מיזם פרטי שהפך לוויראלי ותופס תאוצה ברשתות החברתיות מבקש לקדם ולהציג את העסקים הקטנים שנותרו בחזית ומנסים לחיות ולהתפרנס בגליל ובגולן. מאחורי המיזם עומדת שיר בן מובחר, תושבת המושב שדה אליעזר שבגליל העליון שריכזה שמות ופרטי עסקים מהאזור ובתוך שבוע הבינה שיצרה מהלך שנושא פירות ומביא פרנסה למרחב. לרשימה המלאה לחצו כאן.
"יש המון פניות מצד אנשים שמבקשים לסייע לעסקים בקו האש ולרכוש מהם את תוצרתם. גיבשתי את הרשימה ואני נפעמת מההדים שזה מייצר", מתארת בן מובחר, בעלת משרד לשיווק עסקים בתחום הקולינריה.
1 צפייה בגלריה
שגרה בצל מלחמה בצפת
שגרה בצל מלחמה בצפת
שגרה בצל מלחמה בצפת
(צילום: אפי שריר)

היא מספרת כי המיזם יצא גם מגבולות הארץ: "קיבלתי בשבוע האחרון פניות מארה"ב, קנדה ואוסטרליה ואני עובדת על תרגום הרשימה ואיתור עסקים שיודעים לייצא לחו"ל. זה מרחיב לב. תוך כדי תנועה הוספנו עוד עסקים שפנו וביקשו להיות חלק".
רשימות העסקים שהיא ריכזה מופצות ברשתות החברתיות ואליהן הבקשה: "אנא העבירו את ההודעה הזו הלאה למנהלות משאבי אנוש, שכנות טובות, מנהלות קהילות ודמויות מובילות בארגונים וחברות, ועזרו לנו לתמוך בעסקים הקטנים והיצרניים כאן". והישראלים מפגינים היענות.
בן מובחר מסבירה בפנייתה להמונים כי "המציאות הנוכחית בגליל וברמת הגולן צמצמה כמעט לחלוטין את התנועה צפונה. בהיעדר סיקור תקשורתי נהיר, אפליקציות ניווט זמינות ומדיניות ממשלתית לגבי העתיד הקרוב - האזור היפה שאנחנו חיים בו, אשר נתון למציאות יומיומית בלתי אפשרית של טילים, התראות ויירוטים עומד שומם ללא תנועת אנשים או תיירות, כשכמעט מחצית מתושביו התפנו או מפונים". היא מציינת כי "חקלאים יוצאים אל השדה והמטע תוך סיכון חייהם, בתי עסק גוססים ללא סיוע ממשלתי או פיצויים וכולם מקווים לשרוד את השנה הקשה והבלתי אפשרית הזו" ומבקשת: "בקיץ הנוכחי ובמיוחד בראש השנה - יש לנו הזדמנות להושיט יד ולסייע לעשרות עסקים קטנים שנותרו בחזית ומנסים לחיות ולהתפרנס בגליל וברמת הגולן".
בין רשימת מומלצי הגליל: בתי עסקים קטנים מתחום היצירה והאומנות, מזון מהאסם הגלילי, מוצרי בריאות, טבע ורוקחות ויינות בוטיק. "מאז שפונינו מהקיבוץ לפני כעשרה חודשים, אני מתאמצת כדי לא להפסיק לעבוד", מתארת יערה הר שגיא, מקיבוץ הגושרים. היא בעלת המותג "יערת הדבש - ארומתרפיה גלילית" והיא רוקחת מוצרי קוסמטיקה ובריאות המבוססים על תורת הארומתרפיה. היא מעבירה סדנאות וקורסים ומטפלת בנשות הסביבה בהרצליה, שם שכרה בית עד לסוף המלחמה. "היקף העבודה לא דומה למה שהיה ואני צריכה לבנות הכל מחדש אבל היה לי מאוד חשוב להמשיך בזה" משתפת יערה.
לדברי רינה אפלבוים, בעלת סטודיו מנדרינה לאומנות בזכוכית במושב נטור שבדרום הגולן, "מתחילת המלחמה לא סגרתי את המקום בקטע אידאליסטי ועקרוני, כולל בית הקפה בעגלה הסמוכה. קורים פה ניסים ומגיעים לכאן מבקרים ומטיילים שמגיעים בעיקר מהרגע להרגע בלי להזמין מראש. רואים שיש יום שקט בגולן ומתקשרים ומגיעים. זה לא כמו לפני המלחמה ואי אפשר להשוות אבל אנחנו מאמינים שהכל יחזור".
גם בית העסק שלה מופיע ברשימת העסקים הקטנים של בן מובחר. רינה לא ידעה על גיבוש הרשימה והופתעה כשגילתה על כך. "קמתי בבוקר בשבוע שעבר ומצאתי בתיבת המייל שלי מלא הזמנות ולא הבנתי מה קורה פה", היא מספרת. "לקח לי יומיים להבין, עד שמצאתי את הרשימה הזאת של שיר והתקשרתי מייד להודות לה. מדהים שיוזמה כזאת של מישהי פרטית הצליחה לעשות כזה דבר גדול".