החום בשיאו וגם תעריף החשמל עלה. חשבון החשמל הבא שלכם עומד להשמין כנראה, אבל יש לא מעט דרכים לחסוך כסף בשימוש חכם בחשמל. הנה כמה עצות למיתון צריכת החשמל במידת האפשר, גם בימים אלה שהמזגן חיוני כמו חמצן. חלק מהעצות ניתנו לנו על-ידי חברת החשמל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפני הכל, הנה מידע כללי על צריכת חשמל וחשבון החשמל שכדאי לדעת. ייתכן שמשהו מזה יחסוך לכם כסף.
5 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
אולי מגיעה לכם הנחה בחשבון החשמל ולא ידעתם?
(צילום: חברת החשמל)

הנחות בחשמל

אולי מגיעה לכם הנחה בחשבון החשמל ולא ידעתם? יש זכאים שמגיעה להם הנחה של עד 50% בחשבון עבור עד 400 קילו ואט צריכה בחודש ועד 210 שקל לחשבון דו חודשי.
לרוב מדובר בזכאי ביטוח לאומי (לדוגמה: חלק ממקבלי קצבאות גמלת סיעוד, ניצולי שואה בעלי הכנסה נמוכה, מקבלי אבטחת הכנסה, מקבלי קצבת זקנה שמקבלים השלמת הכנסה, מקבלי גמלת ילד נכה), זכאי משרד האוצר (לדוגמה: חלק מנכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה) וזכאי משרד הביטחון (לדוגמה: חיילים בשירות סדיר שמשרתים רחוק מהבית ומקבלים השתתפות בשכר הדירה).
חשוב לברר זכאות מול חברת החשמל ואז להעביר את החוזה על שמכם. אחרי שהסדרתם זכאות, תקבלו גם החזר רטרואקטיבית, כולל ריבית.

מדידה עצמית של צריכת חשמל

אולי יש לכם מכשירים בזבזניים בבית וכדאי להחליפם בחדשים? אולי אתם רוצים לתכנן צריכה מראש או לדעת כמה תוציאו כל חודש?
ככה מודדים צריכה של מכשירים חשמליים: הספק חשמלי נמדד בוואט או בקילוואט (אלף ואט) וצריכת החשמל בפועל נמדדת בקוט"ש – קילוואט לשעה. יש להסתכל בתווית האנרגיה: קילוואט כפול זמן הפעולה של המכשיר = צריכה. למשל, מכשיר בעל 2 קילוואט הספק שפועל במשך שעתיים צרך 4 קילוואט לשעה. כעת יש להכפיל את הצריכה בקילוואט לשעה בתעריף החשמל שנקבע על-ידי רשות החשמל והוא נמצא בחשבון החשמל ובאתר הרשות: 57.40 אגורות = 2.296 שקל.

בדיקת חשבון החשמל

אם נעשית לכם הערכת מונה ולא בדיקת מונה בפועל – פעלו מול החברה שהדבר לא יחזור על עצמו. ייתכן שהבעיה היא אצלכם: דלת ללא אינטרקום או בית פרטי ללא גישה. ניתן גם להתקשר לחברה ולקרוא מונה מול הנציג. הבעיה בהערכה היא שאם היא גבוהה מדי - שילמתם יותר (למרות שהסכום יוחזר לכם בהמשך - כרגע אתם במינוס הסכום הזה) ואם היא נמוכה מדי אתם תשלמו על כך בהמשך.

איזה מונה יש לכם?

חד פאזי הוא מונה מיושן יותר שמאפשר אספקת מתח של 25 אמפר (240 וואט לכל אמפר), זה לא מספיק להפעלת מספר מכשירים שצורכים כמות גדולה של חשמל. זה חיבור שיכול לגרום לקפיצת שאלטר תכופה ואפילו לקצר ולהרס מכשירי חשמל, מה שעלול לעלות לכם ביוקר. יחד עם זאת, תשלמו עליו 9.79 שקלים לחודשיים לחלוקה ו-13.64 שקל לאספקה.
על מונה תלת פאזי (בעל שלוש פאזות של 25 אמפר) תשלמו 11.35 שקל לחודשיים לחלוקה ו-13.58 שקל לאספקה והוא מאפשר הפעלת מספר מכשירים זוללי חשמל בו זמנית. הוא קיים בבתים חדשים או משופצים. תלת פאזי הוא חיבור בטיחותי יותר, אך העברת הבית לחיבור כזה יכולה להגיע ל-5,000-3,000 שקל לחשמלאי וזה לא כולל תשלום לחברת החשמל.
5 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונים שונים, מחירים שונים
(צילום: גלעד קוולרציק)

ההוצאה הכבדה ביותר - קירור הבית

אם אתם מתכוונים לקנות מזגן - עדיף שתקנו מוצר בדירוג אנרגטי A או B. כל מכשירי החשמל מגיעים עם דירוג אנרגטי (שנראה כמו קסילופון צבעוני בולט על מדבקה על גבי המוצר או במיקום אחר) וניתן לברר אותו בקלות.
קחו בחשבון שמזגן מפוצל עלול להביא לצריכת חשמל גבוהה יותר אם הוא פועל גם בחדרים שאין בהם צורך בקירור.
מזגנים חדשים הם לרוב חסכוניים יותר. מזגנים עתיקים אולי מקררים היטב, אבל צורכים הרבה יותר חשמל וכדאי להדליק אותם במשורה.
מומלץ לנקות את המסננים של המזגן מאבק: קל לשלוף אותם מהמזגן, לשטוף אותם תחת זרם חזק של מים ולהחזיר אותם למקומם אחרי שהם מתייבשים. כשהם מלאים באבק המזגן מתאמץ יותר וצורך יותר חשמל.
לפני הדלקת המזגן, יש לסגור היטב את הפתחים דרכם עלול לברוח אוויר קריר והמזגן יעבוד קשה יותר: דלתות חלונות, חריצים בחלונות.
כדאי גם לדאוג להצללת החדרים כדי לצמצם את עומסי החום שאיתם מתמודד המזגן.
יש לכוון כלפי מעלה את פתחי פיזור האוויר הקר.
25 מעלות זאת הטמפרטורה הקרירה ביותר עבור המזגן, שהיא גם החסכונית ביותר. מעל זה לא תרגישו מספיק קור (אם כי הדבר אינדיבידואלי) ומתחת לזה - ייתכן שיותר נעים בחדר, אבל כוונון התרמוסטט במעלה אחת פחות מ-25 בקיץ יגרום לעלייה בצריכת החשמל של המזגן בכ-5%.
5 צפייה בגלריה
25 מעלות זאת הטמפרטורה הקרירה ביותר עבור המזגן, שהיא גם החסכונית ביותר
25 מעלות זאת הטמפרטורה הקרירה ביותר עבור המזגן, שהיא גם החסכונית ביותר
25 מעלות זאת הטמפרטורה הקרירה ביותר עבור המזגן, שהיא גם החסכונית ביותר
(צילום: shutterstock)

האם כדאי לכבות את המזגן כל פעם שיוצאים מהחדר? לפי חברת החשמל, אין מניעה להשאיר אותו עובד במשך שעות כל עוד הוא נדרש ואין צורך לכבות אותו. למזגן יש תרמוסטט שמפסיק ומחדש את פעולתו כתלות בטמפרטורה המכוונת. לעניין זה רצוי לבחור בפונקציית I feel בשלט המזגן (במידה וקיימת) כך שהמזגן "יחוש" בטמפרטורה של סביבת המיקום של השלט הרחוק (רצוי להניחו במצב זה בסמוך להיכן שאנו יושבים - כך כביכול המזגן מרגיש את הטמפרטורה שאנו מרגישים). בכל אופן כאשר הטמפרטורה בחלל הממוזג מגיעה לטמפרטורה הרצויה הוא מפסיק את פעולתו.
ברור שאין תחליף לקור המזגן המרענן, אבל בימים שאינם חמים ולחים מאוד עדיף להשתמש במאוורר, שצורך הרבה פחות חשמל ממזגן. מאוורר תקרה צורך מעט יותר חשמל ממאוורר רגיל אבל גם הוא צורך פחות חשמל ממזגן. לפי חברת החשמל, הפעלת מזגן ומאוורר בו זמנית לא מבזבזת הרבה חשמל.
מומלץ לדחות לשעות הערב הפעלה של מכשירים פולטי חום, כמו תנור בישול ואפייה, מגהץ, תא צלייה ומכונת כביסה - כי אז עומס החום יורד במקצת. הפעלה של מכשירים כאלה מגבירה את עומס החום בחדר וכתוצאה מכך - עולה צריכת החשמל של המזגן. באופן דומה, גם צריכת החשמל של המקרר והמקפיא מושפעת מפליטות החום העודפות.

מקררים ומקפיאים

כדאי למקם את המקרר/המקפיא רחוק ממקורות חום ובמקום שאינו חשוף לשמש.
הטמפרטורה המומלצת בתא הקירור היא 7-5 מעלות צלסיוס, בתנאי שאין דרישות שונות עבור אחסון של מוצרי מזון מסוימים.
חשוב להקפיד על סגירה טובה של הדלתות ולבדוק מעת לעת את אטם הגומי שמסביב לדלת מפני שבריחה של קור - מעלה את צריכת החשמל. הוא צריך להיות אטום ויבש.
לא כדאי להכניס מזון חם למקרר או למקפיא. עדיף להמתין שטמפרטורת המזון יגיע לטמפרטורת החדר.
מומלץ לנקות מאבק את המעבה שבגב המקרר, שאף אמור להיות רחוק מעט מהקיר.
כדאי שהמקפיא יהיה מלא לפחות בשני שליש מנפחו. אם הוא לא מלא הוא צורך יותר אנרגיה כדי לקרר את החלל. גם לגבי מכונת כביסה עדיף שתהיה מלאה (אם כי לא דחוסה) מאשר חצי ריקה – מבחינת חשמל.
יחד עם זאת, חשוב לא לדחוס את המזון יותר מדי במקפיא, כדי לאפשר זרימת אוויר חופשית בין המוצרים. זאת עצה שטובה גם לתנורים.

נורות

מומלץ להימנע ככלל מהפעלת נורות ללא צורך, ובמיוחד כאשר הן נורות ליבון או הלוגן. בנוסף, כדאי לשקול החלפה של נורות בנורות לד חסכוניות, בעלות יעילות אורית ומשך חיים גבוהים במיוחד. למרות זאת, אם שכחתם אור או אם אתם משאירים אור בלילה "נגד גנבים" - זה לרוב מוצר בעל צריכת חשמל זניחה.
נורת לד היא החסכונית ביותר. יש לה אורך חיים ממושך של 50-25 אלף שעות ושימוש בה יעלה עד 317 שקל (לנורת 11 וואט). צריכה של שעה תעלה 5 אגורות. יחד עם זאת, המחיר שלה גבוה: 150-25 שקל. לעומת זאת נורת ליבון מסורתית תעלה 4-1 שקלים בלבד, אבל תפעל רק אלף שעות וסך הצריכה שלה יגיע ל-480 שקל (לנורת 60 וואט).
5 צפייה בגלריה
גורמת לפחות זיהום. נורת לד
גורמת לפחות זיהום. נורת לד
נורת לד היא החסכונית ביותר
(צילום: shutterstock)

עצות נוספות

אין צורך להפעיל דוד חשמלי בקיץ אם יש לכם דוד שמש. לבעלי דוד שמש מומלץ לשמור על הקולטים נקיים ולמנוע את הצללתם.
כדאי לצמצם את הפעלת מייבש הכביסה בקיץ.
בכביסה, רצוי להשתמש בתוכנית חסכונית (במידה וקיימת). קיימות גם תוכניות של חצי כמות אך כדאי לדעת שהן לא בהכרח חוסכות חצי מכמות המים והחשמל.
כביסה ב-60 מעלות חסכונית יותר בחשמל לעומת כביסה ב-90 מעלות.
מוצרי אלקטרוניקה ומיחשוב על סטנד ביי או מצב שינה צורכים יותר חשמל ממוצרים כבויים.