בשורה צרכנית בתחום הפיננסים. היום (חמישי) נכנס לתוקף חוק שירותי תשלום, אותו הובילה לאחרונה רשות ניירות ערך, שנועד כדי להגביר את התחרות בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי ובהמשך גם להוזיל עלויות ולשפר את השירות לצרכן.
החוק, שהוכן במשך זמן רב עד לאישורו בשל ניסיונות של גופים פיננסיים לעכבו, יאפשר כניסה לשוק של חברות תשלום, ובהן חברות פינטק, שיוכלו להציע ללקוחות ולבתי עסק שירותי תשלום שונים כמו למשל סליקה של פעולת תשלום, הנפקה של אמצעי תשלום, ניהול חשבון בדומה לחשבון עו"ש המנוהל בבנק, ניהול ארנק דיגיטלי שיאפשר קבלת שכר, ביצוע העברות ותשלומים, הנפקת אמצעי תשלום וסליקת פעולות תשלום בין בתי עסק ללקוחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה קריירה
אילוסטרציה קריירה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החוק אף מסדיר בנוסף חלופת תשלום חדשה - ייזום תשלומים, שתוכל להוות חלופה לאופן שבו לקוחות משלמים היום באינטרנט ובמסחר המקוון, ללא שימוש בכרטיס אשראי, תוך הפחתת החיכוך וייעול התהליך הקיים כיום בביצוע העברה בנקאית, ללא צורך בידיעה מראש של כל פרטי מקבל התשלום. כמו כן, יאפשר החוק לחברות שיקבלו רישיון למתן שירותי תשלום, להציע ללקוחותיהן המרה ואשראי אגב פעולת תשלום וריבית על הכסף שאותו הן שומרות עבורן.
בפועל, הרפורמה תאפשר לצרכן שליטה רבה יותר בכל המידע הנוגע לתשלומים שלו, נגישות רבה יותר להשוואה בין שירותי תשלום שונים, אפשרות בחירה בשירות המתאים ביותר עבורו וגם שיפור בשירותים המוצעים לו. רשות ניירות ערך, כרגולטור המאסדר של תחום שירותי התשלום החוץ-בנקאיים בישראל, היא שתצטרך להפעיל פיקוח על החברות בעלות הרישיון ולהמשך כניסה של שחקנים נוספים לשוק. זאת במטרה להגביר את התחרות במערכת הפיננסית.

"מהפכה צרכנית"

תחום שירותי התשלום הוא אחד מעמודי התווך של המערכת הפיננסית בישראל. עם זאת, התחום נשלט עד כה בבלעדיות על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, וזאת מבלי ששחקנים חדשים, שבכוחם להתחרות בגופים הקיימים ולהוביל לשיפור השירות ללקוח והוזלת העלויות לצרכן, יכלו להיכנס לתחום. זאת, בניגוד למגמה העולמית המצביעה על תחרות גוברת מצד חברות תשלומים חדשניות שמחוללות תחרות ומשנות את השווקים הפיננסיים המסורתיים.
יצוין שבשנתיים האחרונות משרד האוצר ורשות ני"ע קידמו את העבודה על החוק בצוות משותף עם בנק ישראל, משרד המשפטים, רשות התחרות ורשות שוק ההון, הכולל אסדרה רחבה ואחידה בשוק התשלומים, באופן המתאים להתפתחות הטכנולוגית בתחום, תוך הגברת התחרות בשוק התשלומים ושמירה והגנה על הלקוחות.
יו"ר רשות ני"ע, ספי זינגר, אמר כי "החוק מכניס לשלב פעולה את המהפכה הצרכנית בעולמות שעד היום נשלטו על ידי גופים דומיננטיים ספורים. חברות בעלות רישיון תשלומים יאפשרו לצרכנים עולם חדש ושלם של מידע ושירותי תשלום תחרותיים, שעד היום הצרכנים לא נחשפו אליו".
ענבל פולק, מנהלת מחלקת השקעות ברשות ני"ע, הוסיפה כי "החוק פותח את שוק התשלומים בישראל לתחרות ומאפשר לכל חברה שתקבל רישיון ותעמוד בתנאים הנדרשים להתחבר למערכות התשלום של המדינה. בהתאם לחוק זה, כל חברה שבוחרת להיות מתווכת בהעברת כספים בין משלם למקבל, צריכה לקבל מרשות ניירות ערך רישיון למתן שירותי תשלום".
ריאיון עם ד"ר איתמר כספי, בנק ישראל
(צילום: ירון ברנר)