלת בקשיים להיכנס לאירופה וארה"ב, אומר לבלומברג זונואה ז'אנג, שותף בכיר במכון האירופי ללימודי אסיה שנמצא בבריסל. "אז האפשרות היחידה הייתה ישראל". עליבאבא, למשל, כבר הספיקה לסגור בחודש שעבר את מרכז הפיתוח שלה בישראל.
יש כמה וכמה סיבות לריחוק שנוצר בין סין לישראל. קודם כל מגפת הקורונה, שהתפרצה בסין, גרמה לחששות של המערב בנוגע לטכנולוגיה הסינית והכוונות האמיתיות שלה. חברות ישראליות, שפעם קיבלו את המשקיעים הסינים בידיים פתוחות, מהססות עכשיו לעשות איתן עסקים בעקבות ההשלכות הפוליטיות הפוטנציאליות בשווקים אחרים.
השינוי במצב החל מאז שדונלד טראמפ עלה לשלטון בארה"ב והטיל סנקציות על וואווי וחברות סיניות אחרות, כשהוא נשען על בעלות הברית של ארה"ב כדי לחסום, בין השאר, יצוא של שבבים ותוכנות רגישות לסין. בנוסף, ארה"ב לחצה על ישראל לקיים בדיקה דרך הוועדה להשקעות זרות בארה"ב, שמעניקה לאנשיה סמכות לחסום או להציב תנאים בנוגע לעסקאות עם השלכות על הביטחון הלאומי. יש לציין כי ב-2019 ישראל החלה לעשות זאת, אבל רק עבור חברות בתחומי התשתיות והאנרגיה, כאשר תעשיית ההייטק נשארה בחוץ.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
ביידן. יכול להיות מרוצה
(צילום: EPA)
"היינו רוצים לראות את מערכת סינון ההשקעות של ישראל מתחזקת ומתרחבת, במיוחד בתחום ההייטק", אמר דובר שגרירות ארה"ב בישראל לפי הפרסום בבלומברג. "היינו כנים עם חברינו הישראלים בנוגע לסיכונים והאינטרסים המשותפים שלנו בביטחון הלאומי".